Sessie: Het geheim van de succesvolle startup

Gepresenteerd door Quintin Schevernels

Onder het mom van kennisdeling starten we de Maxlead klantendag met een verhaal over “Het geheim van de succesvolle Startup”. Spreker Quintin Schevernels, auteur van het boek Suits en Hoodies, verwoord uitstekend waarom volgens zijn ervaring sommige startups wel doorgroeien terwijl anderen het niet redden. Wist je bijvoorbeeld dat uit internationaal onderzoek van Deloitte onder 400.000 startups is gebleken dat wel 50% van de startups na 5 jaar failliet is? Quintin wist ons verhalend uit te leggen wat de succesvolle startups nu precies gemeen hadden, door middel van de 7 succesfactoren voor startups die hij ook in zijn boek gebruikt.

 

 

 

 

Die 7 factoren zijn in een notendop:

  1. Groot dromen: Geef het bedrijf een doel, een stip op de horizon om naar toe te werken. Het doel van deze factor is dan ook inspireren.
  2. Vernieuwing: Blijf constant innoveren en behoudt een focus op de laatste vernieuwingen in de markt. Het doel van deze factor is zorgen dat je bedrijf ook morgen nog relevant is.
  3. Product: Gebruik de cyclus van Build-Measure-Learn om je product constant te optimaliseren. Het doel van deze factor is het blijven doorontwikkelen.
  4. Cultuur: Weet vanaf dag 1 wat voor werkcultuur je wilt neerzetten en zorg dat de mensen die je aanneemt hierin passen. Het doel van deze factor is een echt team neerzetten.
  5. Talent: Zorg dat je de juiste mensen in dienst neemt en besteed liever langer aandacht aan aannemen en minder aan ontslaan. Het doel van deze factor is de juiste mensen hebben.
  6. Focus: Richt je op één dienst of product, ook al zie je als ondernemer allerlei kansen. Het doel van deze factor is om te excelleren in 1 ding en niet middelmatig in alles te zijn.
  7. Funding: Wees actief op het gebied van funding vanaf dag 1 en houd mogelijke investeerders geinteresseerd. Het doel van deze factor is om op tijd investeringen te hebben.

Als je deze factoren in gedachte houdt en zorgt voor een probleemoplossende dienst of product met een goede marketfit dan sta je alvast 1 -0 voor op de andere startups. Meer kans dus om bij de goede 50% te zitten.

 

Sessie: Goolge’s 360 Suite

Gepresenteerd door Gert-Jan Lagas (Google) & Rick Dronkers (Maxlead)

Begin dit jaar kondigde Google het pakket ‘Google 360 suite’ aan. Gert-Jan Lagas (Google) en Rick Dronkers (Maxlead) verzorgde een sneakpeek presentatie over de vele aspecten van de 360 Suite.

The Google Analytics 360 Suite offers a powerful and integrated analytics
solution for today’s biggest enterprises. Measure and improve the
impact of your marketing across every screen, channel and moment in today’s
customer journey. It’s easy to use, makes data accessible for everyone,
and helps you discover and use the “ahas” you need to win.

Het keyword van de Suite is integratie. Alle producten zijn met elkaar geïntegreerd, zodat de customer journey beter in kaart gebracht kan worden en de data gemakkelijk en feilloos in alle producten kan worden gebruikt.

De Suite bestaat uit deze producten:

 

Uitgelicht: customer segments met Analytics 360 & Audience Center 360

Stel je bent een retailer en je wil meer over je klanten te weten komen. Met Analytics 360 kun je ontdekken hoe zij zich op je websites en apps gedragen en hoe ze deze vinden. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat er een groep bezoekers is die 50% meer producten aan hun winkelwagen toevoegen dan de gemiddelde bezoeker. Je wilt natuurlijk meer van dit soort mensen vinden en ze direct aanspreken.

Ten eerste kun je het segment vanuit Analytics 360 gebruiken om relevante search ads in te zetten voor deze groep met Adwords. Vervolgens wil je meer van dit soort mensen vinden met Audience Center 360. Via deze tool kun je extra eigenschappen, zoals demografische gegevens, vinden die je segment met elkaar overeen hebben. Met deze data kan je een nieuw audience opbouwen die dezelfde eigenschappen hebben als het waardevolle segment die je in Analytics 360 hebt opgebouwd. Door deze tools samen te gebruiken kun je dus meer mensen benaderen die overeen komen met de waardevolle klanten die je geïdentificeerd hebt.

Sessie: Programmatic/Display

Gepresenteerd door Arjan ter Huurne & Sander Valkonet(Maxlead)

 

De sessie Programmatic Advertising van Arjan ter Huurne en Sander Valkonet (Maxlead) had als doel: het geven van inspiratie om vandaag al succesvolle campagnes te voeren. In de afgelopen jaren is er veel gebeurd en veranderd in de wereld van display. Was het plaatsen van advertenties voorheen een directe lijn tussen adverteerder en publisher, inmiddels is dit bijna allemaal volledig geautomatiseerd (programmatic) en via een veilingmodel en real time bidding in te kopen (RTB). Dit heeft als voordeel dat er veel minder inventory onverkocht blijft maar ook dat de markt transparanter is geworden (waar sta je en wat kost het) en er een eerlijkere prijs wordt betaald. Maar niet alles wordt via een open veiling ingekocht. Voordat een bannerpositie in de veiling komt is er vaak al een mogelijkheid gegeven voor een directe deal, een gegarandeerde deal of een private auction. Belangrijke tooling hierbij is een DSP. Dit wordt ook wel als gamechanger gezien omdat je nu data kan opbouwen en externe data kan gebruiken. We gaan hiermee steeds meer naar data gedreven inkoop van advertenties in plaats van bulk inkoop.

Samenvattend waar we nu staan met display:

  • Slimmere inkoop door data
  • Optimalisatie en targeting voor campagnes
  • Flexibiliteit en controle
  • Prijs gewogen door veiling
  • Toegang tot meer inventory (groter bereik)

Door middel van een aantal inspirerende voorbeelden wordt duidelijk wat er inmiddels al mogelijk is met programmatic marketing:

  • Rich media
  • Video advertising
  • Mobile
  • (Smart) tv
  • Digitale radio & Spotify
  • En zelfs out of home

De programmatic belofte is dat dit ook offline advertising zal overnemen en dat we gaan naar volledig gepersonaliseerde advertenties. Maar dit is nu vaak nog heel lastig.

Belangrijke takeaways:

  1. Zorg voor een kundig team dat helpt met:
    • de vele keuzes en mogelijkheden
    • de juiste keuzes techniek
    • de juiste uitgangspunten
    • juiste optimalisatieslagen
  2. Geen gouden ei: ga goed voorbereid en met geduld aan de slag.
  3. Kijk verder dan alleen de resultaten van programmatic (liefst totale business)
  4. Ga voor transparantie.
  5. Wees creatief & blijf testen!

Sessie: Marketing automation in de praktijk

Gepresenteerd door Rob Steenbrink (Maxlead)

Met een buyer journey die zich voor 70% online afspeelt, kunnen B2B bedrijven niet meer heen om inbound marketing en marketing automation. Wat gebeurt er echt in je organisatie als je met inbound marketing start en dit proces gaat automatiseren? Rob Steenbrink, algemeen directeur Maxlead, schetst een levendig beeld van het Marketing Automation traject dat Maxlead heeft afgelegd. Met 1,5 jaar ervaring op de teller kunnen we onze praktijkervaringen delen:  wat houdt het in, wat werkt wel, wat kan beter en wat zijn onze ervaringen?  Dashboards van Sharpspring laten zien wat de content marketingstrategie gericht op Persona Patrick tot nu heeft opgeleverd.

Het begrip ‘inbound’ wordt hiermee veel duidelijker en leidt tot veel interactie met de zaal.

Maxlead begeleidt inbound marketingtrajecten bij diverse klanten. Deze trajecten starten met het definiëren van unieke buyer personas. De Persona Blauwdrukken die Maxlead ontwikkelde voor de bedrijven Jungheinrich en GrowPromoter worden gretig bekeken. Marketing automation wordt hiermee tastbaar en veel concreter.

Tips & best practices:

  1. Meest gemaakte fout: direct software tool selecteren
  2. Start met definitie van 1 Persona
  3. Ontwikkeling van kwaliteitscontent is grootste uitdaging
  4. Maak tussentijdse resultaten zichtbaar binnen je bedrijf
  5. Zet een Multidisciplinair Projectteam op (ca. 7 personen)
 

Sessie: Search Update

Gepresenteerd door Bob Amian & Olinda Luksen (Maxlead)

Er gebeurt veel in SEO & SEA land. De Google updates vliegen ons om de oren en voor sommige marketeers is het naast hun dagelijkse werkzaamheden maar lastig bijblijven.
Olinda Luksen, onze Head of Owned, en Bob Amian, Senior Online Marketing Consultant, praatten onze klanten bij over de belangrijkste search updates van de afgelopen tijd.

Wellicht is het jou ook al opgevallen: de stijging in het organisch verkeer, afkomstig uit Bing. Olinda gaf aan dat dit met name komt doordat Bing de standaard zoekmachine is van Windows 10. Veel mensen laten dit na het updaten staan, waardoor het organisch verkeer vanuit Bing dus toeneemt. Zeker iets om in de gaten te houden. Ook de wijziging van drie naar vier Google Adwords advertenties heeft vooral voor de wat kleinere bedrijven een negatieve impact gehad. Zo zijn de posities 4,5 en 6 duur slachtoffer geworden van de nieuwe SERP. SEA posities 9 en 10 hadden  juist een kleine verhoging in CTR.

Het organisch verkeer heeft op elke positie een stukje CTR in moeten leveren, maar gelukkig geen gekke pieken of dalen. Wie dus beweert dat SEO dood is heeft het volgens Olinda absoluut mis. 
De rest van de belangrijkste updates stonden vooral in het teken van, hoe kan het ook anders, mobile. Klanten werden bijgepraat over onder andere AMP (Accelerated Mobile Pages), Rich cards, Progressive Web Apps, App-indexing, Instant APPs en G-board.

Sessie: Hoe haal je content uit je organisatie?

Gepresenteerd door Dieuwerke Antoons & Ramon Gulikers (Maxlead)

Inmiddels weet iedereen wel dat hoogwaardige content erg belangrijk voor je website is. Het straalt kennis en autoriteit uit, voorziet je klanten van informatie, geeft vertrouwen én Google waardeert het ook nog eens! Maar hoe kom je aan die content? Ramon Gulikers en Dieuwerke Antoons van Maxlead laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe zij content en kennis uit organisaties halen. Tevens laten ze zien welke content voor jouw bedrijf kan werken en wat de resultaten hier van kunnen zijn.

Uiteraard begin je met het schrijven van teksten voor je product- en categoriepagina's - snel, efficiënt en gemakkelijk: veel informatie kun je immers zelf Googelen. Autoriteit en kennis haal je daarentegen weer uit gesprekken met je collega's. Gebruik formulieren om collega's vragen te stellen over hun werk, interview salesmensen over hun klantcontact, of draai een dag mee op de werkvloer. Door met je collega's in gesprek te gaan, ontdek je waar jouw klant naar op zoek is. Je zult zien dat er nog veel content gaps op jouw website zijn. Heb je killer-content geschreven? Dan kun je wachten tot mensen je via Google vinden, maar je kunt ook verder kijken...Maak gebruik van de social media kanalen van je bedrijf, zoals Facebook, Linkedïn, maar ook onbekende kanalen als Stumbleupon. En als je toch bezig bent, waarom dan niet voor een klein bedrag adverteren op Facebook? 

Sessie: Klipfolio Dashboards

Gepresenteerd door Rick Dronkers (Maxlead)

Waar is dashboarding geschikt voor? Dit klinkt waarschijnlijk als een hele simpele vraag, maar het blijkt gecompliceerder te zijn dan het lijkt. Rick Dronkers (Maxlead) verteld ons hier alles over. Allereerst wordt er een onderscheid gemaakt tussen 3 manieren om met data te werken, namelijk:

Een dashboard is dus echt bedoeld om op hoofdlijnen alle belangrijke KPI’s in één overzicht te kunnen weergeven. Op basis van deze inzichten kan verder onderzoek getriggerd worden.

 

De hoofdvraag van ieder dashboard:
 

Wie moet welke beslissing nemen in welke frequentie op basis van dit dashboard?

Bijvoorbeeld:

Onze campagne manager moet dagelijks beslissen of we extra moeten adverteren om het target te halen op basis van dit dashboard.

Begin alleereerst klein met custom dashboards in je analyse tool zoals Google Analytics. Hiermee kan je veel leren over wat je wel en vooral niet wil zien in een dashboard en wie ermee aan de slag willen gaan.

De ideale situatie is om custom dashboards per gebruiker te laten bouwen, zodat bijvoorbeeld de campagne manager, de CRO specialist en de marketing manager allen een eigen dashboard hebben met de informatie en inzichten die voor hen van belang zijn. Een nadeel hieraan is dat het tijdsintensief is om op te zetten.

Om een dashboard te bieden dat aanzienlijk minder tijd kost dan de custom dashboards voor elke gebruiker én toch aanzienlijk meer inzichten biedt dan de Google Analytics dashboards, heeft Maxlead een Basic Dashboard voor Klipfolio gebouwd. Dit dashboard heeft deze mogelijkheden:

  • Analytics Ecommerce
  • Analytics Content
  • AdWords
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Mailchimp & Copernica
  • Targets

Het voordeel hiervan is dat de belangrijkste KPI’s vanuit verschillende tools in één overzicht te zien zijn, terwijl dit gemakkelijk op te zetten is.

Sessie: Mobile marketing: solving the cross-device identity

De kracht van mobiel wordt onderschat omdat er niet direct conversies uit komen. Vaak oriënteren mensen zich op mobiel en doen vervolgens de aankoop via desktop. Hierdoor krijgt mobiel niet de de conversie credits die het eigenlijk wel verdient. De oriëntatiefase op mobiel is een cruciale eerste stap om de consument kennis te laten maken met jouw product. Het wordt dus steeds belangrijker om de attributie van mobiel bij een aankoop goed in kaart te krijgen, want momenteel is mobiel nog steeds de verliezer in het attributiemodel. Maar hoe krijg je dit nou goed in kaart?

Volgens Paolo Pironi van Adbrain (UK) is de eerste stap het maken van een ‘customer ID map’ om verschillende devices te laten matchen met één persoon. Hierbij verzamel je de cookies, device ID en identiteiten van personen en deze stop je in één grote database. Ook login data kan hierin verwerkt worden, dit kan je kopen van derden.  Daarna wordt alles geclusterd. Om er voor te zorgen dat je precies in kaart krijgt welke devices bij welke persoon horen, is het belangrijk om ‘non-predictive locations’ met veel identiteiten, zoals stations, uit te sluiten. De identiteiten die vaak bij elkaar zijn, zijn vermoedelijk dezelfde persoon. Indien dat het geval is heb je een match. Hierdoor krijg je een betere en inzichterlijke cross-device accuratie, wat de attributie van mobiel ten goede komt.

Sessie: Data-driven marketing

Gepresenteerd door Rick Dronkers (Maxlead)

Tijdens de “goede oude dagen” werd een webanalist gevraagd wat bezoekers bekeken op de website en waar ze vandaag kwamen. In de loop der tijd is het aantal rapporterende vragen geëxplodeerd en de webanalist in veel gevallen een “reporting monkey” geworden.

Maar in plaats van te rapporteren, moet een analist juist faciliterend werken. Dit kan door het implementeren van slimme tools, het delen van kennis om deze tools goed te gebruiken, het bewaken van de data kwaliteit en het focussen op het toevoegen en verbeteren van data.

In plaats van enkel te rapporteren is het doel om de marketingactiviteiten te verbeteren.  Dit brengt ons bij het data driven marketing model. De uitgangspunten hiervoor zijn dat:

  • Iedereen data zou moeten gebruiken om hun werk te evalueren
  • Als de data beslist, dan beslist de klant
  • Het uitgangspunt is incrementele groei
  • Veranderingen kunnen van bottom-up komen als innovatie van bovenaf wordt aangemoedigd.

Het model ziet er zo uit:

 

Kort samengevat is het ten eerste van essentieel belang dat de data te vertrouwen is en dat het relevante data is om de werkzaamheden te kunnen verbeteren.

Vervolgens moeten de juiste personen toegang hebben tot de data die voor hun relevant is, dit kan onder andere door het opzetten van specifieke dashboards per gebruiker. Een vereiste is ook dat deze personen gemotiveerd en in staat zijn om met de data te werken, dit kan onder andere aan de hand van trainingen die specifiek voor hun situatie relevant zijn. Daarnaast is het van belang dat er gestuurd wordt op basis van doelen en acties die specifiek voor jouw organisatie van belang zijn. Deze zullen duidelijk gedefinieerd moeten worden en vervolgens gemeten moeten worden.

Met dit alles in plaats is de data te vertrouwen en relevant voor jouw marketingwerkzaamheden. Nu kan de data gebruikt worden om te testen welke marketingactiviteiten in welke situatie en voor welke doelgroep goed werken. Dit kan onder andere door structurele split testing op de website en in marketingkanalen.

Dit structurele testen leidt tot inzichten in je doelgroep en welke activiteiten in welke situaties werken. Door hierop door te blijven testen en alle learnings (ook bij een “gefaalde” test) mee te nemen, kom je steeds meer te weten en zullen je marketing resultaten incrementeel groeien.

Sessie: Marktplaats data in online performance marketing

Gepresenteerd door Tobias Braam (Marktplaats) & Jesper Cuvelier (Maxlead)

Aan Marktplaats dit jaar de eer om de Maxlead klantendag af te sluiten. Tobias Braam (Marktplaats) en Jesper Cuvelier (Maxlead) vertelden een boeiend verhaal over performance driven marketing bij Marktplaats. Met 7,3 miljoen unieke bezoekers per maand en 6,8 app installs is Marktplaats de ultieme online handelsplaats van Nederland. "Gratis" staat al jaren op nr. 1 als het gaat om meest gebruikte zoektermen en als het regent worden er significant meer advertenties geplaatst. Dit zijn zomaar wat leuke feitjes uit de enorme bak met zg. data waarover Marktplaats beschikt.

Slimmer bieden

Marktplaats gebruikt deze "behavorial data" in z'n performance based Marketing voor het genereren van connecties tussen kopers en verkopers, het verkopen van advertenties en advertentieruimte op Marktplaats.nl. Deze data wordt met seasonality data uit het verleden gecombineerd in modellen om tot een efficientere biedstrategie te komen.

ROI curves

Marktplaats benut de ideale mix van owned (onsite, email, app), paid (display, paid search) en earned (SEO, social) media en werkt hiervoor samen met de beste agencies in ieder kanaal. Per kanaal worden investeringsscenario's gemaakt op basis van een voorspelde budget/ROI relatie. Voor Marktplaats verzorgt Maxlead de paid search in Google en Bing en is Maxlead een strategische Google Analytics partner.

AB testing

De lessen uit AB testing zijn simpel. Stel een hypothese en zorg voor een vaste testperiode en houd je daaraan. Gebruik niet alleen significantie maar ook power om tot een betrouwbare test te komen. Marktplaats stelde in de presentatie een aantal tools beschikbaar om AB test processen te verbeteren.

 

Haal meer resultaat uit large Adwords accounts

Er staan ongeveer 200 duizend auto's te koop op Marktplaats van verschillende merken, modellen en types. De advertenties uit de paid search campagnes van Marktplaats moeten een gebruiker in Google zo goed en zo snel mogelijk naar de juiste auto op Marktplaats leiden. Maxlead heeft laten zien dat een grote herstructurering van het Marktplaats Auto account heeft geleid tot een hogere relevantie en een betere performance van de campagnes. De Quality Score steeg van 7,7 naar 9,3 en de kosten per conversie daalden aanzienlijk.

 

Remarketing strategie

De samenwerking tussen de analytics en de search specialisten is goed zichtbaar in de remarketing campagne voor het Marktplaats label nieuweautokopen.nl. Door het gebruik van custom variabelen worden in GA custom audiences opgebouwd die door het search team worden ingezet in de remarketing campagnes. Zo kunnen relevantere ads worden vertoond op generieke zoekopdrachten in Google aan users die al eerder op nieuweautokopen.nl zijn geweest en bepaalde pagina's hebben bekeken.