The risk of building links....

Dat linkbuilding een risico met zich mee brengt is anno 2014 algemeen bekend. Wie in de SEO industrie kent niet de Google Penguin updates? De laatste update hiervan wordt volgens Google binnenkort of mogelijk op dit moment uitgerold. Dat deze updates en de manuele acties tegen onnatuurlijke links in Amerika een grote impact hebben bleek wel uit de vraag van spreker Russ Jones, wie er in de zaal te maken heeft gehad met een Google actie tegen links. Vrijwel de gehele zaal stak zijn hand op inclusief de sprekers die nog aan bod moesten komen om ons tips te geven over linkbuilding (anno 2014).
 
 
 
Gedurende de linkbuilding sessies werd de focus gelukkig steeds meer op het vermarkten van goede content gelegd dan op het aanvragen/aanmaken van nieuwe (waardeloze) links. Maar uiteraard kwamen ook dit jaar weer de tactieken aanbod die een risico met zich mee brengen en dit werd ook expliciet aangegeven. In de VS is momenteel veel gaande over de liability van SEO bedrijven; wie is er aansprakelijk voor de schade die een onnatuurlijk linkprofiel kan aanrichten? Het is goed om hier tegen je publiek dan maar meteen duidelijk over te zijn; don't try this at home (maar we vertellen het wel hoe het moet). Hoe groot de gevolgen zijn blijkt wel uit het feit dat het gemiddeld 3 tot 6 maanden duurt voordat een website na een Penguin update of manual penalty weer terug komt in de zoekresultaten en uit diverse cijfers blijkt dat dit bijna nooit is op de positie waar de site daarvoor stond. 
 
 

Negative SEO

Een net zo controversieel onderwerp is negative SEO. In de VS een springlevend onderwerp waar iedereen van alles van wil weten. Negative SEO houdt in dat je opzettelijk gaat proberen om je concurrent in diskrediet te brengen zodat het risico op een penalty of het getroffen worden door een algoritme update wordt verhoogd. De meest bekende tactiek is het kopen van grote hoeveelheden slechte links voor je concurrent. Een tactiek die niet zonder gevolgen is en eigenlijk sinds de introductie van de Disavow tool afgelopen zou moeten zijn. De andere tactieken die ter sprake  kwamen vonden wij ronduit schokkend, beschamend en op het randje van misselijkmakend. We
kiezen er dan ook voor om ze hier niet te delen. Na afloop van deze sessie waren we blij dat negative SEO in Nederland nagenoeg niet voorkomt.
 
 
 

Tot slot...

Het bijwonen van een de grootste congressen over SEO is absoluut indrukwekkend. Maar nog intrigerender is het om 'in het hol van leeuw' te zijn. De VS lopen voorop als het om nieuwe  ontwikkelingen gaat. Het is de thuismarkt van Google en daarmee de telkens de eerste op lijst waar nieuwe updates worden ingevoerd. Hier lijkt iedereen getroffen te zijn door Panda of Penguin en zonder zo'n penalty lijk je er niet bij te horen. Nog steeds wordt gezocht naar workarounds om op een andere manier snel aan goede links te komen, iets waar Maxlead van overtuigd is dat het niet kan. Een workaround staat haaks op duurzaamheid. Gelukkig wordt ook in Amerika de nadruk steeds meer gelegd op het toevoegen van waarde, relevantie en customer centricity. Hoe dan ook hebben we goede ideeën op gedaan om onze dienstverlening verder te verbeteren en daarmee kijken wij terug op een succesvol congres.
 
Wij hopen natuurlijk dat iedereen met plezier de blogs gelezen heeft en er weer wat wijzer van is geworden.
 
 
Lees hier de verslagen van Pubcon dag 1Pubcon dag 2 en Pubcon dag 3.