Wat is verborgen content in uitklapbare secties?

Met deze verborgen content wordt bedoeld tekst die niet direct zichtbaar is, maar waar de bezoeker voor moet klikken. Denk aan tabbladen of uitklapmenu's. Met name bij webshops zie je deze tabbladen veel, bijvoorbeeld de specificaties en/of reviews die zichtbaar worden als je klikt op een tabblad. Op het moment dat de bezoeker daarop klikt verschijnt de content, maar blijft de URL hetzelfde. De pagina hoeft dus niet opnieuw te laden.

Wat zegt Google over verborgen content in uitklapbare secties

Volgens John Mueller (Webmaster Trends Analyst) van Google willen zij dat de belangrijkste content op een pagina direct leesbaar is voor de bezoeker. Als content verborgen is, dan kan Google concluderen dat deze niet zo belangrijk is, waardoor ze niet meetelt voor de ranking.
(Bron: https://www.seroundtable.com/google-hidden-tab-content-seo-19489.html)
Deze regel geldt overigens (nog) niet voor mobiele webpagina's, tenminste als op de desktop pagina alle teksten zichtbaar zijn en niet verborgen.

Zelf verborgen content creëeren

Laten we zelf eens beginnen met het maken van vier verschillende webpagina's waarbij de belangrijkste content bij drie van deze pagina's verborgen wordt. Je moet dus klikken om deze teksten te kunnen zien. Bij deze drie testpagina's gebruiken we een jQuery script om de content te verbergen. Bij de vierde pagina zijn de teksten direct leesbaar voor de bezoeker. De vier pagina's hebben hetzelfde unieke keyword, zodat we straks in de zoekresultaten kunnen zien of Google de pagina's met de verborgen content daadwerkelijk minder goed laat ranken dan de pagina zonder de verborgen content.

We hebben de content op drie verschillende manier verstopt:
(als je klikt op de afbeeldingen hieronder ga je naar de desbetreffende testpagina):

1. Pagina waarbij de belangrijkste inhoud achter een tabblad zit.

2. Pagina waarbij eerst een lightbox/overlay venster moet worden weggeklikt om de inhoud van de pagina te zien.

3. Pagina waarbij de belangrijkste inhoud achter een tabblad zit en een advertentie prominent in beeld staat.

Op de vierde testpagina is tekst direct leesbaar als je de pagina bezoekt.

Alle vier de pagina's hebben dezelfde keyword focus en unieke teksten, dus als we gaan 'Googlen' op deze zoekterm, zouden we de vier pagina's als zoekresultaat kunnen krijgen. En als Google belooft wat ze zeggen over verborgen content, dan zou de testpagina met alles op de juiste manier bovenaan de zoekresultaten staan.

Uiteraard hebben we gekozen om de testpagina's te laten ranken op een niet bestaand woord, waar geen concurrentie van andere websites op zit.

Testen van onze pagina's met verborgen content in Google

OK, al onze testpagina's staan online en zijn geïndexeerd door Google. Als we nu Googlen op het focus keyword, dan krijgen we de volgende zoekresultaten. Eens kijken of Google (Chrome, incognito venster) inderdaad de testpagina's rangschikt op wel of niet verborgen content. 

Klik hier om naar de zoekresultatenpagina in Google te gaan >>

Zoekresultaten op 18 juni 2015:

Zoals je ziet, Google plaatst twee testpagina's waarbij de content verborgen is boven de pagina waar de tekst direct zichtbaar is. Op dit moment zouden we hieruit kunnen opmaken dat we nog geen consequenties zien van het verbergen van teksten. Houd er wel rekening mee dat we in deze test 4 nieuwe pagina's hebben gecreëerd die allemaal nog geen autoriteit hadden. Het kan zijn dat als je dezelfde test gaat uitvoeren, jij tot andere resultaten komt. In Google Webmaster Tools (periode 19 mei - 15 juni 2015) kunnen we ook zien wat de gemiddelde ranking is van onze testpagina's en ook deze komt overeen met de bovenstaande zoekresultaten:

We zullen deze zoekopdracht maandelijks herhalen en deze post updaten op het moment dat er wijzigingen ontstaan in de ranking van de testpagina's. 

Welke alternatieven zijn er om teksten niet meer te verbergen?

Aparte URLs

Heb jij soortgelijke verborgen content op jouw website? Dan kun je dit oplossen door de inhoud die verborgen is op te roepen met unieke URLs zoals:

  • www.jouwwebshop.nl/product-a
  • www.jouwwebshop.nl/product-a/specificaties
  • www.jouwwebshop.nl/product-a/reviews

Jump-to navigatie

Een andere oplossing is het onder elkaar zetten van contentblokken, zodat de inhoud direct zichtbaar is door verder naar beneden te scrollen. Met een anchor tag kun je vervolgens bezoekers naar de verschillende secties of contentblokken sturen. Voorbeelden hoe die URLs eruit kunnen zien:

  • www.jouwwebshop.nl/product-a#beschrijving
  • www.jouwwebshop.nl/product-a#specificaties
  • www.jouwwebshop.nl/product-a#reviews

Heb je hulp nodig om jouw website te optimaliseren?

Wil je meer weten over het oplossen van verborgen teksten op jouw website? Wij helpen je graag om samen met de webbouwer tot een oplossing te komen die zoekmachinevriendelijk is.

Over Ramon Gulikers

Ramon GulikersRamon is SEO consultant bij Maxlead en werkt onder andere voor grote detailhandel in de BENELUX en een landelijke fitnessorganisatie. Ramon heeft ervaring met webshops, internationale SEO en social media optimalisatie voor zoekmachines.

Voordat Ramon bij Maxlead aan de slag heeft hij verschillende webshops opgezet en beheerd en is hij gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van websites die draaien op het Wordpress CMS.

Meer over Ramon >>