Wat is: Microdata?

Microdata is een standaard (vocabulair) dat aan de broncode van een webpagina kan worden toegevoegd om bepaalde elementen te benoemen, bijvoorbeeld een telefoonnummer. Door microdata toe te voegen aan de html code creeer je een beter begrip voor zoekmachine spiders wat die elementen of onderdelen zijn binnen een pagina. Voorbeelden van elementen zijn:

  • Kruimelpad
  • Adres
  • Openingstijden
  • Beoordeling (rating)
  • Video
  • Productbenaming
  • Evenement

Rich Snippets

Tevens vergoot je de kans dat de organische resultaten van jouw webpagina's worden verrijkt met rich snippets. Hieronder 2 voorbeelden van organische resultaten inclusief rich snippets:

Hier zie je wat de beoordeling is in de vorm van sterretjes en een cijfer, en hoeveel mensen gestemd hebben.

Deze rich snippet vertelt je hoe men het recept heeft beoordeeld (rating), hoeveel personen een recensie hebben achtergelaten, hoelang de kooktijd is (Rendang maken duurt echt langer dan 2 uur) en wat je calorie inname zal zijn.

Schema.org

De uitwerking van Microdata kun je o.a. vinden op de site van Schema.org. Andere standaarden die je kunt tegenkomen zijn Microformat en RDFa.

Deel deze pagina: