Maxlead is uw partner voor zoekmachine advertentiecampagnes in Google, Bing, Yahoo, Yandex en Baidu.

Google Dynamic Search Ads (DSA)

Waarschijnlijk kent u wel de 20-80 regel: 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet. Deze stelregel is ook van toepassing op uw aanbod: 20% van het productaanbod zorgt voor 80% van de omzet. Toch zijn alle overige producten ook erg belangrijk! 
 

Worden uw long-tail producten wel goed gevonden in Google?

Binnen de Search campagnes proberen we 100% van de producten af te dekken door relevante advertenties & landingspagina’s in te zetten bij de zoektermen. In het geval u een webshop heeft met een beperkt aantal producten is dit geen enkel probleem, maar wat als er 9.000 producten in de shop staan? Hiervoor heeft Google Dynamic Search Ads (DSA) geintroduceerd, zodat ook de longtail producten een relevante advertentie & landingspagina krijgen.


Hoe werkt Dynamic Search Ads (DSA)?

Bij Dynamic Search Ads scrollt Google uw gehele website zoals dit ook voor SEO het geval is. Daarbij wordt er op elke pagina gekeken waar deze over gaat. Indien een pagina bijvoorbeeld gaat over een blauwe hardloopschoen van Asics zal dit geïndexeerd worden. Als er vervolgens iemand op deze zoekterm zoekt, dan zal er een advertentie worden getoond waarbij deze specifiek gemaakt is met een landingspagina erachter die rechtstreeks naar het product gaat. De advertentie/propositie bestaat dan uit:

 

De specifieke landingspagina wordt vervolgens automatisch opgehaald.
 

Twee redenen om Dynamic Search Ads (DSA) in te zetten

1. Promoot uw volledige productaanbod!

De gebruiker weet steeds beter waarnaar ze op zoek is. Zoektermen bevatten dus steeds vaker specifieke eigenschappen van een product. Met de reguliere search campagnes is het vaak onmogelijk om alles volledig af te dekken. Met de DSA campagnes kunt u nét die laatste 10-20% van uw longtail producten promoten zonder dat u voor elk product handmatig advertenties hoeft aan te maken.

2. Ontdek nieuwe kansen

We zijn gewend om te denken vanuit ons productaanbod. We kopen producten in omdat deze goed verkopen en deze krijgen een prominente plek binnen de website waardoor ze nóg beter verkopen. Dit is een logische manier van redeneren maar hierdoor zullen producten die minder vaak verkocht worden ook minder goed naar voren komen waardoor ze onbelangrijk blijven. Door DSA in te zetten kun je perfect monitoren wat de zoekvolumes zijn op onderbelichte producten. Hierdoor komt u er bijvoorbeeld achter dat er veel vraag is naar product X en dat deze ook nog veel verkocht wordt via de DSA campagne.

Hierdoor kunt u dit product wellicht meenemen in marketingacties, prominenter binnen de site opnemen, grootser inkopen & een aparte Search campagne voor maken. Zonder DSA campagnes had u deze kansen wellicht gemist!

 

5 Tips voor een relevante DSA campagne

1. Zorg voor een goede site-structuur

Om gestructureerde DSA campagnes te maken is het wenselijk dat de navigatie van de site een goede opbouw heeft. Dit omdat de DSA campagnes gebaseerd zijn op URL’s waardoor er, bij een goede structuur, gemakkelijk bepaalde categorieën binnen de site kunnen worden uitgesloten danwel worden toegevoegd.

2. Sluit irrelevante pagina’s uit

Zorg ervoor dat u de contactpagina, klantenservicepagina, vacaturepagina etc. uitsluit om te voorkomen dat u gaat bieden op irrelevante keywords.

3. Zorg voor een relevante advertentie

Zorg ervoor dat u meerdere DSA campagnes & adgroups aanmaakt. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat uw advertentie erg relevant blijft. Zo is het aan te raden dat een specifieke laptop ook een advertentie toont zoals  “Uw Laptop vandaag besteld, morgen in huis” i.p.v. een algemene USP.

4. Zorg dat uw SEO op orde is

Google zal de site doorlopen en op basis van de tekst bepalen wat voor product het betreft. Het is dus van groot belang dat titel duidelijk weergeeft om wat voor product het gaat en dat ook de rest van de tekst duidelijk maakt  waar het over gaat. Hiermee zorgt u niet alleen voor een goede DSA campagne, maar ook voor betere SEO resultaten; een win-win situatie!

5. Gebruik DSA als inspiratie

Door DSA in te zetten zult u erachter komen dat er producten populairder zijn dan van tevoren gedacht. Vervolgens sluit u deze uit in uw DSA campagne en maakt u er nóg specifiekere Search campagnes van door bijvoorbeeld prijzen, voorraad & specifieke producteigenschappen te benoemen in uw advertentie.

 

Bent u ook overtuigd van Dynamic Search Ads? Neem dan contact op met ons en we zullen er samen voor zorgen dat we ook de laatste 10% van uw omzet binnenhalen!

 

Deel deze pagina:

 

RLSA vragen?

Stel ze rechtstreeks aan Maarten Sommeijer (Sr. SEA Consultant bij Maxlead).



U krijgt altijd binnen één werkdag een reactie.

Email

Voor- en Achternaam

E-mail

Telefoonnummer (optioneel)

Uw bericht