Nadat de toegangskaarten waren opgehaald donderdagmiddag (oeps, ik was mij vergeten in te schrijven), ging Chantal zich klaarmaken voor het ‘speakers-diner’. Een mooie gelegenheid andere sprekers op informele manier te leren kennen.

 

Vrijdag 22 april begon het Brighton SEO congres. 09.00 uur gingen de deuren open van ‘The Dome’ in Brighton. Gelukkig hadden we de kaarten al de middag ervoor opgehaald, na een tip van onze collega‘s Marc en Peter (nog bedankt) Dit scheelde een enorme wachtrij en omdat er ook een ingang was voor sprekers, kon ik samen met Chantal het wachten ontlopen. Eenmaal binnen zagen we al snel dat het een populair congres is. Van horen zeggen waren er ongeveer 2.000 bezoekers en dan waren er ook nog eens 2.500 mensen die op de wachtlijst stonden. Toen besefte ik, dat ik bevoorrecht was dat ik zonder inschrijving toch alles kon bijwonen. Yes!
Genoeg geleuter, hieronder volgt per thema een korte samenvatting met daarin de belangrijkste takeaways.
 

Ex-Googlers

Ex-Googlers FIli Wiese en Kaspar Szymanski werden tijdens eens AMA-sessie (Ask Me Anything) het hemd van het lijf gevraagd. Beide heren zijn in het verleden lid van het Search Quality team geweest van Google en kennen de zoekmachinegigant dus als hun broekzak. De vragen gingen over Panda, Penguin, penalties, reconsideration requests et cetera. Natuurlijk wilde wij weten of de heren vinden dat Google genoeg doet om kleinere landen ook optimaal te bedienen, met name als het op content aankomt. Fili Wiese gaf aan dat men bij Google hun uiterste best doet om de lokale verschillen te kunnen duiden.

Crawlbudgetten

Hoe zit het met ‘crawlen’? Hoe vaak worden pagina’s gecrawld? Dit is afhankelijk van de ‘belangrijkheid’ van een pagina. Belangrijke pagina’s worden 1 keer of vaker per dag gecrawld en minder belangrijke pagina’s onregelmatig door zoekmachinespiders.

Crawlbudget wordt verdeeld per host (op IP-adres) en niet per domein. Dus maak je gebruik van shared hosting en deel je dit met veel andere domeinen, dan heeft dit wel degelijk impact op hoe vaak jouw site wordt gecrawld. Meer info: lees ook het interview van Matt Cutts uit 2010.

Waarom is server log analyse belangrijk/handig?

Via een server log analyse kun je achterhalen of belangrijke pagina’s op jouw website, regelmatig worden gecrawld. Daarnaast kun je inzichtelijk maken of er geen crawlbudget ‘verloren’ gaat naar minder belangrijke pagina’s. Voor migratie(s) is het handig een server log analyse toe te passen. Je kunt namelijk een priorisering aanhouden, zodat vaak gecrawlde pagina’s in ieder geval worden overgezet naar de nieuwe URL. John Mueller heeft ooit een sheet gedeeld die je kunt gebruiken voor server log analyse.

Crawloptimalisatie

Tijdens de laatste presentatie in deze breakoutsessie gaf Barry Adams (Nederlander) aan dat crawloptimalisatie voornamelijk voor grote sites zinvol kan zijn. Hiermee wordt onder andere bedoeld het inzetten van de robots.txt. Blokkeer (disallow) bijvoorbeeld sorteerparameters in je robots.txt.

En zorg dat de interne zoekfunctie wordt uitgesloten door middel van een Disallow in de robots.txt; de Googlebot is soms (heel) nieuwsgierig en probeert gebruik te maken van jouw interne zoekfunctie.

Andere interessante takeaways van Barry Adams:

  • Time to first byte (laadsnelheid) is belangrijk, anders crawlen zoekmachinespiders minder pagina’s. 
     
  • Canonical tags zijn geen oplossing voor verspilling van je crawlbudget
     
 

UX - AMP

Een andere opvallende sessie tijdens de UX-track ging over AMP (Accelerated Mobile Pages), de laatste uitvinding van Google om met name nieuwspagina's sneller te kunnen serveren aan lezers. Tijdens deze sessie werd opnieuw pijnlijk duidelijk dat AMP momenteel alleen handig is voor nieuwssites. Andere spelers kunnen er nog helemaal niets mee.

Fundamentals video en lokale optimalisatie

Als we het hebben over video-SEO, zorg dan onder meer dat de volgende elementen zijn geoptimaliseerd: titel, omschrijving, bestandsnaam en voeg eventueel een transcript toe. Meer tips over video-optimalisatie? Neem dan gerust contact op met een van de SEO-consultants!

YouTube bepaalt de kwaliteit van je video door middel van onderstaande variabelen:

  • Video retention
  • Comments
  • Shares
  • Thumbs up/down
  • Subscribes
  • Add to playlist

Tot slot werd er in deze sessie gesproken over lokale SEO en daar kwamen de volgende tips naar voren: zorg voor consistente informatie (naam, adres en telefoonnummer), schrijf lokale relevante content op winkelpagina(‘s) en maak gebruik van Schema.org.

Content case van Chantal

's Middags om half 3 was het tijd voor onze eigen SEO-Consultant Chantal Smink om de zaal met ongeveer 200 man alles te vertellen over het opruimen van content.

Tijdens haar presentatie ging ze in op een ietwat controversiële case van één van onze klanten waarbij enkele tienduizenden pagina's zijn opgeruimd uit de Google index. Dit hebben we gedaan om de kwaliteit van het verkeer én de website te verbeteren. Zelf waren we natuurlijk overtuigd over de juistheid van deze actie, zelfs ex-Googler Fili Wiese bevestigde nog eens dat dit ook in zijn ogen de enige juiste beslissing is geweest. 

E-commerce - filtering of niet?

Webshops maken veelal gebruik van filtering en juist deze filtering biedt kansen voor vindbaarheid op longtail zoektermen. Maak hier vaste pagina’s van, zodat je ook gevonden kunt worden op deze zoekopdrachten.
Verder werd in deze sessie gesproken over de strategie van producten die uitverkocht raken/zijn. Dus, wat moet je dan doen met de productpagina? Hieronder een goede aanpak:

1. Uitverkocht voor paar dagen
Laat de pagina in tact (live) en link naar vergelijkbare producten

2. Uitverkocht voor paar weken       
Plaats canonical tag die verwijst naar de categoriepagina

3. Uitverkocht voor meer dan een maand   
Plaats canonical tag die verwijst naar de categoriepagina

4. Permanent uitverkocht                 
Redirect (of verwijder) de productpagina

Keynote - Nathalie Nahai

De dag werd afgesloten met een leuke sessie van Nathalie Nahai over webpsychologie. Boeiend verhaal over hoe mensen in elkaar steken en hoe je online hier op in kunt spelen. Op één van haar belangrijkste slides vertelde ze het volgende, dat goede content moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Grijp (en houd) de aandacht van de juiste mensen
     
  • Provoceer de gewenste emotionele reactie(s)
     
  • Converteer dit in een wederzijds voordelige actie

 

En dat brengt ons bij het einde van dit blog. Wij vonden het een superinteressant congres, zeker voor herhaling vatbaar! Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben na het lezen van het blog, neem dan contact op met één van de SEO-consultants
 
          
Over Glenn Snel

Glenn is als marketeer afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en heeft ervaring opgedaan als SEO specialist en Online Marketeer in de e-commerce wereld. Hierdoor is hij breed ontwikkeld en geïnteresseerd, maar wat hij het leukst vindt is SEO en ook conversie optimalisatie! In samenwerking met de klant probeert Glenn een winstgevende campagne op te zetten.