Wat is: Structured Data?

Structured data (ofwel gestructureerde gegevens) is het toevoegen van elementen aan de html-code met als doel meer begrip te creeeren bij de zoekmachine spiders welke content onderdelen wat zijn. op die manier breng je meer structuur aan binnen de code. Een ander term voor 'structured data' dat veel gebruikt wordt is 'markups'.

Voorbeelden van Structured data

Je kunt bijvoorbeeld structured data elementen toevoegen aan de html onderdelen zoals:

  • een kruimelpad
  • een product (naam, omschrijving, prijs, voorraad)
  • reviews (het rating systeem)
  • een video (titel, omschrijving, duur, afbeelding)
  • adres (adres, telefoonnummer, website, openingstijden)
  • persoon (naam, geslacht, leeftijd, geboortedatum, woonplaats)


Op die manier maak je het voor een zoekmachine spider gemakkelijker te begrijpen wat bijvoorbeeld het kruimelpad is in je pagina, de reviews en de video. Dit kan allemaal bijdragen tot betere zichtbaarheid in de zoekmachines en eventueel het tonen van rich snippets bij een zoekresultaat.
Bijna alle html code in een pagina is wel te optimaliseren met markups. Probeer hier bewust mee om te gaan, hoe meer html code hoe langer het duurt voordat een pagina geladen is.

Structured data volgens schema.org

De elementen moeten wel volgens een bepaalde vocabulair worden geimplementeerd willen de zoekmachine spiders het goed kunnen begrijpen. De meest bekende vocabulair die wordt ondersteund door de grotere zoekmachines is die van schema.org.

Deel deze pagina: