Gerenommeerde sprekers

De Masters Group Training is een trainingsdag voorafgaand aan het Pubcon congres. Op deze dag komen bekende internationale sprekers aan bod die inside tips en tricks zullen delen, zoals Bill Hunt en Eric Enge (Stonetempleconsulting.com).

                                                                                                                       - Eric Enge spreekt op Pubcon.

Bevestiging van onze visie 

Belangrijke conclusie is dat we opnieuw bevestiging hebben gekregen van de visie die het Maxlead SEO team nastreeft. Indexeerbaarheid, creatieve content en ‘customer centricity’ zijn de absolute kernwaarden voor wie in 2014 'aan SEO wil doen'. Ook hier wordt bevestigd dat shortcuts en cutting corners verleden tijd zijn. Iets wat ook niet in de strategie van Maxlead past.

Pijlers blijven overeind

Waar we het allemaal over eens zijn is dat de 4 'basis' pijlers overeind blijven. Indexability (techniek) blijft een voorwaarde voor succes. Als je site niet goed gecrawld en geïndexeerd kan worden door zoekmachine spiders is er geen goede basis. Daarna komt het aan op relevance (content), authority (linkprofiel) en clickability (goede snippets in de zoekresultaten).
 
 

HTTPS

Natuurlijk kwam het onderwerp HTTPS ter sprake. Vorige maand kondigde Google aan dat HTTPS als lichtgewicht rankingfactor toegevoegd ging worden aan het algoritme. De afgelopen tijd heeft Stone Temple Consulting een aantal tests uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijke gevolgen. Tot dusver wijzen de resultaten (zoals verwacht) nog niet uit dat je site er beter van gaat presteren. Volgens Eric Enge heeft Google aangegeven dat het een factor kan zijn als twee sites gelijk presteren en ze moeten beslissen wie op welke plek komt.

Google+

Ook Google+ kon natuurlijk niet onbenoemd blijven. Het sociale netwerk werd momenteel vooral gebruikt vanwege de (vermeende) invloed op SEO. Echter met het wegvallen van de author snippet in de zoekresultaten is een van de voornaamste bestaansrechten onder het platform vandaan
gevallen. Eric Enge van Stone Temple Consulting heeft diverse tests gedaan en geen verband kunnen vaststellen tussen het aantal plussen en de rankings als de gebruiker niet ingelogd is (NB: er is ook geen verband aangetoond tussen het aantal likes op Facebook en rankings). Wel viel op dat Googlebot (de spider van Google) erg snel langskomt na het delen van content op het platform.
 

Content marketing en links

En als laatste onderwerp passeerde uiteraard content marketing de revue. Content marketing is het modewoord van 2014, maar vereist wel de nodige inspanningen. Als je het goed aanpakken stel je uiteraard de customer en zijn/haar needs centraal. Schrijf niet hetzelfde als alle andere partijen op het net. Het voorbeeld dat gegeven werd ging over het maken van French Toast waar zo'n 24.500 websites uitleg over geven. Waarom zou je website 24.501 willen zijn? De boodschap is juist om die content te creëren die uniek, relevant en interessant is. Of zoals Eric Enge zegt: "Be an expert or go home." 
 
 
Lees hier het verslag van Pubcon dag 2 en Pubcon dag 3.