De SEO sessies waren opgedeeld in de volgende onderwerpen over 2 dagen:
 
  • Audit
  • Linkbuilding
  • Contentmarketing
  • Indexeren van Apps (App indexing) 
  • AMP (Accelerated mobile pages)
  • Trefwoordenonderzoek
  • Techniek
  • Pagespeed
 
Ik zal niet elk onderwerp behandelen in dit artikel, alleen die voor mij het meest waardevol waren. Dit heeft vooral de nadruk op mobiel. De ontwikkelingen voor mobiel gaan zo snel dat het belangrijk is bij te blijven. 
 
Mobiel was dan ook de belangrijkste reden dit congres te bezoeken, niet alleen vanwege de sessies maar ook de gesprekken met mede onlinemarketeers uit verschillende landen. Mobiele ontwikkelingen in de zoekresultaten van Google worden in Engelstalige landen vrijwel altijd eerder doorgevoerd dan dat wij deze in Nederland te zien krijgen. 
 
Onderwerpen die in dit blog behandeld worden: 
 
  1. Serverlogs
  2. App indexing
  3. Progressive Web Apps
  4. Pagespeed

1. Serverlogs: Screaming Frog SEO Log File Analyser

Collega Glenn vertelde in zijn verslag van Brighton SEO al kort iets over serverlogs. Ook hier bij SMX kwam dit aan bod maar en dan met name gericht op de tool Screaming Frog SEO Log File Analyser. In het kort nog even serverlogs; dit is een registratie van alle requests die een server/website krijgt. Naast ‘gewone’ bezoeken worden ook de requests van zoekmachinebots bijgehouden. Zij maken zich namelijk kenbaar wanneer een pagina, afbeelding, bestand etc. wordt opgevraagd. De Google zoekmachinespider is te herkennen aan de naam Googlebot; via een serverlog kan je zien welke pagina’s Googlebot bezocht heeft, hoe vaak en wanneer.
 
 
Voorbeeld van een serverlog geopend in Kladblok.
 

Deze logs worden op de server opgeslagen en kan je downloaden via bijvoorbeeld een FTP-client. Om de serverlogs in te lezen kan je deze openen in Kladblok; een grote tekstfile met data van de requests. Om de data overzichtelijk te krijgen kan je het bestand ook openen in Excel en daar handmatig filteren op de requests van Googlebot. De tool Screaming Frog SEO Log File Analyser maakt het een stuk makkelijker. Na het inladen van de logfiles worden de zoekmachinespiders van Google, Bing, Google mobile, Google Smartphone, Yandex en Baidu automatisch gefilterd en krijg je alle gegevens visueel te zien.

 

Het startscherm van Log File Analyser met informatie van de verschillende zoekmachine spiders.

Makkelijker uitlezen

Het grootste voordeel van de tool is dat je gegevens uit Screaming Frog SEO Spider kunt inladen. Dit is een aparte abonnementstool die websites live crawlt, deze volgt alle links op een website en komt bij een goed gestructureerde website op elke pagina die live staat. SEO Log File Analyser vergelijkt welke URL’s wel in de Screaming Frog crawl staan maar welke niet door zoekmachines bezocht worden en vice versa. Zo kom je te weten of zoekmachinespiders ook echt de pagina’s bezoeken waarvan jij wilt dat deze bezocht worden.

2. App indexing

Eén van de betere sessies voor mij dit congres was de sessie van David Iwanow, nu nog productmanager bij Ebay Classified (o.a. Marktplaats) maar binnenkort werkzaam bij BlueGlass London. In zijn presentatie liet hij een aantal belangrijke punten zien die hij tegenkwam bij het indexeren van de Marktplaats app, en daarnaast een aantal voorbeelden van andere merken, onder andere Airbnb.
 
Een voordeel van app indexing is dat je veel meer inzichten krijgt over hoe jouw app presteert in zoekmachines.
Via Google Search Console kun je zien hoe vaak pagina’s van jouw app getoond worden in Google en hoe vaak op de install-knop geklikt wordt. Wat dan weer jammer is van de install-knop data is dat je niet kunt zien hoeveel mensen daadwerkelijk de app vanuit Google geïnstalleerd hebben; vanuit de install-button kom je namelijk uit in de Google Playstore en download je niet direct de app vanuit de zoekresultaten. 
 

Meer engagement door indexing

Veel apps worden geïnstalleerd op de mobiel. Een enkele wordt met regelmaat gebruikt, volgens Google is dat 1 op de 4. Een gegeven wat mijzelf zeer bekend in de oren klinkt als ik kijk naar mijn eigen app gebruik.

Laat je jouw app indexeren, dan is de kans groter dat men jouw app blijft gebruiken. Want als iemand jouw app heeft geïnstalleerd en die gebruiker een relevante zoekopdracht uitvoert  in Google voor jouw app, dan zal jouw app ook getoond worden in de zoekresultaten. Dit liet David Iwanow zien aan de hand van een voorbeeld van Airbnb.

 

Resultaten van de geïndexeerde Airbnb app bij een mobiele zoekopdracht in Google Chrome.

Een ander groot voordeel is in het geval van Airbnb, dat je met meerdere resultaten inclusief jouw logo de concurrentie minder zichtbaar maakt. Ook rank je al snel op de eerste plaats wanneer de app geïnstalleerd is.
Wie wil dat nou niet?

3. Progressive web apps

Progressive Web Apps (PWA) is een project van Google Chrome. Progressive Web Apps kunnen gezien worden als een kruising tussen een mobiele website en een app zoals we deze nu kennen. Het grote voordeel van PWA’s is dat je deze niet hoeft te downloaden. Bezoek je een pagina voor een 2e keer binnen bepaalde tijd, dan krijg je in Chrome de melding of je deze wilt vastpinnen op je mobiele startscherm. Wanneer je de PWA daarna opent kan deze er net zo uit zien als een normale app, je ziet dan ook geen adresbalk. De PWA kan pushberichten sturen en offline gebruikt worden. Voor het ontvangen van pushberichten zal een gebruiker wel toestemming moeten geven. Naast Chrome zijn PWA’s ook te gebruiken in de nieuwste versies van Opera en Firefox. 

 

Een korte omschrijving van de mogelijkheden van een PWA.

4. Pagespeed

De sessie over pagespeed was een ware wake-up call, je hebt pagespeed en pagespeed zeg maar. Waar vaak gekeken wordt naar pagespeed met de bekende tools, zoals bijvoorbeeld PageSpeed Insights van Google, ging ex Googler Fili Wiese hier veel dieper op in. Eén van zijn eerste opmerkingen was misschien bij de meeste aanwezigen al bekend, maar toch goed in je achterhoofd te houden; pagespeed wordt als rankingfactor gebruikt in het algoritme van Google.

 

Zoals John Mueller van Google bevestigt; pagespeed kan zeker gezien worden als een rankingfactor.

Wil je weten hoelang de Googlebot er gemiddeld over doet om een pagina van jouw website te downloaden?
Kijk dan in Google Search Console onder ‘crawlen -> crawlstatistieken’. En schrik niet; volgens Fili Wiese kon de download tijd teruggebracht worden naar 37 milliseconden wanneer alles optimaal was. Hij zei er wel bij dat minder dan 100 milliseconden een realistischer doelstelling is, al komt daar nog steeds heel veel bij kijken en zal echt alles optimaal moeten zijn.

 

Het is echt mogelijk; een gemiddelde downloadtijd van 32 milliseconden.

Om al zijn punten uit de presentatie in detail te benoemen wordt teveel voor dit blog, daarom zal ik de belangrijkste take-aways opsommen. Mochten deze punten je niet bekend voorkomen en wil je weten hoe jouw website er voor staat? Dan kan je altijd contact opnemen met één van onze SEO consultants.

CSS:

  • Minify CSS
  • Avoid CSS conflicts (o.a. multiple IDs, overriding rules)
  • Don't use CSS inline of HTML tags
  • Load CSS using deferred and async JavaScript
  • Load critical CSS in the HTML HEAD
  • Reduce CSS libraries to only what is actually needed

JavaScript:

  • Minify JavaScript
  • Implement unobtrusive JavaScript approach
  • Load JavaScript using deferred and async attributes
  • Load critical JavaScript in the HTML
  • Reduce JavaScript libraries to only what is actually needed

Images:

  • Choose the right format (e.g. JPG vs PNG-8 vs PNG-24)
  • Compress
  • Use Sprites
  • Defer Loading (lazy loading)
  • Use width and height attributes
  • Use lightweight favicon

Pagespeed en SSL

Daarnaast kwam SSL (Secure Sockets Layer) tijdens de sessie aan de orde. Is jouw website beveiligd via SSL (https://www.website.nl)? Voeg je website dan toe aan de HSTS (HTTP Strict Transfer Security) Preload List.
Dit is een initiatief van Google Chrome waarin websites met een SSL verbinding worden opgeslagen en waarbij de browsers altijd de HTTPS versie zullen inladen zonder dat daar een redirect aan te pas komt. Dit versnelt de downloadtijd van de pagina. Deze Preload List wordt ook in de nieuwe versies van andere browsers gebruikt, behalve Opera Mini.  

Afsluiting

Naast de congressessies was er ook genoeg gelegenheid te netwerken en met andere SEO specialisten te praten.
Met Spaanse en Noorse SEO-ers kwamen we al snel tot de conclusie dat wij achtergesteld worden door Google als het gaat om de uitrol van nieuwe ontwikkelingen. Waar AMP carrousel in Engelstalige landen al live is en momenteel steeds verder uitgebreid wordt, zien wij hier in Nederland in de Google resultaten nog niks van terug.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben na het lezen van het blog, neem dan contact op met het SEO-team van Maxlead.

          
Over Marc Thierrij

Tijdens zijn opleiding Communicatie & Multimedia Design heeft Marc het vertalen van hoe maak ik mijn website zo gebruikersvriendelijk mogelijk verbeterd en geoptimaliseerd naar 'hoe maak ik mijn website zo zoekmachinevriendelijk mogelijk'.

Na zijn opleiding is Marc via de Linkbuilding Specialist en offerte vergelijker TellUs bij Maxlead aan de slag gegaan als SEO consultant. Bij Maxlead adviseert hij klanten in verschillende branches op het gebied van SEO en daarnaast houdt hij u regelmatig op de hoogte van de laatste SEO nieuwtjes via het Maxlead blog.