Online reputatiemanagement

De dag begon met een sessie over online reputatiemanagement. Deze sessie was (ondanks dat deze veelal op de Amerikaanse markt gericht was) ook voor ons zeer interessant. Ook in Nederland speelt online reputatiemanagement een grote rol. Zeker als je kijkt welke bijdrage online reviews hebben en hoeveel mensen bijvoorbeeld eerst naar Zoover gaan alvorens zij een boeking doen.
 
Dat het belangrijk is om reviews die je zelf niet in de hand heb in de gaten te houden, bleek wel uit de cijfers: 40% van de mensen die online een bedrijf zoekt komt niet alleen op de bedrijfssite terecht, maar komt ook langs review- en beoordelingssites. Daarnaast is het zo dat 70% vertrouwt op reviews die online te vinden zijn, ook al kennen ze de personen die de review gegeven hebben niet persoonlijk.
 
De conclusie van de sessie was dan ook: hou je reviews in gaten door bijvoorbeeld het instellen van Google Alerts op je eigen merknaam en zorg er voor dat slechte reviews netjes opgelost worden zodat een bezoeker ook daadwerkelijk ziet dat je slechte reviews serieus neemt en oplost.
 

Content, content en content

Natuurlijk gaat het ook op dag 3 van een SEO congres over content. Sessies met namen als Content Marketing, Content Strategy en Content Excellence vliegen je om de oren. Veel is gelukkig voor ons bekend, maar voor diegenen die de eerste stappen willen zetten op het gebied van content creatie zijn de takeaways:
 
  1. Welke content zoekt je gebruiker?
  2. Welke content past bij jouw merk/bedrijf?
  3. Bepaal welke content momenteel ontbreekt
  4. Breng benodigde typen content in kaart en stel doelstellingen per type content
  5. Zorg dat de doelen aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen
 
Bedenk dat sommige zoekopdrachten je meer over de bezoeker zeggen dan je in eerste instantie zou denken. Wat kun je deduceren over een persoon die een zoekopdracht doet als: 21 jaar oude single malt whisky kopen? (Iemand zoekt specifiek naar whisky van 21 jaar oud, heeft verstand van single malts en zoekt specifiek whisky en bijv. niet Ierse Whiskey. De persoon zoekt daarnaast online naar whisky omdat 21 jaar oude whisky vaak lastig in de winkel te krijgen is). Op die manier weet je als webshop meteen welke informatie je bijvoorbeeld  op de productpagina/overzichtspagina van 21 jaar oude whisky moet aanbieden.
 
Daarnaast is het goed om te beseffen dat content niet altijd één en hetzelfde doel heeft. Zo zou het doel van informatieve content een bepaalde Time on Site of een lage bouncerate kunnen zijn. Transactionele content zou je kunnen afrekenen op basis van conversies.
 

State of SEO 2014

In deze sessie werd teruggekeken op de ontwikkelingen in organic search. Zo werd dit jaar duidelijk dat Authorship (rel=author) daadwerkelijk dood is en Google hier niets meer mee doet. Op zich geen nieuws, maar op een congres waar SEO-ers samen komen is het altijd leuk om met z'n allen te speculeren over de motieven van Google. Conclusie van de spreker is dat Google ermee gestopt is omdat 'wij' (alle SEO-ers) er teveel mee gespamd zou hebben. 
 
Het is zeer onwaarschijnlijk dat Google niet meer wil weten wie een autoriteit is op welk gebied, het is echter wel heel waarschijnlijk dat Google hiervoor andere methoden gaat gebruiken dan Google+.
 
In deze sessie werd trouwens de stelling gekozen dat content marketing King is en niet content. Content marketing gaat verder en richt zich op de behoeften en interesses van de bezoekers. Content en goede content (content marketing) zijn daardoor nog een wereld van verschil. Open deur, maar het punt is gemaakt.
 
Lees hier de verslagen van Pubcon dag 1 en Pubcon dag 2.