Social Media Marketing

Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter en YouTube wat kunt u daarmee binnen online marketing?
Maxlead ziet kansen om deze kanalen in te zetten in de online marketing mix. De macht van social media wordt steeds groter en consumenten gebruiken de sociale kanalen dagelijks om zich te oriënteren, te vergelijken, zich te informeren, hun mening te geven en vragen te stellen. Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat het dagelijks gebruik van social media kanalen nog steeds groeit.

 

Waarom “moet” mijn organisatie iets met social media doen?

Social media is een must voor elke organisatie. Het biedt veel kansen voor kleine én grote bedrijven. Wie social media volledig links laat liggen, mist voor een groot deel de boot. Het is wel belangrijk doelen te stellen en keuzes te maken. Social Media kan veel inzichten verschaffen en andere online marketing kanalen versterken. Wat doet u wel en wat doet u niet? Veel is afhankelijk van beschikbare tijd en budget. Hieronder een overzicht van de grootste social media platforms in Nederland, waarbij Facebook nog altijd het grootste kanaal is met 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers.

 
(bron: Nationaal social media onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy)

 

Wat kan ik met social media marketing bereiken?

Wat kunt u als bedrijf of organisatie met deze sociale kanalen en hoe kan het worden ingezet als marketing instrument?
 
Maxlead adviseert u bij uw social media marketing activiteiten. Hierbij kunt u denken aan o.a.:
 
  • Promotie en verkoop van producten en speciale aanbiedingen
Als promotiekanaal is social media uitstekend geschikt voor het communiceren van promoties en acties. Denkt u dan vooral aan het adverteren op Facebook en Twitter.
 
  • Leadgeneration
Social media is uitstekend geschikt voor het werven van nieuwe leads en klanten en het vergroten van naamsbekendheid via advertising of webcare. Ook voor het behoud van bestaande klanten is social media geschikt. Denk dan vooral aan social als middel voor communicatie en het verlenen van service.
 
  • Branding 
Voor het in de markt zetten van een (nieuw) merk of product bij uw doelgroep zijn social media kanalen zeer geschikt. Het promoten van het merk of het nieuwe product kan via verschillende kanalen tegelijk in flights.
 
  • Werving van nieuw personeel
Social media kunnen ook ingezet worden bij de werving van medewerkers. Vrijwel alle functiegroepen zijn te bereiken via één of meerdere sociale netwerken.  Linkedin is bij uitstek het social media platform hiervoor.
 
  • Reputatiemanagement en marktkennis opbouwen
Er wordt op social media over uw organisatie gesproken, zowel negatief als positief. Door dit actief te  monitoren en vervolgens de dialoog aan te gaan met uw klanten, kunt u risico’s beheersen en leren wat uw doelgroep belangrijk vindt. 
 

Social Media Advertising

Maxlead heeft veel ervaring met adverteren op de verschillende social media advertising platforms. Weet u niet welk social media kanaal het beste bij u past? Wij adviseren u graag en zetten social media advertising campagnes voor u op.
De inzet van Social Media Marketing
Om dagelijks op het netvlies te blijven van de consument is het van belang om uw social media kanalen zo goed mogelijk in te zetten. Maxlead adviseert welke kanalen en activiteiten voor uw bedrijf of organisatie het meest geschikt zijn. Dat is afhankelijk waar de doelgroep zich bevindt en wat de doelstellingen zijn.
Doelstellingen
Voordat we aan de slag gaan,  spreken we een aantal doelstellingen met u af. Social Media marketing doelstellingen kunnen zijn:
 
  • Bereik
Bereik vergroten van uw sociale activiteit. Denk hierbij aan groei van het aantal fans, volgers en abonnees die berichten lezen, horen of zien.
 
  • Betrokkenheid
Betrokkenheid met uw pagina of account vergroten. Groei van het aantal shares, likes, comments op Facebook of retweets op Twitter. Het liken van YouTube video’s.
 
  • Acties
Uiteindelijk wilt u ook dat het aantal acties van uw fans of volgers toeneemt. Denk hierbij aan de groei van het aantal leads, verkopen, inschrijvingen of downloads. Maar ook aan toename in de webcare contacten.
 

ROI en Analytics

De waarde van een Fan of volger
De customer journey van consument naar klant is niet rechtlijnig. Mensen gaan, zeker als het grote beslissingen betreft, niet direct op aankoop over. In de oriëntatiefase zullen mensen gebruik maken van sociale netwerken voordat ze tot aankoop overgaan of een dienst afnemen. 
 
Een onderzoek Social Embassy toont aan dat fans meer besteden, het merk vaker gebruiken, een sterkere merkvoorkeur hebben en een hogere NPS (Net Promoter Score, meet in welke mate klanten uw bedrijf aan zouden bevelen aan hun omgeving).
 

Wat levert het op? Wat werkt wel en wat werkt niet?

Neem de opgedane kennis mee terug in de organisatie en zorg voor kostenbesparingen, nieuwe inzichten, verhoogde omzet en nieuwe doelstellingen. Met Google Analytics wordt ook duidelijk wat de rol en het belang van social media kanalen in uw gehele (online) marketing mix is. Maxlead levert duidelijke rapportages en geeft advies om social media marketing verder te optimaliseren. 
 

Social media artikelen

 

Deel deze pagina:
Social klanten:

 

Social Media vragen?

Stel ze direct aan Pauline Quéré, manager Social Media.  

Kan ze de vraag binnen 10 min. beantwoorden, dan is het advies gratis.
Duurt het langer? Dan laat ze dit binnen 3 werkdagen weten.

Email

Voor- en Achternaam

E-mail

Telefoonnummer (optioneel)

Uw bericht