Keynote Gary Illyes - Google: IMPROVE - ADAPT - OVERCOME

Waren we niet zo heel erg onder de indruk over het optreden van Gary Illyes tijdens zijn Iron Man interview van woensdag, in de keynote op deze laatste dag deed hij het een stuk beter. Het was meer terugkijken op diverse onderwerpen van het afgelopen jaar en een stukje vooruit inclusief het (grote) nieuws over de zoekmachine index.

  • HTTPS - had Google in het recente verleden nog wel eens wat moeite met migraties van http naar https sites qua zichtbaarheid in de zoekresultaten, veel van die bugs hebben ze kunnen oplossen door een aantal (middel)grote migraties van 'publishers' te volgen en daar vervolgens op te anticiperen en verbeteren aan de zoekmachine kant. Aanleiding is is dat er in het recente verleden nog wel eens werd geklaagd door partijen dat bij de overgang naar https de boel in elkaar klapte in plaats van juist te verbeteren.
  • MOBILE - 80% tot 85% van de zoekresultaten in Google is nu 'mobielvriendelijk', vandaar dat de 'mobile friendly tag' niet meer nodig is en dus verdwenen in de resultaten. Interstitials: vanaf begin volgend jaar zullen alle mobiele pagina's worden gedegradeerd (demoted) die maar iets van een interstitial of andere overlay laten zien. Ik als mobiele gebruiker ben absoluut voor, dat zijn irritante dingen waar je niet om vraag als bezoeker van een pagina. Heel goed dus.
  • AMP (accelerated mobile pages) - heb je nog geen mobiele webpagina's? Ga dan voor AMP's die zijn per definitie mobielvriendelijk en daarnaast supersnel. Onze eigen mening is nog steeds dat je webpagina's sowieso een snelle laadtijd moeten hebben zodat AMP helemaal niet nodig is. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan wat werkelijkheid is. Het voordeel van AMP pagina's ten opzichte van mobiele pagina's is dat ze momenteel in een caroussel terugkomen boven de gewone resultaten. Wat niet heel eerlijk is als je als webbouwer mobiele pagina's hebt weten te maken die ook supersnel zijn (zouden eigenlijk nog meer credits moeten krijgen). Persoonlijk denk ik dat de caroussel op den duur zal verdwijnen en de snelheid nog meer een sterke rankingfactor wordt.
  • RANKBRAIN - het fenomeen 'machine learning' of 'artificial intelligence'. Rankbrain was al veel eerder gelanceerd voordat het publiekelijk werd gemaakt door Google en niemand had het door. Het is het algoritme deel van Google dat steeds beter probeert te begrijpen wat we bedoelen bij het intypen van een zoekterm zodat meer kwalitatieve resultaten getoond kunnen worden die erbij aansluiten.
  • PENGUIN - de laatste update zoals wij die noemen 4.0 zal sites niet meer degraderen maar de slechte links zullen worden genegeerd als deel van je pagina-autoriteit. Het werkt vanaf nu realtime per pagina (dus niet meer hele website en niet meer per manuele update) en bij het opnieuw crawlen van een pagina worden ook de backlinks beoordeeld. Ondanks dat de site niet meer een volledige penalty zal krijgen, waarschuwde Gary wel om niet meteen weer als een gek te gaan spammen met bakken aan links uit 'linkfarms' want teveel van dat soort ellende kan erop neerkomen dat Google al je backlinks minder zal waarderen waardoor je alsnog een stuk aan autoriteit verliest. En dus invloed kan hebben op je zichtbaarheid in de zoekmachines.
  • GOOGLE ASSISTANT - oftewel Google HOME is net officieel gelanceerd en nog is een soort van Beta fase. Gary geeft dan ook aan dat hij nog niet veel weet van hoe platformen of partners kunnen integreren in dit product. Over een aantal weken zal hier een officiele aankondiging over komen. Nog even wachten dus. Zoals gezegd het is nog steeds in de experimentele fase en er zullen nog veel wijzigingen en verbeteringen plaatsvinden binnen die platform en de API's.
  • NIEUW: MOBILE FIRST INDEXING - Hoe klein of groot Google komt tijdens Pubcon altijd wel met een nieuwtje. We hebben er allemaal een beetje op zitten wachten maar nu werd het dan toch officieel gemaakt door Gary Illyes. Zoals we weten zijn de organische mobiele rankings momenteel gebaseerd op rankingsignalen van desktoppagina's. Omdat meer dan 80% van de zoekmachineresultaten nu ook mobielvriendelijk is gaat Google dit omdraaien: je positie wordt bepaald op basis van mobiele signalen (mobile first indexing). Wat wel interessant is want over het algemeen heb je minder rankingsignalen op een mobiele pagina dan een desktop pagina: minder content (tekst, afbeeldingen, audio) en minder tot geen structured data. Als zoekmachinemarketingburo's maar ook als website-eigenaren zullen we dus nog harder moeten werken aan de optimalisatie van mobiele rankingfactoren zoals laadtijd. Maar ook  het implementeren van structured data om de content die we op de pagina's hebben meer context te geven voor de zoekmachinespiders (lees: Google mobilebot).

Zoals een van de sprekers tijdens een 'structured data' sessie zei, en bij mij nu nog meer waarde heeft: "Content is king, but Context is god". Dat is de waarheid als een koe zullen we maar zeggen. De komende tijd zullen we ongetwijfeld nog veel horen en lezen over dit onderwerp. Maar nog belangrijker dan ooit: zorg dat je belangrijkste content mobielvriendelijk is.

Maar er was meer op de laatste dag dan alleen maar Google updates.

Knowledge panels - rich snippets - semantic markup

Deze sloot lekker aan op het Mobile first indexing bericht van Google en dat het 'labelen' van je contentelementen via structured data nog belangrijker wordt. Iets wat we als SEO-ers allemaal wel weten maar niet altijd voldoende toepassen op contentelementen binnen de html-pagina's. Ongeveer 80% van html-pagina's missen 'semantische markups', een mooie gelegenheid dus voor je 2017 roadmap dit op te pakken met je klant en webbouwer met als onderbouwing dat mobiele indexatie nog belangrijker wordt.

Mis je bijvoorbeeld een markup op de schema.org website waarvan jij denkt dat die een extra toevoeging kan zijn, schroom dan niet een email te sturen aan de community die de markups schrijven en ontwikkelen. Een paar keer per jaar zijn er updates en worden nieuwe markups gelanceerd. Goed dus actiever te worden op dit onderdeel van ons vak.

Microdata of JSON-LD?

Wordt microdata anders behandeld dan JSON-LD? Nee absoluut niet, maar de implementatie van JSON-LD kan minder foutgevoelig zijn doordat deze wordt toegevoegd aan de <head> en microdata aan de <body>. In de <body> wordt vaker iets gewijzigd dus de kans dat daar de microdata kapot gaat is groter dan wanneer je JSON-LD toevoegt aan de <head>. Er zijn meer dan voldoende tools waar je de code mee kunt controleren of schrijven ter ondersteuning van de webbouwers.
 

(bron afbeelding: greenbookblog.org)

Storytelling

Storytelling is ook zo'n buzzwoord dat veel wordt gebruikt in het contentmarketingvak. Maar tegelijkertijd ook wel weer een vaag begrip. Wij definiëren het zo: een vorm van contentmarketing waarbij verhalen als communicatiemiddel worden gebruikt. Wellicht denk je dat het niet relevant (of mogelijk) is voor jouw product of dienst. Bedenk dan, als we bezig zijn met een taak, zullen onze gedachten toch wel afdwalen. Maar als je een verhaal leest, blijft je aandacht er vaker beter bij. Daarom zeker interessant eens na te denken wat jouw product of organisatie voor verhaal wil vertellen. Bied je bijvoorbeeld een oplossing voor jouw doelgroep? Of heb je een duidelijke missie waar jouw bedrijf voor staat? Heb jij een emotie of gevoel bij jouw product. Laat het zien!

Blockchains en Crypto-currency (valuta)

Zo'n ver van mijn bedshow onderwerp waar ik van dacht waarom een sessie over blockchains en 'crypto-currency' zoals bitcoins (Satoshi Nakamoto) en litecoins tijdens Pubcon. Sja, maar het gaat er toch echt aankomen. Het is dat het op mijn netvlies stond vanwege het feit dat ik laatst een trefwoordenonderzoek deed voor een klant van ons over dit onderwerp. Ik denk dan aan 'underground' praktijken maar dat is het niet meer. Er zijn al e-commerce websites die 'crypto-currency' accepteren als betaalmiddel, of dat nou een bitcoin, ethereum, steem of litecoin is. Geen gek idee er eens in te duiken. Wil je zien wat de koersen doen? Kijk dan hier.

Presentaties sessies

Ach ja en zo kunnen we nog wel 10 blogartikelen vullen met alle informatie die we hebben opgedaan. Gelukkig waren we met z'n tweeen en hebben we het dubbele aantal sessies gevolgd. Voor het volledige programma van Pubcon ga naar deze pagina. Ben je geinteresseerd in een specifiek onderwerp, veel van de (PDF) presentaties hebben we mogen ontvangen. Stuur ons een email en wij helpen je aan de documentatie.