1. Mobiel

Het kan bijna niemand ontgaan zijn; per 21 april is mobielvriendelijkheid een rankingfactor. Op de Maxlead Blog zijn er al diverse artikelen over gepubliceerd. Zo weten we dat mobielvriendelijkheid per pagina wordt bepaald, niet voor de gehele site. Als een pagina mobielvriendelijk is kan deze vanaf 21 april gaan profiteren van het nieuwe algoritme. Daarnaast weten we dat deze update alleen voor mobiel geldt, er worden geen veranderingen verwacht op desktopresultaten of bij zoekopdrachten op tablets.

Alle eisen die Google stelt worden nog eens kort behandeld in het artikel op Frankwachting of lees de eerdere blogs over Mobielvriendelijkheid.

2. HTTPS

Vorig jaar gaf Google al aan dat HTTPS een rankingfactor is geworden. Een website die gebruik gemaakt van zogenaamde SSL certificaten is veiliger voor de eindgebruiker. Data en informatie worden versleuteld waardoor deze niet voor derden toegankelijk zijn.

Als je site nu niet op HTTPS draait, ga dan niet direct je site migreren naar een HTTPS variant om beter zichtaar te worden. HTTPS is tot op heden nog maar een minimale rankingfactor. Ben je echter nu een nieuwe site aan het bouwen, neem het dan wel meteen mee. Als je toch wilt overstappen op HTTPS, zorg er dan voor dat deze voldoet aan de richtlijnen van Google

3. Click-to-expand en content in tabs

Sinds kort weten we dat Google ook content kan negeren die in tabs staat of middels 'click-to-expand' zichtbaar is.
Hoewel het nooit officieel door Google is bevestigd in persberichten, is het wel door Googlers aangegeven in Hangout sessies. Er moet wel gezegd worden dat ze daarbij een flinke slag om de arm houden door te spreken over might, could en would.

Als je nu content in tabs hebt staan, ga dan niet halsoverkop je site omgooien. Kijk naar de mogelijkheid om je meest belangrijke content in de eerste tab te zetten. Als je werkt met click-to-expand, kijk dan samen met de webbouwer naar mogelijke oplossingen. Ben je op het moment bezig met de ontwikkeling van een nieuwe site, neem het dan direct mee!

4. Content, Content en Content

Niets nieuws, maar wel enorm belangrijk. Goede content is cruciaal om je vindbaarheid te verbeteren én je klant blij te maken. Je kunt content op meerdere manieren inzetten en verschillende soorten content aanbieden. Als het op content aankomt is het van belang om het proces niet te onderschatten. Maar ook moet je een lange adem hebben.
Content is niet iets wat even snel gecreeerd wordt. Het is een tijdrovende klus en dat is waarschijnlijk ook de reden dat het bij veel bedrijven nog niet op orde is. Daarnaast is het nodig om diepgaande kennis te hebben over de producten of diensten zodat je klanten ook daadwerkelijk verder kunt helpen.

Als je met content aan de slag wilt of juist in de knoop zit, neem dan contact op met het SEO team van Maxlead. Zij denken graag met je mee bij de ontwikkeling van een contentstrategie en kunnen bij de uitvoer ondersteunen.

Het hele artikel kun je nalezen op de site van Frankwatching, doen!

 

Over Chantal Smink

Chantal SminkChantal werkt sinds 2012 bij Maxlead en is Sr. SEO Consultant. Zij adviseert  bedrijven over het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Vanaf de bouw van een nieuwe website tot het verbeteren van bestaande sites.

Binnen het vakgebied van SEO is Chantal specialist op het gebied van contentstrategie. Zij blogt regelmatig over SEO op de Maxlead site, haar eigen website seo4dummies.nl en de onafhankelijke sites Marketingfacts.nl en Frankwachting.nl.
Daarnaast spreekt zij op ook op congressen over SEO.

Meer over Chantal Smink >>