Het succes van Facebook anno 2015
Peter Minkjan van Likeconomics opent het congres met een virale checklist om meer engagement te krijgen. Aangezien het organisch bereik van je Facebook posts weer verder omlaag is –geschat wordt dit bereik op 2%- moet je wel wat doen om je engagement hoog te houden. 

Virale checklist voor Facebook posts:

  1. Speel in op emotie (vooral leuk en mooi nieuws)
  2. Zelfexpressie is voor Facebook gebruikers van belang 
  3. Bied gebruikers iets aan waar ze gelijk wat mee kunnen (checklist, app of how2)
  4. Wees relevant, timing is everything!

Mocht dit alles niet baten, dan kun je altijd nog je betrokkenheid met je Facebook berichten vergroten met advertenties

Wat doet Maxima op Facebook?

Een aanwinst voor het congres was  Bart Schutz van Online Dialogue met een boeiende introductie in de Persuasive Psychology

Met ons koningspaar als representatie van het brein, geeft hij inzicht in het gedrag van mensen online. Hoe kunnen we de aandacht trekken van onze doelgroep op Facebook en ze motiveren om te klikken, te delen, te kopen…? 

Ons brein bestaat uit 2 systemen: het zelfbewustzijn en het onderbewustzijn. Maak kennis met Willem-Alexander en Maxima.

Willem-Alexander vertegenwoordigt de ratio. De ratio werkt langzaam en houdt van logica. Kan zich concentreren op 1 zaak en is snel afgeleid. Dit systeem raakt redelijk vlot uitgeput, want denken kost energie. 

 

Wil je Willem-Alexander bereiken als hij online is?

  • Zorg dat je boodschap opvalt. Bijv. een beeld dat niet klopt (gekanteld beeld), alarmeert het bewustzijn
  • Geef zo min mogelijk afleiding. Beperk de opties en geef 1 call-to-action 
  • Wees duidelijk en concreet: ‘vul in’ en ‘ga naar stap 2’
  • Bereik hem overdag: dan is hij nog fit en bereid tot denken

Als onze ratio uitgeput is - meestal tegen het einde van de dag - neemt de intuïtie het over. Dan treedt (onze) Maxima naar voren. Maxima is snel, intuïtief, emotioneel en gaat af op haar gevoel. Ze voelt zich meer thuis op Facebook dan Willem-Alexander. Heerlijk, zo’n vrije wereld om in rond te dwalen! Ze is autonoom, voelt zich vrij op Facebook en zeker van zichzelf. Facebook geeft haar het gevoel dat ze erbij hoort en gezien wordt. 

 

Hoe bereik je Maxima online? 

  • Ze wil keuzevrijheid, dus geef haar keuzes. Hoe triviaal ook
  • Ze haat het keurslijf. Vermijd verplichte velden of 3 stappenproces
  • Geef een goed gevoel: bevestig dat ze erbij hoort en de juiste keuzes maakt 
  • Ze is actief tot diep in de avond. Houdt hiermee rekening in je planning

 

Facebook is like a relationship, not just sex

Hans Maltha van Burst Digital vergelijkt Facebook met dating. Mensen zitten op Facebook om dingen te ontdekken, niet om dingen te kopen. Net als met dating moet de focus liggen op het bouwen van een relatie met je (toekomstige) klanten. 

(uit de presentatie van Hans Maltha)

Een aantal tips om op te focussen op Facebook

  • Focus op Mobile. Ca 83% van de Facebook gebruikers komt van zijn mobiele telefoon.
  • Maak gebruik van Audience. Maak gebruik van alle mogelijkheden die Facebook biedt om jouw perfecte doelgroep te vinden
  • Meer aandacht van visual, dress to impress
  • Maak gebruik van storytelling, bijvoorbeeld door middel van de nieuwe carousel ads
  • Focus op Lifetime Value van klanten. Denk verder dan alleen de eerste sale

 

  • Social draagt veel bij in de assist clicks naar een aankoop in de cusutomer journey
  • Vergeet je eigen klanten niet! Houd deze ook tevreden

 

De 10 geboden voor Instagram

Breakoutsessie van zelfverklaard Selfie Queen Kirsten Jassies, auteur van In beeld met Instagram, was duidelijk, inspirerend en zorgde voor veel interactie. Instagram, in 2012 overgenomen door Facebook, is booming; de social foto app heeft in Nederland al meer dan 1,4 mln gebruikers en groeit. Gebruikers zijn met name vrouwen (64%) en is vooral populair onder millennials (15-35 jaar)

Hoe haal je als bedrijf het meeste uit Instagram? Kirsten geeft hiervoor 10 geboden:

  1. Maak een goede profieltekst. Dit is jouw elevator pitch en geeft aan waarom mensen je zouden volgen op Instagram. Ook kun je hierin je eigen hashtag zetten die mensen kunnen gebruiken
  2. Gebruik unieke content die goed aansluit bij je bedrijf. Denk hierbij aan: een kijkje achter de schermen, trends, acties. Schedugram is een tool die je kunt gebruiken om met meerdere mensen aan 1 account te werken en regelmatig te updaten. 
  3. Denk bij het plaatsen van de foto’s ook aan het totale plaatje. Vormen de foto’s een mooi geheel?
  4. Bepaal je doelstellingen en het type content dat bij de doelstellingen hoort.
  5. Herkenbaarheid. Terugkerende vaste items en stijl van je foto’s.
  6. Relevantie. Bied mensen content waar ze wat aan hebben.
  7. Maak gebruik van hashtags. Hier zijn ook verschillende tools en apps voor beschikbaar 
  8. Engage! Wees social en laat anderen meedoen #follow #feature en creeër een community rondom je merk. Een goed voorbeeld is #gopro
  9. Maak gebruik van targeting. Weet wie je volgers zijn, welke foto’s ze liken (en niet liken), wat bij hun leeft. Het facebook algoritme wordt ook in Facebook ingezet, dus des te meer betrokkenheid, des te langer je foto in de Instagram newsfeed zichtbaar blijft. Verwachting is dat dit jaar Instagram ook als advertising kanaal kan worden gebruikt. Interessant voor retailers en met name bedrijven die veel met visuals te maken hebben (kleding, fotografen, tijdschriften, musea e.d.)
  10. Analyseer je data. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tool iconosquare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(vormen je foto's een mooi geheel?)

 

 

Video is de nieuwe lieveling van Facebook

Facebook wordt het belangrijkste mobiele platform voor video. Even wat statistieken: in januari 2015 keken we iedere dag gemiddeld 3 miljard video’s per dag op Facebook. 

 

In april 2015 is het aantal videostreams al gestegen naar 4 miljard per dag. Het hoge aantal weergaven 
komt mede door de autoplay functie die in Facebook standaard aan staat en zorgt dat video’s automatisch afspelen.
65% van alle video-weergaven op Facebook is op mobiel. Toch investeren adverteerders nog weinig in video en mobiel; een schamele 1%. 

 

Beginnen is makkelijker dan je denkt

Video’s produceren en verspreiden hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn. Heb je goede beelden of foto’s?  Voeg beweging toe in statische advertenties of combineer meerdere beelden tot een animatie. Muziek eronder en je heb een video-bestand. Facebook staat overigens ook animated gif bestanden toe. 

Viraal of niet?

Het zou mooi zijn als je video viraal gaat op Facebook. Ondanks alle checklists die voorbij komen, kun je hier niet op rekenen. Een tip was om zelf te zorgen voor likes en comments onder het motto ‘als de eerste schapen over de dam zijn…’. Reserveer in ieder geval advertentiebudget, want als je een goede video hebt, wil je deze verspreiden. 

Take aways voor Video-adverteren op mobile uit de presenatatie van Robert Doggers van Yune:

  • Maak mooie video’s. Geen commercials. Verras of vermaak je doelgroep 
  • Call-to-action in de video 
  • Alleen op wifi adverteren: mobile video kost veel data
  • Goede thumbnail: het eerste beeld moet direct aandacht trekken
  • Eerste 3 sec zijn cruciaal: plaats je boodschap of merk in het begin van de video
  • Geen geluid: video’s worden door de autoplay instelling zonder geluid afgespeeld. 
  • Zoom in: test of je video goed overkomt op klein scherm

Facebook vs YouTube

Facebook en YouTube blijven heel verschillende kanalen. YouTube heeft een enorm archief aan video’s die goed vindbaar zijn. Je kunt je eigen broadcast-kanaal inrichten met afspeellijsten. Bij Facebook kun je video’s uploaden naar je pagina of afspelen via een link naar je YouTube kanaal. YouTube biedt meer advertentiemogelijkheden, maar Facebook is nu goedkoper (cpv van € 0,01), heeft betere targeting opties en is nog maar net begonnen…..

 

Alle afbeeldingen komen uit de presentaties van het Congres Facebook Marketing

De Facebook Marketing Congres presentaties zijn online beschikbaar.

Meer weten over Facebook Marketing? Neem dan contact op met het Maxlead Social Media Team

 

Over Hanny Hebels & Pauline Quéré

Hanny is Senior Search Advertising Consultant bij Maxlead en werkt onder meer voor organisaties en bedrijven in de branches Recruitment & Education. Ze heeft ervaring met campagnes in Adwords, GDN, Facebook, LinkedIn en YouTube.

Voordat Hanny 7 jaar geleden online marketing instapte, had ze haar eigen Communicatiebureau ‘Met Andere Woorden’ en schreef tbv online en offline producties in de Business-to-Business markt.

 

Pauline werkt als online advertising consultant en is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is ook Google Adwords Professional.

Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en online marketing.