Met elk uur vier simultane sessies was het een vol programma en moesten er wat keuzes gemaakt worden. De dag begon rustig met enkele hands-on sessies over social content en efficiënt werken (ook samen met de klant). Goede presentaties met veel tips en veel tools, lekker om op te warmen en de vibe van het congres te voelen.

Local & Mobile

Een van de best bezochte sessies was de LoMo (Local & Mobile) sessie waar Gary Illyes van Google het belang van mobiel nog eens onderstreepte. Een nieuwtje in zijn presentatie was het zogenaamde ‘Google on Tap': een verregaande integratie van de zoekervaring binnen verschillende Android apps. Krijg je een Whatsapp-berichtje over een restaurant, dan zijn een review of een routebeschrijving nog maar één tap bij je vandaan. Verwacht in Q4. 


(uit de presentatie van Greg Gifford)

Ook de opvolgende presentatie van Greg Gifford was een hoogtepuntje. Snel, humoristisch en vol met praktische tips over het inrichten van je lokale presence en het belang van (lokale) reviews. Van hem ook de rake quote over het omgaan met slechte reviews: “Don’t wrestle a pig. You will both get covered in shit and the pig will like it.” En veel filmreferenties in een presentatie doen het altijd goed bij een ietwat nerdy publiek.

David Nihm van MOZ nam de volgende presentatie voor zijn rekening met een mooi inzicht in hoe Google verbanden legt tussen content, locaties en intenties en hoe dat af en toe verrassende resultaten kan opleveren. Zo kan een zoekopdracht naar Cecil the Lion je opeens bij een tandartsenpraktijk in Minnesota brengen…

Ook kwam hij terug op het door Greg Gifford al genoemde ‘Barnacle SEO’, waar er voor mobiele SEO vooral ook vóórbij Google gekeken moet worden. Zorg ervoor dat je presence op zoveel mogelijk lokale diensten zo goed mogelijk in orde is. Hoewel in Nederland nog geen echte speler, is Yelp hierbij een goed voorbeeld.

Jon Henshaw van Raven Tools sloot de sessie af met enkele gedurfde stellingen over Google (helaas was Gary Illyes niet in de zaal gaan zitten) en wat direct toepasbare tips voor het bouwen van een mobiele site.

Techniek

Dat BrightonSEO vooral voor professionals bedoeld is was ook duidelijk in de technische sessie.
Een erg enthousiaste Aleyda Solis vertelde over hoe zij haar ‘solution focussed toolbox’ had opgebouwd. Niet door botweg tools te gaan proberen en dan maar hopen dat ze je problemen gaan oplossen, maar door te kijken naar behoefte en daar vervolgens de juiste tool bij te zoeken. Uiteindelijk kom je dan op een efficiënte set van tools met zo min mogelijk overlap van functionaliteit. Een voor Maxlead herkenbaar proces.

De presentatie van Mark Thomas van DeepCrawl over HTTPS en het komende HTTP/2 protocol was een goede reminder dat SEO op meerdere lagen een rol speelt. Zijn opvattingen en aanbevelingen over het migreren van HTTP naar HTTPS sloten naadloos aan met die van Maxlead: niet migreren met HTTPS als enige doel, maar bereid je wel voor op een min of meer ‘verplichte’ migratie in de verdere toekomst (al is het maar om te kunnen profiteren van de snelheid van HTTP/2).

SEO Forecasting

De sessie over het voorspellen van de resultaten van SEO-efforts was wat taai met flink wat statistische en economische aannames, maar toch behoorlijk interessant vanwege de vaak voorkomende vraag vanuit de klant. Uiteindelijk kon eigenlijk geen van de sprekers een echt overtuigende voorspelling doen, maar de voorspellingen die ze deden gaven in ieder geval houvast en waren op meer gebaseerd dan alleen een ‘gut feeling’. Een redelijke open deur, maar daardoor niet minder belangrijk: een enigszins betrouwbare voorspelling staat of valt met de betrouwbaarheid en hoeveelheid van de data waar de voorspelling op gebaseerd wordt.

Links

Dat links en het bouwen aan een linkprofiel nog steeds een rol heeft in SEO bleek in de sessie simpelweg ‘Links’ genaamd. Nieuwe inzichten leverde het niet op, bouwen aan een linkprofiel blijft lopen op dun ijs, waarbij vooral tact en tactiek een belangrijke rol speelt. ‘Link earning’ (een moderne term voor het veranderde ‘link building’) gaat beter en sneller als je aan de wereld laat weten dat jouw site of content een link verdient.

Keynote

Na een intensieve dag, waar uit elke sessie en presentatie wel wat te halen en/of over na te denken viel, was de afsluitende keynote van Dave Trott een hele fijne. Een, vergeleken met het gemiddelde publiek, oudere reclameman die wat mooie knuppels in het digitale hoenderhok gooide.
Haarfijn en met old school middelen (een stift, papier en een overhead projector) legde hij uit dat we tegenwoordig niet meer weten wat we doen en dat wat we doen van alle tijden is. En dat er nogal wat geld weggegooid wordt aan mediaboodschappen, omdat opdrachtgevers bang zijn om kruisjes te zijn in plaats van rondjes.
Maar misschien had je daar bij moeten zijn…

( één van zijn boeken zat in de goodie bag)

 

Met een drankje, aangeboden door Bing Ads (bedankt Bill!) werd een succesvol congres afgesloten. 

De volgende BrightonSEO

Wat Maxlead betreft was BrightonSEO zeker voor herhaling vatbaar. Over het algemeen inhoudelijk sterk en afwisselend, in een fijn congresgebouw (de Brighton Dome lijkt niet op een dome zoals je die voor je ziet) en ondanks de behoorlijke sponsoring draaide geen enkele gevolgde sessie uit op een reclamepraatje.

BrightonSEO is een halfjaarlijks congres en de volgende editie  is in April. Tot dan en daar!

Meer weten?

Wil je meer weten over de kennis van SEO die Maxlead in huis heeft? Neem dan contact op met een van de SEO-specialisten van Maxlead.

 

Over Peter van Marwijk

Peter heeft in zijn carrière als webbouwer honderden sites gebouwd. In uitdagende projecten als sneeuwhoogte.nl, deslegte.com en nti.nl kwam de SEO specialisatie als vanzelf bovendrijven. De liefde voor het bouwen is gebleven en Peter analyseert en adviseert binnen het SEO team dan ook vooral binnen de overlap tussen techniek en SEO.

Meer over Peter >>