Gregory Galant over virals

Als opwarmertje wordt het publiek gevraagd om een wave te doen. Dat is voor ons nuchtere Hollanders even wennen maar het werkt wel, zie hier de Vine video. Gregory Galant (@gregory) van Sawhorse media vertelt over de Shorty awards, die net als de Emmy’s en Oscar’s heel belangrijke awards zijn in de VS. Ze worden uitgereikt aan meest succesvolle social media content producenten. Hoe zorg je dat jouw content/app/ ook viral gaat? Gregory had hiervoor 5 ingrediënten voor succes:

  • Social actions
    Maak het delen makkelijk! En zorg dat mensen het leuk vinden om iets te delen en te liken. Goed voorbeeld is the icebucket challenge.
  • Star verhicle
    Jouw app of actie kan gebruikt worden om door te breken (zoals Pulp fiction was voor John Travolta)
  • Ease of use
    Maak het delen gemakkelijk, zet bijvoorbeeld een tweet klaar die makkelijk te delen is. Bijvoorbeeld op Clicktotweet 
  • Platform risks
    Let op dat je niet teveel meelift op het succes van een bepaald platform
  • The Ruckus
    Zorg voor commotie, maak het anders

Of jouw content echt viral gaat, is niet geheel te voorspellen, results may vary. Maar al gaat jouw content viral dan is dat nog niet voldoende. Je moet zorgen dat je actie ook echt betekenis heeft en dat mensen je daarna niet vergeten maar zich opnieuw met je verbinden. Ga dus vooral niet stilzitten na een viral actie, maar zorg voor voldoende content om mensen aan je te blijven binden.

KLM: te gast op andermans feestje

Karlijn Vogel-Meijer (@karlijn1903) Social Media Manager bij KLM houdt een vurig pleidooi voor geklooi, want alleen door dingen uit te proberen weet je of iets wel of niet werkt. Omdat het organische bereik op Twitter en Facebook enorm gedaald is, is het noodzakelijk posts en tweets te adverteren voor meer zichtbaarheid. Een recente cockpitvideo kreeg echter wel een enorm organisch bereik op Facebook en duizenden likes en shares. KLM heeft de uitdaging te voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten qua snelheid van service en omgaan met nieuwe kanalen en in verschillende landen. Daarbij, vergeet niet dat je te gast bent op andermans feestje; in iemands newsfeed op iemands timeline.
 
Wat zijn de belangrijkste pijlers voor social media succes volgens KLM:
  1. Service
  2. Brand Reputation
  3. Commerce
Alleen als nummer 1 en 2 goed gaan kun je gaan denken aan nummer 3.
 
KLM doet regelmatig kleine en grote social social media experimenten om uit te vinden wat werkt, zoals een social offer, zoals Monday’s mystery tickets of samenwerking met AirbnbVoorbeeld van succesvolle video content voor KLM met Sherlock de hond. Sherlock werkt bij de afdeling gevonden voorwerpen. Schattig toch? Perfecte branding!
 
     
    De video werd 18 miljoen x bekeken op YouTube.
     

    Nikon Europe en Oracle

    “Social Media is like going to the gym”, aldus Adam Gray van Oracle. Verwacht geen directe effecten maar kijk naar de lange termijn. Nikon is in eerste instantie de Oracle SRM tool gaan gebruiken om content door kanalen te pushen. Renate Wijma van de Twitterkliniek (@tweetkliniek) is ingesprongen om Nikon op social media gebied verder te helpen. Het gebruik van de tool zorgde ervoor dat er anders moest worden gekeken naar social. Want alleen content publiceren is maar een onderdeel van het social media marketing proces. De Social Relationship Management tool biedt ook mogelijkheden om na het publiceren te luisteren en te analyseren en vervolgens de interactie aan te gaan met je fans. Iets wat Nikon (8,4 miljoen fans op Facebook) nu nog niet goed doet. Op dit moment wordt er gewerkt aan een interne Social Media training en een Listen en Command Centre.
     

    Social Talk met Vodafone, Spinning Records, Nuon en CitizenM

    Hoe draagt Social Storytelling bij aan de waarde van het merk? In 40 minuten kwamen vier merken aan het woord over social media. Een interessante talk die veel te kort duurde wat mij betreft! 40 minuten per merk had ook makkelijk gekund.
     
    Vodafone heeft de uitdaging ‘Power to you’ uit te dragen in alle social media uitingen en op alle kanalen. Voor een specifieke doelgroep bedachten ze het platform Firestarters.nl, ze supporten Nederlandse initiatieven op het gebied van mobiele communicatie, die een nieuw geluid laten horen en daarmee een verandering te weeg brengen. Grootste social media uitdaging bij Vodafone is om iets ontastbaars persoonlijk te maken.
     
    Spinnin’ Records is het grootste platenlabel in Nederland op het gebied van Dance muziek. Bekende DJ’s als Romero en Afrojack worden door dit platenlabel vertegenwoordigd. “It all starts with good music” is de slogan. Niet verwonderlijk dat ze zich concentreren op YouTube (4 miljard views en 7 miljoen abonnees) Het creëren van een Hype voordat een plaat wordt uitgebracht is steeds de uitdaging. Hiervoor wordt storytelling veelvuldig ingezet.
     
    Voor Nuon is social media meer dan webcare. Vragen en klachten van klanten worden serieus genomen, er wordt goed geluisterd en er wordt actie ondernomen. Een vraag waarom nieuwe klanten altijd worden voorgetrokken resulteerde in de actie: Blijven loont.
     
    Diego Sartori head of social and brand bij hotelketen Citizen M vertelt vol passie over zijn hotels en social media marketing. Social is volgens Diego de consequentie van wat je doet. De Lifestyle experience van Citizen M (trendy, free wifi, makkelijke checkin, grote bedden voor mobile citizens) wordt uitgedragen op social media platforms. Instagram is hierbij een heel belangrijk kanaal dat bijdraagt aan de beleving. 
     

    Social Monsterjagen voor gevorderden

    Jeroen Bertrams (@jeroenbertrams) auteur van Bedwing het monster Social Media, onderzocht waarom mensen en bedrijven social media gebruiken en voor welke uitdagingen ze staan. Roos van Vugt (@roosvanvugt) stelt de nodige kritische vragen. Er was ook veel interactie met de zaal tijdens deze sessie.
     
    Jeroen begon met een voorbeeld van een Facebook post die een engagement rate had van 1% (De mate van betrokkenheid is het percentage personen dat een bericht heeft gezien en dat het leuk vindt, het heeft gedeeld, erop heeft geklikt of erop heeft gereageerd.) Deze rate is erg laag en dat komt waarschijnlijk ook omdat maar weinig mensen de post hebben gezien. Het organische bereik is enorm afgenomen zoals we weten ligt dit rond de 6% , de enige manier waarop we kunnen zorgen voor meer bereik en engagement is om de post te adverteren.
     
     
     
    Daarnaast zijn er volgens Jeroen 4 eigenschappen van mensen die kunnen bijdagen aan meer engagement met jouw social media uitingen:
     
    • Mensen zijn verslaafd aan social media 
      Het plaatsen van updates zorgt volgens Jeroen voor het zelfde gevoel als seks (dopamine)
    • Mensen willen vrienden en volgers
    • Mensen willen erkenning 
      Ze willen graag likes, dus post iets wat anderen graag liken en delen
    • Mensen geloven vooral in echte mensen
      Het voorbeeld van trending topic #singleparenttrip van @bregjedelij werd aangehaald. Een single parent en twitteraar  die zorgde voor een toename in boekingen op Estivant omdat ze persoonlijk en dagelijks haar ervaringen deelde op Twitter. Overigens waren deze updates echt en werden ze niet gesponsored door Estivant.