Wat is een: SERP?

SERP is de afkorting voor 'Search Engine Result Pages'. Het is dus niet meer of niet minder dan een resultaten pagina in de zoekmachines. Resultaten pagina's bestaan uit:

  1. advertentie resultaten (paid results)
  2. gratis resultaten (organic results)

De gratis (organische) resultaten

Deze zijn weer onder te verdelen in bijvoorbeeld:

  • tekstresultaten (titel, URL en omschrijving)
  • afbeeldingen (foto's)
  • nieuws
  • video's
  • lokale resultaten (Maps)
  • knowledge graphs

Testen van SERPs

Zoekmachines zijn altijd aan het testen met resultaten pagina's; wat werkt het beste voor de bezoekers. Dat wil dus zeggen dat de lay-out die je vandaag ziet over een week of een maand weer anders kan zijn.

Voorbeeld van een Google SERP bij de zoekopdracht 'hotel des indes'. Hier wordt o.a. een advertentie getoond, de Google One Box aan de rechterkant, een lokaal resultaat gekoppeld aan het tekstresultaat en een aantal afbeeldingen:




Voorbeeld van een Bing SERP bij de zoekopdracht 'hotel huis ter duin'. Hier worden veel meer advertenties getoond met ook allemaal sitelinks waardoor de organische resultaten bijna van de pagina afvallen. Ook Bing toont o.a. lokale en nieuwsresultaten tussen de gewone tekstresultaten.

 



 

Deel deze pagina: