Spreker 1: Pim van der Feltz, Director, Google Netherlands

Google kan alleen succes hebben als de agencies succes hebben. Hiermee wil Google aangeven dat het transparantie nastreeft in de relaties. We staan nu op de drempel. Nu is er nog het gevoel bij de consument dat ze gesegmenteerd
worden en onderdeel zijn van een doelgroep. De toekomst is het 1-op-1 denken; de juiste persoon, de
juiste context, het juiste moment, maar dan op schaal. Het gaat erom dat we de consument precies geven wat ze
willen. Mensen gaan niet meer online, we zijn online. Pim gaf een voorbeeld van een koelkast met sensor, die
precies aangeeft wat er nog in de koelkast staat en wat je nodig hebt. Nu wordt namelijk nog 40% van de
supermarkt aankopen weggegooid.

Spreker 2: Ian Carrington, Managing Director of Performance Solutions and Innovations, EMA, Google

‘Winning the moments that matter’ zegt Ian. Technologie zorgt ervoor dat alles aan het veranderen is en geeft daarbij hetvoorbeeld van Star Trek (1967). De enige beperking die de makers van Star Trek toen hadden, was hun eigen verbeelding ('the only limitation was imagination'). In de serie zie je een van de personages tegen een
computer praten, waarop de computer later antwoord geeft. In die tijd super fictief, maar die fictie is nu
werkelijkheid geworden.

De mobiele telefoon is niet meer het tweede scherm, maar is het eerste scherm geworden. Met behulp van zijn
smartphone liet Ian zien hoe je gebruik kunt maken van je stem bij het zoeken naar informatie. Door ‘oke Google’
te zeggen tegen de telefoon, maak je Google als het ware wakker. Je kunt op dat moment een vraag stellen of een opdracht geven. Bijvoorbeeld: ‘show me my pictures of dogs’. Google laat dan de foto’s van jouw hond zien, die op jouw filmrol staan. Dit werkt cross-divices. Al vraag je ‘wat was Elvis Presley zijn eerste album?’ op je Iphone en
je vraagt daarna op je Ipad ‘in welk jaar is hij overleden?’, dan begrijpt Google nog steeds dat je het over Elvis hebt.
Ook al zorgt de technologie dat alles verandert, de uitdagingen voor een marketeer blijven hetzelfde. Nog
steeds zijn we bezig met het (1) zoeken/bereiken van onze klanten, (2) onderscheidend vermogen en (3)
het verkopen van ons product/dienst.

Spreker 3: Rutger Zonneveld, Industry Head, Omnichannel Retail, Google

Rutger heeft het met name over signalen, verhalen en succes. Hoe merken groeien heeft met drie dingen te maken
(1) hoe vind je nieuwe (potentiële) klanten, (2) hoe creëer je impact en (3) hoe meet je het/ wat is de ROI.
Zijn verhaal sloot daarmee dan ook naadloos aan op dat van Ian. Als je impact wilt maken is story telling een handite tool. Door op het juiste moment de juiste boodschap te geven creëer je impact. Als voorbeeld voor een emotionele connectielieten ze het filmpje ‘like a girl’ zien. Als je een verhaal vertelt dat de moeite waard is, neem er dan ook de
tijd voor.

     

    Spreker 4: Puck Landewé, Lead of editorial team at wehkamp.nl

    Inspiring real people with style, dat is wat Puck wil, een 1-op-1 advies dat schaalbaar is. Wehkamp doet
    heel veel met video content. Waar ze vroeger veel met vloggers werkten, wilde ze nu een eigen vlogger. Maar hoe kun je die vinden en er meteen voor zorgen dat je daardoor zichtbaar bent als merk? Je maakt er een recruitment wedstrijd van. Via een video sollicitatie konden vloggers zich aanmelden en aan de wereld vertellen waarom zij de nieuwe vlogger van Wehkamp zouden moeten worden. In 10 dagen tijd hebben zich 140 vloggers aangemeld. De afvalrace was in de vorm van een serie online te volgen (next style vlogger). Wie door ging naar een
    volgende ronde werd bepaald door het publiek.

    Deze actie van Wehkamp zorgde voor onder andere een hoge populariteit, 50-16% retention rate en een hoge engagement score. Echter vermelde Puck er wel bij dat de behaalde resultaten natuurlijk geen garantie bieden voor de toekomst.

    Spreker 5; Kevin Capota, Digital Acceleration Manager, L’Oreal

    Het verhaal van Kevin ging over programmatic storytelling. De wenkbrauwen groeien, zowel letterlijk als figuurlijk.
    Het aantal producten voor de wenkbrauwen dat verkocht wordt groeit. Hier heeft Maybelline (onderdeel
    L’Oreal) leuk op ingespeeld met de ‘brow campaign’. Dit werd gedaan door middel van een online video
    waarin stylisten uitleg gaven over het modeleren van wenkbrauwen. Het grote idee is ‘Express yourself’.

    Hieronder een foto van hun consumer journey:

    Spreker 6: Tommy Wiles, Senior Digital Manager, media Lab, Google

    Tommy vertelde oer ‘How Google markets Google’. Volgens hem gaat om het juiste bericht, naar de juiste persoon, op het juiste moment. Succes is niet altijd (zoals mensen altijd denken) een rechte lijn, maar eerder een weg met vallen
    en opstaan. Hij gaf een aantal tips om succes te creëren:

    1. Balance scale and effort by picking moments with care
    2. Keep media and creative tied from the start so opportunities don’t get missed and execution stays practical
    3. Protect your resources so innovation never gets de-prioritized
    4. Pick your partners carefully based on tech know-how and creativity
    5. Tap into culture whenever you can

    Spreker 7: Harmen Visscher, Manager Online Marketing, Catawiki.

    Harmen spreekt over exponentiele groei door data gedreven strategieën. Catawiki is een online veiling waarbij speciale, schaarse goederen geveild worden. Ze krijgen zowel van de koper als van de verkoper een commissie. Doordat ze unieke producten verkopen, hebben ze geen categorie bekendheid en moeten ze het dus hebben van push marketing. Aangezien er wekelijks zo'n 20.000 unieke objecten zijn gaat het om heel veel individuele advertenties. Er zit gemiddeld 26 dagen tussen de eerste klik /seeding en harvesting.

    Wat hebben organisaties nou tegenwoordig nodig? Hij noemt het ‘growth hackers’, dit zijn de marketers 3.0. Binnen Catawiki worden er groepjes van drie personen gevormd, elk met zijn eigen specialisme; marketing, data of coding en elk met zijn eigen KPI’s en dashboards. Binnen hun customer journey maken zij een harde scheiding tussen acquisitie en activatie. Het is belangrijk dat de data centraal is, dus hebben ze een data warehouse opgezet. Hierin valt SEO, SEA, CRM, Display, Sales etc. Door tracking, creatives and media technologie te combineren ontstaat er een ‘productfeed and data warehouse based creatives’.

    Spreker 8: Zineb Ait Bahajji, Developer programs Engineer, Google

    Zineb spreekt over de toekomst van zoeken. In 2002 kon Google afkortingen al begrijpen in een bepaalde context. In
    2007 begreep Google dat ‘I have a dream’, niet zomaar over dromen ging maar dat mensen dan naar alle
    waarschijnlijkheid op zoek waren naar Martin Luther King. Van 2012-nu is er spraken van een knowledge
    graph. Google weet alles, zelfs wie je moeder is (zeggen ze).

    Ook Zineb benadrukt het belang van de mobiel en stelt dan ook ‘mobile is the thing today’. Mensen gebruiken hun
    stem steeds vaker en daarmee wordt het steeds natuurlijker. Google maakt nog maar 8% fouten. Het doel van Google is om de ultieme assistent te creëren die "the world, you and your world and your current context (gives the answer before asking)" moet begrijpen.  Zineb liet de mogelijkheden zien van ‘Oke Google’, waarbij je Google met het gebruik van je stem opdrachten geeft. Voorbeelden: ‘what is the biggest theme park in Europe’, ‘show me some of these rides’, what is the max height for Indiana jones’. Maar door gebruik te maken van je stem kan je Google ook
    opdrachten geven iemand een e-mail te sturen inclusief inhoud. Ze vroeg ‘Show me my hotel reservation
    for Paris’, en ja hoor, ook hier was Google van op de hoogte en liet haar informatie over het hotel zien.
    Andere voorbeelden waren ‘when is my next meeting with Sam’, ‘play Justin Bieber on YouTube’ and
    ‘remind me to send an message to Caroline’. Google wist het allemaal.

    Spreker 9: Teresa Octavio, Senior partner, Millward Brown Vermeer Ging over ‘How to organize for marketing in a digital age’

    Waarom zijn Google, Apple, Coca Cola, etc. zo succesvol? Volgens Teresa komt dit doordat deze bedrijven ‘are winning the moments that matter’. Hierbij is het van belang om fundamentele vragen goed beantwoord te hebben zoals 'what business are we in', 'why do we exist' en 'how do we build our organisation'.

    De merkstrategie moet absoluut duidelijk zijn. Hierbij is communicatie een belangrijke factor. Niet alleen voor managers, maar ook voor de uitvoerende werknemers. Zij zijn diegene die uiteindelijk vaak contact zullen hebben met de klanten. Om dit te bewerkstelligen heb je wel de juiste mensen en bedrijfscultuur nodig. Innovatie, nieuwsgierigheid en risico nemen moeten in deze cultuur zeker terugkomen. Platte organisaties bevorderen dit. Verder gaf ze als tip om de afdeling ‘legal’ niet buiten te sluiten, in tegendeel, zelfs er bevriend mee te raken en erbij te betrekken. Blijven communiceren is hier de sleutel. Uiteindelijk kunnen de medewerkers transformeren in actieve ambassadeurs. Het onderzoek van Octavio is gebaseerd op interviews met 150 boards en 10.000 marketeers van multinationals wereldwijd. Onderstaand model is afkomstig uit het onderzoek.

     
    Over Charlotte Bik

    Charlotte werkt sinds 1 november 2015 bij Maxlead als Online Advertising Consultant. Samen met een vijftal andere online consultants doorloopt ze de Maxlead Academy. Een traject waarin ze klaargestoomd worden voor het werk als consultant bij Maxlead.

    Charlotte heeft Commerciele Economie gestuurd aan de Hogeschool Leiden en heeft daarna haar Master Marketing gehaald aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.