Pubcon bingokaart

Werd gisteren onze bingokaart gevuld met de Kardashians, Star Wars en Star Trek, vandaag kwam daar nog een topic bij: de evolutie van de mens. In bijna elke presentatie kwam daar wel een afbeelding van terug. Met een volle kaart en tas vol bingroprijzen gingen we vanmiddag terug naar ons hotel.

Iron man interview Gary Illyes en Eric Enge

Bij een Iron man interview denk je aan een 2-on-2 met veel snelheid, passie en gedrevenheid. Niets daarvan spatte eraf. De Gary Illyes zoals hij zichzelf introduceert op Twitter lag nog onder de wol: “Chief of Sunshine and Happiness at Google. Onions are my own”……alhoewel die uien?

De 3 onderwerpen die werden besproken waren redelijk voorspelbaar:

  1. Rankbrain (andere sprekers noemden het vandaag de commerciële blackbox, maak je niet druk)
  2. User engagement search
  3. Penguin 4

Aantal take-a-ways:

  • RankBrain – 3de grootste ranking signaal voor (vele) zoektermen.
  • User engagement search - Het is en blijft lastig het klikgedrag te bepalen van gebruikers, er zit te veel ruis op het kanaal, CTR is dan ook geen direct ranking signaal volgens Gary. Comments/interactie op een website zijn belangrijke kwaliteitselementen voor Google.
  • Penguin 4.0 – geen manuele update meer, nu real-time en onderdeel van het algoritme, werkt per pagina of per sectie van een site in plaats van dat de hele site wordt geraakt; het devalueert spammie links dus negative SEO is ‘in principe’ niet (meer) mogelijk.

Top 5 SEO-issues

Verder kwam een vraag uit de zaal of Gary kon aangeven wat de top 5 SEO-issues zijn waar we als SEO-ers met name op moeten letten. Hij kwam tot 4, nummer 5 hebben we zelf aangevuld.

#1 Techniek – let op dat je belangrijkste pagina’s geen noindex bevatten. Houd Google Search Console in de gaten met name voor server errors en 404 pagina’s

#2 Kwaliteit – kijk naar je site en je content; lees de tekst die je zojuist hebt geschreven hardop voor. Komt het natuurlijk over? Super, als je twijfelt ga terug naar de schrijftafel.

#3 Links – blijf kijken naar je linkprofiel, niet zozeer vanwege slechte links maar zorg dat je op de hoogte bent van wie er naar je site linken en welke pagina’s.

#4 Kijk naar de toekomst – houd ontwikkelingen in de gaten zoals Apps (native Apps of web Apps), PWAs (Progressive Web Apps) en AMP (Accelerated Mobile Pages). Onderzoek hoe anderen deze implementeren in de online entities en bedenk of het iets voor jou is voor nu of in de toekomst.

#5 Implementeer SEO door je hele organisatie – SEO is niet iets wat je zo nu en dan doet om vervolgens weer een jaar vooruit te kunnen. Het moet onderdeel zijn van alle processen zowel online als offline, bewustwording binnen alle delen van de organisatie is belangrijk. Het is een holistische aanpak van techniek, content en autoriteit elementen. Het vergt tijd, onderzoek, ontwikkeling innovatie en creatie.

Keynote – How AR and AI will change everything

De keynote spreker van vanochtend, Robert Scoble ging totaal een andere kant op, de wereld van Augmented Reality, Artificial Intelligence en hoe deze onze kijk op dingen totaal zullen veranderen. Zeer indrukwekkende presentatie met uiteraard veel bewegende beelden om visueel zaken duidelijk te maken. Hoe je het went of keert het komt eraan, ook snel onze mobiele telefoons. Eye sensors die onze ogen het werk laten doen op laptops of vingers die in het luchtledige buttons aanklikken. Niet meer via skype of hangout met elkaar kletsen maar gewoon op een plek 3D bij elkaar zitten en grappen en grollen met elkaar uithalen.

Een makelaar hoeft straks niet meer met een klant huis in huis uit te gaan voor een aankoop, gewoon je VR-bril opzetten en door de 3 appartementen lopen die je op het ‘oog’ had.

Over 2 jaar stappen we gewoon het Las Vegas Convention Center in via onze VR-bril terwijl we op kantoor zitten in Oegstgeest.

Welk deel daarvan raakt SEO? We gaan het zien, maar zeker goed om nu al over na te denken want ook Augmented Reality is content met een Artificial Intelligence tweak.

Neuroscience en SEO

Neuroscience kan ver van je bed liggen maar oh zo waardevol om te implementeren in alle online marketingactiviteiten. Het draait allemaal om de mens en het brein van de mens die bewuste keuzes maakt maar bovenal onderbewust: gevoel, emotie, vertrouwen, gunnen spelen een enorm belangrijke rol bij het maken van die keuzes.

(afbeelding: grow3.com)

Voorbeeld: Je gaat een auto kopen, je hebt een hele lijst met rationele punten waaraan de auto moet voldoen: waardevast voor verkoop later, zuinig in gebruik, veilig, gezinsauto. Maar onbewust (emotie) spelen andere elementen ook een grote rol zoals

  • Status – grotere auto dan de buren
  • Sex-appeal – je ziet er beter uit in een Maserati dan een Subaru Outback (no offense ik ben fan van de Outback, lekker degelijk)
  • Signaling – “ik rijd een hybride auto, ik ben goed bezig”

In tekst, afbeeldingen en video kun je (moet je) als bedrijf daar gericht op inspelen als je maar weet wie je doelgroep is.

Haal bovendien drempels weg (voorkom frictie) om site-bezoekers te doen converteren; geef waardevolle content weg zonder emailadres achterlaten. Of houd formulieren kort houden; hele mooie voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Amazon en Etsy; bij bezoek aan die sites ben je altijd ingelogd (als je een account hebt aangemaakt) je bent slechts 1 click weg voor het maken van een aankoop.

Mensen en het brein houden van verrassings-, emotie- en socialelementen. Heel simpel, waarom niet toepassen in je title-tag en meta description? Dat is je eerste raakpunt met de potentiele bezoeker in zoekmachines. Voorbeelden van deze 3 elementen:

  • Verrassing: Beer box: maandelijks ontvangen van een doos met 8 verschillende nieuwe bieren.
  • Emotie: Inspelen op de emotie van de doelgroep zonder te zeggen wat je verkoopt. Nike is o.a. een goed voorbeeld, met knap beeldmateriaal en de one-liner ‘Just do it’ weten ze je goed te raken.
  • Social/Influencer: hoeveel mensen of bedrijven gingen jou al voor met de aankoop van de dienst of product: “150.000 klanten gingen u al voor in meer dan 40 landen wereldwijd”.  

Advanced Keyword Research

De allergrootste take-a-way voor trefwoordenonderzoeken: ‘Keyword research is the voice of the consumer’.

Een qoute die oh zo waar is. En dat geldt niet alleen voor SEO maar ook voor SEA, social of andere onlineactiviteiten. Luister naar je doelgroep ga, niet zelf zitten bedenken wat zij zouden denken.

Uiteraard kwamen hier veel tools, bronnen en goede ideeën naar voren om je onderzoeken volledig te maken. Vertaal dit naar de doelgroep:

  • Wat zijn hun problemen (problems)
  • Wat zijn de mogelijkheden (opportunities)
  • Wat zijn vragen (questions)
  • Wat zijn hun gedachten (thoughts)

Iedereen gaat door een soort van tijdslijn heen bij een beslissing (noem het customer journey)

  1. Stimulus – iets heeft je getriggerd om iets te gaan doen/zoeken
  2. ZMOT (zero moment of truth) – je gaat op onderzoek uit
  3. FMOT (first moment of truth) – je gaat zoeken in een zoekmachine naar informatie
  4. SMOT (second moment of truth) – je klikt door op een website

Voor alle fases (ja zelfs fase 1) is het belangrijk dat je als website-eigenaar weet welk onderwerp, zoekterm en stuk content daarbij hoort.

Quote of the Day

Ja de absolute 'winner of the day' was vandaag Bill Hunt, een van de trouwe sprekers die jaarlijks terugkomt op het Pubcon-thuishonk en gretig vertelt over zijn klant Vodka Absolut.............

‘Keyword research is the voice of the consumer’, dat is er een die we als one-lineer gaan toevoegen aan onze trefwoordenonderzoeken voor klanten.

(afbeelding: daringpenguin.com)

Strip or no Strip, that's the question

Weer een dag met waardevolle input voor onszelf en onze klanten. Zelfs het aspect ‘legal’ en ‘risk’ kwam naar voren in een aparte sessie. Iets dat we niet moeten negeren en bewust van moeten zijn, zeer in het tijdperk van contentmarketing.

En ja......wat doe je na zo'n dag in een bak vol met SEO-ers? Natuurlijk, The Strip.........Vegas, you love it or you hate it, but the Strip is the Strip!