Wat is een: Canonical tag?

Een canonical tag biedt uitkomst bij websites die om welke reden dan ook te maken hebben met een vorm van duplicate content.
Door gebruik te maken van de canonical tag wordt aan zoekmachinespiders verteld dat dezelfde content op nog een andere URL staat, en dat die URL leidend is.  De canonical tag wordt herkend door Google, Bing en Yahoo.

Voorbeeld van gebruik van de canonical tag:

Stel een website heeft de volgende twee URL's:

  • www.voorbeeldurl.nl/jurken/jurkje-groen-met-pailletten
  • www.voorbeeldurl.nl/jurken/jurkje-groen-met-pailletten?size=38

Op de ene URL wordt een specifiek groen jurkje met pailletten verkocht. Op de tweede URL staat het jurkje in maat 38. De inhoud van de tweede pagina is nagenoeg identiek aan de pagina op de eerste URL. De pagina met een maat is er niet alleen in maat 38, maar ook in 36, 40 en verder. Doordat in dit geval elke maat een eigen URL heeft ontstaat duplicate content.

Om zoekmachinespiders te vertellen welke URL de 'hoofd URL' is kan de canonical tag worden ingezet, in dit geval de URL zonder maat. Deze wordt geplaatst in de pagina die niet geïndexeerd mag worden en verwijst naar de hoofd-URL, de canonieke pagina dus. De tag wordt opgenomen in de <head> van de broncode en ziet er voor ons voorbeeld alsvolgt uit:

<link rel="canonical" href="www.voorbeeldurl.nl/jurken/jurkje-groen-met-pailletten" />

De canonical URL kan gebruikt worden tussen 2 domeinen. Als men om welke reden ook content wil publiceren die ook ergens ander staat, kan men door middel van de canonical tag aangeven welke URL geïndexeerd moet worden.

Goed om te weten:

  1. de canonical tag is een verzoek aan een zoekmachinespider, geen harde eis
  2. de canonical tag dient te worden opgenomen in de <head> van de broncode
  3. de canonical tag kan tussen 2 domeinen gebruikt worden
  4. door gebruik van de canonical tag worden linkeigenschappen geconsolideerd en wordt linkwaarde doorgegeven

 

 

Deel deze pagina: