Proactief adverteren

Als opwarmer vertelde Dave Feldman, Search Advertising Lead Community Manager bij Microsoft, over zijn visie op het gebied van Advertising. Dave vindt dat er op dit moment nog reactief wordt geadverteerd (op basis van zoekwoorden) en is van mening dat er juist proactief geadverteerd moet gaan worden. In plaats van wanneer er vraag is naar een product zal er content op een juist moment van de dag moeten worden getoond. Dave doelt o.a. op doelgroep targeting door gebruik te maken van uitgebreide datasets. 

 
Ook toonde Dave een video van een live demo waarin Project Adam naar voren kwam. Project Adam is een programma dat dankzij de camera van je telefoon onbekende objecten voor je kan herkennen en antwoord kan geven op bepaalde vragen. Dit is een manier van zoeken waar op dit moment nog niet op ingespeeld wordt, maar waar volgens Dave wel de toekomst ligt. Denk hierbij aan het fotograferen van een paar schoenen en je vraagt aan je telefoon waar die op dit moment te koop zijn voor de juiste prijs? De telefoon gaat dan automatisch op het web zoeken naar deze schoenen. Na nog enkele video’s en uitleg over o.a. Cortana (de Siri 2.0) en de Microsoft HoloLens was daar dan eindelijk de presentatie waar we op aan het wachten waren. Tor Crockatt, Director of Product Marketing EMEA, kwam ons vertellen wat er de komende 3 tot 12 maanden allemaal te wachten staat wat betreft Bing Advertising. 
 

Waar gaat Bing naartoe?

Waar hopelijk iedereen het over eens is, is dat Microsoft zich echt moet gaan richten op het uitbreiden van het marktaandeel binnen het zoekmachinelandschap. Gelukkig gaf Tor aan dat dit zeker op de prioriteitenlijst van Microsoft staat, maar dit samen hangt met het verbeteren van hun advertentieplatform. Een aantal nieuwe features die Bing sinds afgelopen zomer heeft doorgevoerd staan hieronder.
 
 

Nieuwe features Bing Advertising

Om aan te geven dat Bing wel aan het groeien is kregen we wat marktaandeel data te zien. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van Google afgelopen jaar met 13% y-o-y is gegroeid. In vergelijking met een y-o-y groei van 39% voor Bing/Yahoo is te zien dat Bing rustig aan haar marktaandeel aan het vergroten is. Ondanks dat Google nog steeds zo’n 90% marktaandeel in Nederland heeft denk ik dat Bing de goede weg is ingeslagen maar nog een lange weg heeft te gaan. Microsoft weet dat zij alles wat Google Adwords nu aanbiedt zij ook in Bing moeten gaan aanbieden. Mijn verwachting is dat wanneer Bing in de buurt van het Google Adwords niveau gaat komen zij dan pas gaan komen met innovatieve advertentiemogelijkheden. 
 
Bing advertising priorities
 
Tor vertelde dat Bing een aantal prioriteiten heeft opgesteld om zo het niveau van het advertentieplatform te verhogen. We kunnen hierbij denken aan het ontwikkelen van Bing Shopping campagnes en remarketing via één universele tag (Universal Event Tag). Mede hierdoor kunnen we straks ook RLSA campagnes gaan inzetten. Een andere interessante ontwikkeling vind ik het uitbreiden van de targeting optie waardoor we onderscheid kunnen gaan maken tussen cpc biedingen op dekstop, tablet en mobiel verkeer. Google heeft alweer een tijdje geleden ervoor gekozen om de CPC biedingen voor desktop en tablet verkeer samen te voegen maar Bing is ervan overtuigd dat dit toch gescheiden moet blijven. Ikzelf ben hier erg blij mee want de resultaten tussen tablet en desktop verkeer liggen bij mijn klanten nog steeds niet op hetzelfde niveau. 
 

Nieuwe targeting op dekstop-, tablet- en mobiel verkeer

Belangrijk is dat de update wat betreft device targeting in enkele accounts al live staat en vanaf eind maart automatisch in alle Bing campagnes worden aangepast. 
 
Al met al weten we waar Bing het komende jaar naartoe zal gaan. Er zullen geen grote nieuwe features (die we nog niet in Adwords kennen) live worden gezet maar zoals ik al eerder heb aangegeven verwacht ik dat Bing eerst de focus gaat leggen op verhogen van de kwaliteit van het advertentieplatform en daarna pas met echte nieuwe features gaat komen die Google Adwords nog niet heeft.
 

Meer informatie over dit onderwerp? Lees alles over adverteren in Bing of neem dan contact op met jouw Search Advertising consultant.

Over Wicher Schapers

Wicher SchapersTijdens zijn studie Commerciële Economie in Rotterdam heeft Wicher de minor Interactieve Marketing gevolgd en is geïnteresseerd geraakt in zoekmachinemarketing. Wicher heeft als afstudeeropdracht een strategisch online marketingplan geschreven voor een online retailer.

Meer over Wicher Schapers >>