De gouden regels van een onlinemarketingcongres

Vrijwel elk congres volgt deze regels - en Pubcon is geen uitzondering:

  • Een op de drie presentaties bevat afbeeldingen van Star Wars of Star Trek.
  • Iemand vertelt dat je relevant moet blijven en je target audience in het oog moet houden.
  • Vergeet je persona's en customer journey niet.
  • Grappen gemaakt over Android vs. Apple.
  • De speaker vermeldt waar hij/zij was toen het internet ‘begon’. 
  • Gaat het over Social Media? Dan worden The Kardashians met selfies in verband gebracht.
  • En last but not least, Millennials zijn dé doelgroep van nu...  - mensen die volwassen zijn geworden rond 2000 en nog weten hoe het leven was voor de smartphone zijn intrede deed.
     

Eerste keynote speaker

De eerste keynote speaker is Scott Stratten, eigenaar van Unmarketing. Stratten is de geestelijk vader van de website www.instantnobutton.com. Klik op de knop en je hoort Darth Vader heel hard ‘nooooo’ roepen. En daar is Star Wars. In de eerste 5 minuten van het congres al. En dan ook nog die film met Hayden Christensen... Ik streep ‘m af op mijn bingokaart.

Ook een gimmick website als deze instant no button (of http://www.nooooooooooooooo.com/ – 15 o’s) heeft hele interessante data: Stratten heeft al 29 miljoen sessies (!) gescoord. Ander leuk gegeven: tijdens een wereldkampioenschap heeft de site extreem veel verkeer uit landen die aan het verliezen zijn. Ik hoef je vast niet uit te leggen hoe vaak deze website gedeeld wordt op social media en andere websites. Een viral website dus.

Influencer Marketing
Influencer marketing is een buzz-woord hier op Pubcon. Een endorsement van jouw product op social media van een bekend persoon kan goed zijn voor je merk. Als voorbeeld geeft Stratten een aan(ex)getrouwde Kardashian (we strepen nog een keer af) die thee laat zien op Instagram. Deze kerel is dan de influencer. Een aspect van contentmarketing dat steeds vaker, en steeds succesvoller, ingezet wordt.

Nog een paar termen:

Vanity metrics – leuk, zoveel views op Twitter, maar wat heb je er nou echt aan? Viral betekent niet dat je succes hebt. Ga dus niet blind voor views of retweets, want daar verkoop je niet meteen meer producten mee. En zeker als je vergeet je brandlogo erbij te vermelden (0 euro's, ja jammer).

Newsjacking – dirty term, inspelen op de actualiteit met jouw businesscontent. Stratten geeft een paar mooie voorbeelden van hoe het echt niet moet. Altijd lachen om de fouten van een ander. Deze wilden we je niet laten ontgaan:

 

Gene Wilder is net overleden, en dan kom je met zoiets 'grappigs'. En dan ook nog een regelrechte copy-paste met 'Fun HR article!' erboven. Really?

Maar het kan nog erger:


Rond 11 september 2016 stond deze smakeloze colablikjesstapel in Walmart. Een soort Ground Zero met Coke Zero. Het duurde niet lang voor half internet daar over viel, CNN en andere nieuwssites er over berichtten en zowel Walmart als Coca Cola hun excuses moesten aanbieden. Tja.

Technical SEO

Als SEO-consultants hameren we regelmatig op relevantie en content, maar als je techniek niet goed staat, ben je nergens. Een klein foutje in je html (de noindex tag bijvoorbeeld) kan er al voor zorgen dat je website niet meer getoond wordt in de zoekresultaten van Google. Belangrijk dus om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technische SEO.

Maar om een lang verhaal kort te maken: bij de technische sessies die we vandaag hebben bijgewoond, hoorden we (gelukkig) niets dat ons echt verrastte.

Wel goed om te vermelden: Barry Adams van Polemic Digital (Nederlander die in Noord-Ierland woont) vertelde over AMP. Dit is een big deal en iets waar je, als je een nieuwssite of e-commerce site hebt of in de travelbranche werkt, je zeker in moet verdiepen. Gelukkig heeft Maxlead dat voor je gedaan. SEO-consultant Marc Thierrij heeft al meerdere malen over AMP geschreven op verschillende blogs – heb je vragen over AMP? Stuur hem dan een mail op marc at maxlead.com.
 

Link building in 2016

Ja ja, link building is een heet hangijzer in de SEO-wereld. De één spreekt van link earning, de ander van outreach. Potato, potato, tomato, tomato. Waarheid blijft dat links gewoon belangrijk zijn in SEO. Want links van de juiste websites geven jouw website meer verkeer en autoriteit.

Dixon Jones van Majestic vertelde er meer over in een sterke sessie. De synopsis: links bouw je voortaan niet op paginaniveau; die bouw je op entity-level. Wat is dat nu weer? Dixon refereert in zijn uitleg naar andere zoekresultaten in Google. Je staat misschien op 1 in de organische resultaten op de zoekterm ‘Majestic’, maar je bokst op tegen deze knowledge graph aan de rechterkant. Een compleet ander bedrijf in dit geval:

Blijkbaar is de wijnboer Majestic een grotere entiteit (of autoriteit) volgens Google dan SEO-boer Majestic. Hoe word je zo’n hoogwaardige entiteit? Denk verder dan het krijgen van links van andere pagina’s. Citations zonder links helpen mee (als ze maar over je praten), of denk aan vermeldingen van/in entity data sources: databases die Google gebruikt om feiten te checken.

Wikipedia kan bijvoorbeeld zo'n bron zijn, met WikiData als database. Maar per product zijn verschillende databases in de omloop waar zoekmachines in neuzen voor referenties en mentions. Door in deze databases voor te komen gaat Google jouw merk, product of bedrijf zien als een autoriteit op verschillende niveaus.

Waar de sprekers het in alle link building sessies over eens zijn, links moet je verdienen die krijg je niet zomaar. Het opstellen van een goed artikel of stuk content wat een relevante sterke link verdient gaat zomaar 40 uur werk inzitten. Het moet een 'wow'-effect hebben op de webmaster die een link legt naar jouw pagina omdat die goed genoeg is voor zijn of haar lezers. Onderschat het werk en onderzoek hiervan dus niet.

Houd ook rekening met het feit dat Google de informatie op jouw website goed begrijpt. Zorg dat je gestructureerde gegevens (structured data) juist hebt geïmplementeerd.

Bingopunten:

  • Star Trek: foto van Star Trek ruimteschip Enterprise NCC-1701.
  • Star Wars: foto van Anakin Skywalker.

Quote van de dag

Ter afsluiting van deze dag nog een mooie quote van de Romein Marcus Tullius Cicero, die zo'n tachtig jaar voor Christus zei en nu nog steeds geldt: "If you wish to persuade me, you must think my thoughts, feel my feelings, and speak my words."