Maxlead groeit hard door

De dag werd geopend door Wim van der Mark, spreker en trainer bij Dialoog trainers. Hierna volgde een update vanuit Maxlead door Rob Steenbrink, directeur van Maxlead:  "Maxlead groeit hard door. We hebben dit jaar al 11 nieuwe mensen aangenomen en verhuizen per 1 september naar een nieuwe, weer historische locatie; Het oude gemeentehuis op het Wilhelminapark in Oegstgeest."

 

 

 

Google: 10 habits of highly successful advertisers

De eerste spreker op de klantendag is Wouter Blok, Industry manager Travel bij Google. Hij schetst de complexe zoektocht die de online consument tegenwoordig onderneemt en geeft 10 tips hoe we hier als adverteerders mee om kunnen gaan. Het online zoeken gaat met meerdere apparaten; computers, mobiele telefoons, tablets en smart-tv's en ook offline. 

 

De online consument van nu is net een puber: ze wil altijd alles overal, en wel direct. Waar adverteerders nu het verschil kunnen maken is om de consument te helpen in het multiscreenen, bijvoorbeeld door een zoekopdracht op de mobiele site voort te kunnen zetten op desktop. Gebruik de klantinformatie die je hebt om de volgende contact momenten gemakkelijker te maken zoals audience marketing en slimme landingspagina's in plaats van de homepage. Beschouw alle relevante contactmomenten - zowel online als offline en over apparaten en kanalen heen- bij het verdelen van de conversiewaarde. Aangezien al 3 jaar lang slechts 25% van de adverteerders aan een vorm van attributie doet, is hier flinke voorsprong op te behalen. 

Universal Analytics en GTM

Web analytics consultant Camiele Wenniger hield een presenatie over Universal Analytics en de Google Tag Manager. Op 2 april j.l is Universal Analytics officieel uit de Bèta en is de nieuwste versie van analytics voor iedereen beschikbaaar. Universal Analytics heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van de oude versie. Zoals:

  • Het tracken van de customer journey over de verschillende devices
  • Offline tracking (CRM, ERP, online aankoop en offline afhandeling e.d.)
  • 20 custom dimensions en 20 custom metrics (zoals producteigenschappen en klanttypes)

Ook worden learnings uit de Google Analytics summit gedeeld voor Enhanched E-commerce. 

De Google Tag Manager is een tool die de implementatie van codes op de website een stuk eenvoudiger maakt. Voor implementatie, configuratie en onderhoud van alle niet aan content gebonden codes is de GTM een slimme oplossing. Dus niet alleen Universal Analytics of form tracking, maar ook bijvoorbeeld AdWords Conversie en Remarketing codes en survey tools.

 
Best practices voor Lead Kwalificatie

Industry manager Finance en Public, Mike Orizand, nam ons mee op de Customer Journey van Lead naar Klant. Op welke momenten bouw je een relatie op met leads en potentiële klanten?

  • Wat is Lead kwalificatie?
    Leadkwalificatie is een manier om potentiële kopers naar voren te halen en
    deze over te dragen aan sales omdat ze bepaalde onderdelen van het
    aankoopproces hebben voltooid.
  • Wat is Leadnurturing?
    Lead-nurturing biedt al vroeg in het aankoopproces relevante informatie-inhoud
    voor geïnteresseerde kopers. Nurturing kan de voorkeur voor merk en product
    opbouwen, lang voordat ze klaar zijn om te kopen.
  • Hoe zou je een customer journey omschrijven?
    Een customer journey, ofwel klantreis, is een weergave van de interactie van
    een (toekomstige) klant met een organisa1e binnen verkoop- en serviceprocessen.
    Het maakt inzichtelijk in welke mate je het klantproces succesvol hebt ingericht.

Het is best practice om deze customer journey goed in kaart te brengen en een online plan hiervoor te maken. De consument bevindt zich in verschillende fases van zijn aankoopproces op verschillende tijden en op verschillende apparaten. Afhankelijk waar de klant zich bevindt in de aankoopfase zul je dus een ander aanbod moeten doen en zorgen dat je ook op de verschillende apparaten aanwezig bent. Voor de uiteindelijke beslissing tot aankoop gaat een heel proces vooraf. Tijdens dit proces worden er steeds andere boodschappen aan de suspects en leads gepresenteerd. De suspects en leads bewaar je in verschillende containers die ieder op eigen wijze worden benaderd, zowel in je advertentie-uitingen als op de landingpages en in verdere communicatie en opvolging.

Online marketing Dashboards

Na de lunchpauze gaat Tom Wenholt, Team manager web analytics, in op de mogelijkheden van online dashboards.
Meten en rapporteren doen mensen al duizenden jaren. Tom schets de evolutie van het dashboard, van hierogliefen tot Klipfolio.

Wat zijn de criteria voor een goed online dashboard?

  • (live) Verslaglegging
  • Basis van beslissingen 
    • Visualisatie 
    • Simpele Indicatie 
    • Richtlijn (Target)
  •  Bewustzijn in Organisatie
  • Toegankelijk 
    • Iedereen kan bij de laatste versie 
    • Op elk moment
  • Verschillende bronnen 

Klipfolio biedt online dashboards die data uit verschillende bronnen combineert. Voor de implementatie en bouw van de online dashboards heeft Maxlead een stappenplan ontwikkeld. Dit om de dashboards geheel op maat en passend bij de specifieke wensen van de klant op te leveren.

What's new in online advertising?

Arjan ter Huurne, Industry Manager Retail & Travel, gaat in op de laatste online advertising trends in Display en vooral in Search. Onderwerpen die de revue passeerden waren o.a:
  • Vertical Search (Google Shopping, Flights, Hotel Finder e.d.)
  • Nieuwe mogelijkheden voor search advertenties zoals Enhanced Sitelinks, social 
    annotations, review extensions, form extensions e.d.)
  • AdWords Scripts voor automatisering van oa. advertentieteksten.
  • De toevoeging van Audience (Doelgroep) als een belangrijke factor in de opzet van search 
    campagnes. Hiertoe introduceerde Google vorig jaar Enhanced Campaigns. De eerste 
    puzzelstukjes waren gericht op contextuele factoren van de doelgroep: Wat is de locatie 
    van de gebruiker (hyperlokaal), op welk apparaat is de gebruiker, wat is de tijd van de dag... 
    Ook is er nu de mogelijkheid om te koppelen met externe contextuele factoren zoals de
    beurskoersen of het actuele weer.
  • Display advertising leidt de weg in Audience targeting, dit is de basis voor het succes van Real Time Bidding.
     
    Er zijn in AdWords drie opties voor Audience Targeting: 
     

    1. Eigen data op basis van eerder website bezoek. In vakjargon is dit RLSA (Remarketing Lists for Search Ads)

    2. Demografische data van Google (leeftijd/geslacht).

    3. Externe data profielen inkopen

     
     
Om boven het maaiveld uit te steken en relevant te blijven moeten adverteerders continu hard werken om de juiste boodschap, in de juiste context en precies aansluitend op de zoekintentie plus de achtergrond van die consument te laten zien. Vervolgens moeten deze dan ook op de juiste pagina landen natuurlijk. Want de perfecte connectie tussen deze 4 factoren is ​ultieme relevantie!
 

Search Everywhere

Azadeh Pouw-Fakhran, International Project Manager bij Maxlead, vertelt over Search Everywhere. Search Everywhere is een internationaal samenwerkingsverband tussen de zoekmachinemarketingbureau's RankingCHECK, AWE, Klikki en Maxlead. De internationale samenwerking is op het gebied van SEA campagnes, SEO en Analytics.

Search Everywhere  heeft zich al bewezen bij een aantal internationale klanten van Maxlead. De succesvolle samenwerking leidt ondermeer tot:

  • Een beter begrip van de lokale markt en concurrentie
  • Gebruik van de juiste taal, niet door vertalers maar door native speaking localizers, om de doelgroep aan te spreken
  • de opzet van land-specifieke accounts passend bij de mogelijkheden in dat land

 

SEO & Content Marketing

Chantal Smink, SEO Consultant bij Maxlead, gaat in op de mogelijkheden die content marketing biedt voor SEO. Content Marketing is een breed begrip met diverse praktische toepassingen. Onze klanten geeft ze de tip om content  marketing te zien als de verkoper die in de winkel aanwezig is. Ze haalt het voorbeeld aan van Randy Fenoli, consultant in de TV show Say Yes To The Dress op TLC. Hij overlaadt z'n klanten niet met ladingen trouwjurken waar ze niet op zitten te wachten maar luistert naar z'n klant en komt met aanbod waar de klant naar op zoek was. Door het beschikbaar stellen van dergelijke informatie kun je de vindbaarheid op longtailtermen vergroten. Een en ander wordt geïllustreerd aan de hand van mock ups die Maxlead ontwikkeld heeft voor Ranzijn en Pabo. Ook komen een aantal learnings aanbod. Zo is content marketing niet iets wat iemand even ernaast kan doen. Chantal vergelijkt het met het bouwen van piramides: met z'n allen hard werken voor een mooi resultaat.  Een inspirerend verhaal met een klein hoogtepuntje. 

The customer Journey 3.0

Wim van der Mark, spreker en trainer bij Dialoogtrainers en schrijver van het boek: Marketing.com sluit de dag af met The customer journey anno 2014. Bij zijn presentatie lag het accent op het duurzaam open staan voor de vele veranderingen waar marketeers mee geconfronteerd worden. Consumenten oriënteren zich anders en zoeken op een andere manier naar bewijs. Marketingtaal wordt minder geloofwaardig, authentieke reviews worden belangrijker. Met aansprekende voorbeelden liet hij zien dat dit geldt voor alle media.

 

Marketeers hoeven niet met elke nieuwe hype mee te gaan, maar moeten wel focus houden op de kernfasen in het marketingproces: veelvuldig contact maken, content bieden, permissie verdienen, glashelder toegevoegde waarde duidelijk maken, actief om conversie vragen met een een goed kennismakingsaanbod komen. Niemand zit op nog een nieuwsbrief te wachten, toch worden consumenten het liefst geïnformeerd via nieuwsbrieven.

Met vijf praktische voorbeelden van A/B tests konden de deelnemers hun eigen gevoel voor conversie in de praktijk ervaren. 

 

  Presentaties en foto's