Wat is de: Google Penguin Update?

 

In mei 2012 lanceerde Google voor het eerst de Penguin Update. Deze update is gericht op het herkennen van diverse webspam en met name linkspam.
Het doel is om de zoekresultaten steeds verder op te schonen van spammy sites ten gunste van sites met veel kwalitieve content.

Zoals gezegd richt Penguin zich met name op linkspam. In het verleden keken zoekmachines met name naar aantallen links. Google was overigens de eerste zoekmachine die verwijzingen opnam in het algoritme. Door grote aantallen links te kopen, je site aan te melden bij indexsites en links te ruilen kwamen veel partijen steeds hoger in de rankings terecht waardoor zij (ten onrechte) organisch verkeer kregen. Met Penguin heeft Google het accent verlegd van het aantal links naar het aantal relevante links. Vanaf die periode is erg veel veranderd op het gebied van links, linkbuilding en linkearning. Het op een natuurlijke wijze verkrijgen van waardevolle links is een absolute pijler geworden binnen SEO.

Begin 2013 geeft Matt Cutts al aan dat het Webspam Team hard aan het werk is aan een Penguin 2.0:

     

    Uiteindelijk twittert hij eind mei al dat Penguin 2.0 is uitgerold. Een wat vreemd getal aangezien de SEO wereld al flink wat eerdere Penguin Updates had geteld. Echter door te kiezen voor de benaming 2.0 wilde Google aangeven dat het om een siginicante update gaat.

     

    Matt Cutts bevestigt via Twitter de uitrol van Penguin 2.0

              

    Deel deze pagina: