Waarom zijn Digital Analisten zo hard nodig?

Door data-analyse kunnen ondernemers hun klanten nog beter leren kennen en hun marketingstrategie aanpassen om hun website of webshop klantgerichter te maken. Zo kunnen bijvoorbeeld producten aantrekkelijker worden gepresenteerd en webshops toegankelijker gemaakt worden voor de consument, met als belangrijkste doel: het verkopen van meer producten en het verhogen van de omzet. Ondernemers komen dan ook steeds vaker tot de conclusie dat gedegen data-analyse onontbeerlijk is in een goede bedrijfsvoering en daarmee groeit de behoefte aan het advies van een goede Digital Analytics Consultant. Voor Maxlead reden om te starten met een Internationale Analytics Academy.

Internationale Analytics Academy

Maxlead heeft de International Analytics Academy in samenwerking met partners uit Slowakije, Duitsland en Frankrijk opgezet. De 18 deelnemers zijn afkomstig van RankingCHECK uit Duitsland, Visibility uit Slowakije, AWE uit Frankrijk en Maxlead uit Nederland. Deze bureau’s maken deel uit van het Everywhere Network.

Door dit netwerk is Maxlead in staat om voor grote internationale spelers de online marketing te verzorgen. Door de opzet van de Academy beschikt het Everywhere network over een grote groep Analytics-consultants, waardoor sneller ingespeeld kan worden op de vraag van de klant.

Eerste ronde in Oegstgeest

Deze week is de eerste editie van de International Analytics Academy van start gegaan in Oegstgeest. Met man en macht is gewerkt aan het welslagen van de Academy. Leadtrainer Rick Dronkers heeft in samenwerking met Camiele Wenniger het curriculum samengesteld en zij ondersteunen gezamenlijk de trainers van de andere drie bureaus. Zo levert elk deelnemend bureau een bijdrage aan het lesprogramma.

Leadtrainer en Head of Analytics Rick Dronkers in actie

Leadtrainer en Head of Analytics Rick Dronkers in actie

Een groep trainees werkt samen aan een casus

Alle onderdelen van het Digital Analytics-vak komen aan bod zoals marketingstrategie, Data-Analyse, Customer Journey, Google Analytics implementatie, Google Tag Manager, Dashboarding, CRO, Concurrentieanalyses, Javascript en HTML etc. De Academy is erop gericht om implementatie-specialisten, Data-analisten en Digital Consultants klaar te stomen om direct voor onze klanten aan de slag te gaan.

‘Class of 2017’

Afgelopen maandag zijn we van start gegaan met de ‘Class of 2017’ van de Academy. Na een gezamenlijk ontbijt is de groep begroet door Rob Steenbrink, de CEO van Maxlead en de initiator van deze Internationale Academy. Na een uitgebreide kennismaking waarin de deelnemers iets over hun achtergrond hebben verteld en over hun interesses buiten het werkveld, ging Rick van start met zijn programma.

Inmiddels is de eerste week van de Academy bijna afgelopen, is er veel geleerd en is de stemming opperbest. Gisteren hebben de studenten kunnen uitwaaien tijdens een boottocht door de Leidse grachten en is er gedurende de hele week gezamenlijk gegeten en gesport. Vandaag aan het einde van de dag nemen we na een uitgebreide borrel met alle medewerkers van Maxlead afscheid van onze internationale collega’s.

Sightseeing op de Leidse grachten

Maar niet voor lang!

De volgende trainingsweek gaat over twee weken alweer van start. Deze tweede week vindt ook weer plaats in Nederland en wordt voor een deel verzorgd door Google. De derde trainingsweek vindt plaats in november in Keulen bij partner RankingCHECK. In die week wordt gestart met de meer technische kant van het Analyticsvak. In december reist de Analytics Academy af naar Bratislava (Slowakije) om tijdens de vierde week nog meer technische kennis op te doen bij Visibility. En ‘last but not least’ wordt in januari volgend jaar in Parijs deze editie van de Academy afgesloten. Bij het Franse bureau AWE worden alle onderwerpen behandeld die we bovenmatig interessant vinden, zoals bijvoorbeeld Firebase. De hele groep zal bij AWE de kans krijgen om gezamenlijk aan een casus te werken en de laatste kennis op te doen over mobile en apps.

 

Over Petra de Waal

Petra de Waal is manager van het SEO- en Analytics team bij Maxlead en een van de mede-organisatoren van de Internationale Analytics Academy.

Haar internationale ervaring heeft ze opgedaan bij een vertaalbureau waar ze heeft samengewerkt met andere bedrijven in Europa. Haar managementervaring heeft ze onder meer opgedaan bij Randstad Uitzendbureau.

Petra is sinds mei 2016 werkzaam bij Maxlead.