Maxlead is uw partner voor zoekmachine advertentiecampagnes in Google, Bing, Yahoo, Yandex en Baidu.

Feedbased advertising met uw e-commerce productfeed

Heeft u een wisselend productaanbod? Of vaak te maken met prijs- en voorraadwijzigingen? Dan is adverteren op basis van een productfeed interessant voor u. Hiermee kunt u tot wel 30% meer omzet genereren. Hoe werkt dit en wanneer kunt u het gebruiken?


Altijd adverteren met actuele prijzen en voorraad

U heeft het vast wel eens zelf meegemaakt: in de advertentie staat dat er nu 20% korting is op dat ene product dat u wilt kopen, terwijl u vervolgens deze korting nergens meer terug kan vinden op de site. Of nog sterker, in de advertentie staat dat het product morgen geleverd wordt, terwijl op de site blijkt dat het product niet eens meer op voorraad is. Feedbased advertising kan dit voorkomen en voor meer tevreden consumenten zorgen. Maxlead geeft uitleg hoe dit werkt en waar u op moet letten.


 

Wat is feedbased advertising?

Letterlijk betekent dit ‘adverteren op basis van het productaanbod in de feed’. Als uw productfeed (dit is vaak een .xml of .xls bestand) continu up-to-date is, zorgt u ervoor dat u altijd aan het adverteren bent met producten die ook echt te bestellen zijn op uw site. Uw productfeed bestaat uit regels, waarbij elk product één regel is. Per regel worden verschillende kolommen beschreven, waaronder productnaam, merk, prijs, en op voorraad ja/nee. Zodra consumenten zoekopdrachten intypen die overeenkomen met een regel in uw productfeed, kan uw advertentie tevoorschijn komen.
 

Voor wie is feedbased advertising interessant?

Als u aan een van onderstaande kenmerken voldoet, is het adverteren op basis van een productfeed absoluut een must voor uw business. Ook als u niet aan alle criteria voldoet, kan het nog steeds erg interessant zijn. Weet u het niet zeker? Neem dan even contact met ons op voor een goed advies.

  1. U biedt producten of diensten aan (de verkoop hoeft niet per se via uw eigen site te gaan)
  2. U heeft veel prijs- en/of voorraadwijzigingen
  3. U heeft een wisselend productaanbod
  4. U heeft veel variabelen in uw aanbod (bijv. aanbod, beschikbaarheid, prijs, aantal personen, etc)
     

Waar kunt u met uw feed adverteren?

Vaak denkt men gelijk aan vergelijkingssites waar men de feed kan uploaden, maar ook binnen Google is dit erg interessant. Zo werkt Google Shopping (Product Listing Ads) op basis van uw feed, maar kunt u ook Google Search advertenties inzetten die hieraan gekoppeld zijn. Affiliate marketing werkt vaak ook op basis van een feed en Dynamic Remarketing is hier ook van afhankelijk. Hieronder vindt u een lijst met diverse (vergelijkings)sites waar Maxlead advertentiecampagnes kan managen:

  • Google (o.a. via PLA, Search & Dynamic Remarketing)
  • Beslist.nl
  • Marktplaats
  • Kieskeurig.nl
  • Tweakers
  • Vergelijk.nl
  • Kelkoo


Wat heb ik nodig om dit in te zetten?

Een goede productfeed die up-to-date is! Als u dit niet heeft, heeft Maxlead de expertise en tools in huis om uw feed zo te optimalizeren dat deze goed inzetbaar is voor advertentie-campagnes op diverse platforms. Naast het hebben van een goede productfeed is het natuurlijk erg belangrijk dat u weet hoe u moet adverteren op elk afzonderlijk kanaal, welke biedingen u moet inzetten en last-but-not-least hoe u uiteindelijk inzicht krijgt in de best verkochte producten in uw feed en de ROI hierop. Zodra u dit goed inzichtelijk hebt, kunt u gaan optimalizeren. Hierbij kunt u ervoor kiezen om bijvoorbeeld bepaalde producten met een lage marge uit te sluiten in uw feed.
 

Vijf tips om te beginnen met feedbased advertising?

Om goed te adverteren met uw productfeed geven wij 5 tips om dit te starten:

  1. Zorg ervoor dat uw productfeed goed staat ingericht en altijd up-to-date is.
  2. Bepaal welke sites interessant zijn voor uw doelgroep om op te adverteren.
  3. Plan een testbudget in, waarmee u sites kunt gaan testen die het beste werken voor uw business.
  4. Meet al uw investeringen goed door (via de interface zelf of via een Analytics pakket).
  5. Blijf altijd experimenteren met verschillende biedingen en nieuwe potentiële vergelijkingssites.

Neem contact op met Maxlead als u graag meer wilt weten over feedbased advertising. Wij helpen u graag verder hierbij.

Deel deze pagina:

 

Product feed vragen?

Stel ze rechtstreeks aan Maarten Sommeijer (Sr. SEA Consultant bij Maxlead).



U krijgt altijd binnen één werkdag een reactie.

Email

Voor- en Achternaam

E-mail

Telefoonnummer (optioneel)

Uw bericht