Mobile SEO

Een van de weinige sessies waar iemand van Google zelf bij aanwezig is: Pierre Far, Webmaster Trends Analyst. Hij kon ons meteen voorzien van een scoop: per vandaag wordt er begonnen met de wereldwijde uitrol van de 'May use Flash' melding in mobiele zoekresultaten. Tot vandaag gaf Google deze melding alleen bij een Engelstalige mobiele zoekopdracht in de Amerikaanse versie van de zoekmachine. Binnenkort kunnen we deze melding ook verwachten in de Nederlandse resultaten.
 
Tijdens deze sessie, waarin ins- en outs van mobiele sites, responsive sites en dynamische websites werden besproken, kregen wij de mogelijkheid om een vraag te stellen aan Pierre. En dat kwam goed uit, want wij hadden wel een brandende (ondiplomatieke) vraag voor Pierre. Gezien de stappen die Google onderneemt in de mobiele zoekresultaten tegen websites die niet mobile friendly zijn, is het volgens ons niet onwaarschijnlijk dat Google op een dag geen enkele site meer zal laten zien bij een mobiele zoekopdracht die niet mobile friendly is. Pierre gaf direct aan dat hij er enorme voorstander van zou zijn en dat het in sommige niches al het geval is omdat de top sites al mobile friendly zijn. Echter verwacht hij nu niet dat het op een moment een standaardregel zal worden. Voor ons een gevalletje eerst zien, dan geloven. Maxlead blijft benadrukken om aan de slag te gaan/door te
blijven gaan met het ontwikkelen van een solide mobiele strategie om Google in elk geval voor te blijven.
 

Schema.org markups

Tijdens de vele sessies van vandaag kwam één onderwerp vaak terug; namelijk Schema.org markups. Het project Schema.org is voortgekomen uit een samenwerking van de grootste zoekmachines Google, Bing, Yahoo en Yandex. Het doel van Schema.org is dat zoekmachines websites steeds beter kunnen begrijpen en ook verschillende gerelateerde content aan elkaar kunnen linken.
 
Een voorbeeld van Schema.org dat misschien in de markt al bekend is en toegepast wordt, is het verrijken van recepten met Schema.org markups. Wanneer je deze markups gebruikt kan het zo zijn dat dit terug te zien is in de zoekmachineresultaten van Google. Zo kun je een afbeelding opgeven als eindresultaat en onder andere aangeven uit welke ingrediënten het recept bestaat. 
 
 
 
Schema.org heeft voor verschillende onderwerpen markups die je kunt gebruiken op je website. Het advies van de dag is dan ook, wat is belangrijk voor je gebruiker? Zorg dat die informatie met markups verrijkt is. Op een vraag uit het publiek welke markups je zou moeten gebruiken, riep Pierre Far van Google onverwachts vanuit de zaal: "Markup everything!"
 

Not provided is een zege voor SEO

Sinds enige tijd is heel SEO-land in rep in roer door het doorvoeren van [not provided] keywords in Google Analytics. In een sessie met Prashant Puri, Jake Bohall en Bruce Clay werd er op deze periode teruggekeken en hoe wij als SEO-ers hier mee om zijn gegaan.
 
Een belangrijk aspect van het verdwijnen van deze keyword data is dat de markt zich is gaan richten op andere manieren om aan data te komen. Een voordeel hiervan is dat wij creatiever geworden zijn in het achterhalen van data en dat wij ook beter weten hoe deze te gebruiken. De komst van het Hummingbird algoritme sluit ook aan bij het afstappen van het traditionele keyword-denken, het gaat namelijk niet om dat ene trefwoord met een hoog zoekvolume, maar om het geheel van gerelateerde keywords.
 

Efficiënter gebruik Webmaster Tools

Daarnaast werden ook nog tips gegeven om zoveel mogelijk data uit Google Webmaster Tools te halen.  Normaliter wordt er één account per site aangemaakt, maar je kunt ook aparte accounts aanmaken voor alle onderdelen zoals categorie- en productgroepen. Op die manier krijg je meer searchdata per onderdeel.
 
Ter afsluiting: over relevante content gesproken, een van de sprekers beweerde dat Google heeft aangegeven dat als een site enkel commercieel van aard is en niet informatief, het verkeer uit zoekmachines dan voor 100% uit PPC campagnes zou moeten komen...
 
Lees hier het verslag van Pubcon dag 1 en Pubcon dag 3.