Wat is: PageRank?

Zoals de naam al doet vermoeden, heeft PageRank te maken met pagina’s. Maar wie heeft de term PageRank verzonnen? Larry Page en Sergey Brin bedachten dit principe toen ze nog studeerden op Stanford University. Wat houdt PageRank nu in? De PageRank geeft de ‘kracht’ (of waarde) van een pagina weer en varieert tussen 0 (of geen) en 10, waarbij 10 de hoogste PageRank is. Als je momenteel een PageRank hebt van 4 á 5, is dat best goed.

 

Hoe wordt de PageRank berekend?

Stel; pagina 1 heeft een PageRank van 4 en op pagina 1 staan totaal 4 links. Elke link is dus PageRank 1 waard. Want de PageRank van een pagina wordt verdeeld over alle aanwezige links op een pagina.
Een van deze link (op pagina 1), linkt naar website A. Deze waarde (lees: PageRank 1) ontvangt website A. Zodoende stijgt website A in waarde, namelijk de website is in PageRank omhoog gegaan met 1.

 

Hoe krijg ik een hogere PageRank?

Om een hogere PageRank te krijgen kun je werken aan de volgende twee zaken:

1. Aantal kwalitatieve externe links

Zorg er voor dat externe websites naar jouw website verwijzen. Zodoende verzamel je allemaal ‘stemmen’ en dit komt de PageRank van jouw website ten goede.
Let op: ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Lees meer tips op de linkbuildingpagina.  

2. Interne linkstructuur verbeteren

Indien je interne linkstructuur van je website goed op orde is, wordt de PageRank ook efficient verdeeld over alle pagina’s. 

Voorbeelden sites met hoge PageRank (PR)

  • Twitter.com 10
  • Google.com 9
  • Facebook.com 9
  • Apple.com 9
  • Audi.com 7 
  • KPN.nl 7
  • AH.nl 6
  • Maxlead.nl 4

Misvatting met betrekking tot PageRank

De pagina die veel linkt naar andere (externe) pagina’s, verliest PageRank.

Deze stelling is onjuist. Een pagina kan alleen PageRank (lees: waarde) ontvangen. Een pagina zal geen PageRank verliezen doordat het linkt naar andere pagina’s. 

 

Deel deze pagina: