Sessie 1: Micro-moments

Om 10:30am (je raakt snel gewend aan de Amerikaanse gebruiken) nam ik plaats in hal A bij Googler Matt Rogers. Zijn presentatie gaat over micro-moments; hoe kun je de aandacht van mobiele gebruikers triggeren tijdens de tientalle keren dat ze hun mobieltje per dag raadplegen.

Mensen checken gemiddeld 150x per dag hun mobieltje. In tijd betekent dat ze ongeveer 177 minuten per dag op hun schermpje kijken. Die 177 minuten worden verdeeld over heel veel kleine momentjes, gemiddeld tussen 10 en 60 seconden per keer en kunnen we in 2 categorieën verdelen; de 1ste categorie zijn de momenten die niet interessant zijn voor marketeers, zoals het bekijken van foto’s of het versturen van een Whatsappje. De 2de categorie zijn de 'micro-moments', momenten waarbij de gebruiker op zoek is naar een oplossing van een probleem. Dit zijn juist de momenten waar wij als SEO-ers graag met de oplossing komen. Want heel vaak wordt Google gebruikt om te zoeken.

Afbeelding: Voorbeelden van micro-moments
Micro-moments voorbeelden

Er zijn 3 soorten micro-moments:

  • Men wil iets kopen - zorg dat je lokaal zichtbaar bent in de zoekresultaten.

  • Advies opvragen - jouw website moet het antwoord hebben op de vraag.

  • Entertainment - bijvoorbeeld Youtube video met jouw advertentie ervoor, ernaast of erin.

Sephora case

Het viel Sephora-medewerkers op dat veel klanten die de winkel binnenlopen, bezig waren op hun mobieltje. Omdat dit gedrag negatief kan werken op het koopgedrag, is Sephora gaan onderzoeken wat de klant aan het doen was op de mobiel. Onderzoek wees uit dat klanten 2 zaken wilden weten; Wat is de corresponderende Sephora kleur van het merk make-up dat ik nu draag en als 2de zochten ze reviews van de producten van Sephora.

Toen deze twee micro-moments duidelijk waren, ontwikkelde Sephora een app waarmee je kunt opzoeken welke Sephora kleur past bij bijvoorbeeld dezelfde kleur van Dior of Max Factor. Daarnaast kun je van alle producten van Sephora reviews lezen en zelf plaatsen.

Sessie 2: Holistic Search

Holistic search betekent het aanpassen van jouw website aan de vraag van je toekomstige bezoeker en klant. Roby Kerry legt uit dat dit bijvoorbeeld het aanpassen van je eigen zoekresultaten in Google kan zijn. Zodat je een hogere click through rate gaat behalen.

Vervolgens is Rhea Drysdale aan het woord. Door de borrels weet ik dat zij bijna haar hele bedrijf mee heeft genomen naar Pubcon, 7 van de 11 medewerkers, maar dat terzijde. Zij benadrukt nogmaals dat je geen content moet schrijven om maar content te hebben. Hierdoor kan een bezoeker zich onbegrepen voelen en juist geen actie ondernemen op jouw website. Als voorbeeld geeft ze de case waarbij ze een aantal van hun klanten flink wat pagina’s op de website offline heeft laten halen of redirecten, waardoor alleen nog maar hoogwaardige pagina's online stonden. Scheelt ook weer in crawlbudget en geeft de overgebleven pagina’s meer waarde.

Let bij het kiezen van focus-keywords erop dat dit woorden zijn die jouw (toekomstige) klanten gbruiken. Deze kunnen soms heel anders zijn dan de taal die jouw organisatie intern gebruikt.

Als voorbeeld noemde Rhea de case van een ongediertebestrijder waarbij de focus lag op “ongediertebestrijding”. Alhoewel men hoog rankte, bleven de bezoekersaantallen vanuit Google tegenvallen. Onderzoek bracht naar voren dat hun potentiële klanten juist zochten op de oorzaak van het probleem zoals 'gekrab in de muur', 'grote pluizige zwarte bij' of 'keuteltjes in mijn keukenkastje'. Er werd dus gezocht op symptomen. Toen dat eenmaal duidelijk was kon er gerichte content worden geschreven over wat 'gekrab in de muur' zou kunnen zijn.

 

Keynote: Rand Fishkin

Het wordt druk in de grote hal, Rand Fishkin komt spreken. Rand is onder andere oprichter van Moz.com en is een veel gevraagd spreker bij onder andere Google, Facebook, Microsoft en vandaag op Pubcon. Fishkin is minstens zo populair door zijn leuke manier van spreken en zijn rake perspectieven op SEO.

Vandaag vertelt hij over de meerwaarde van hoogwaardige content. Kun jij jouw bezoekers geven wat ze zoeken, zodat ze niet meer elders gaan kijken? Lukt je dit, dan heeft dat zelfs een positieve werking op je rankings. Hij laat dat zien in een voorbeeldcase, waarbij hij een grote groep mensen wereldwijd op hetzelfde zoekresultaat laat klikken en vervolgens op de bestemmingswebsite door laat klikken. In mum van tijd stijgt deze webpagina in de zoekresultaten! Hiermee bewijst hij dat er een relatie is tussen de click through rate in Google en de ranking. Helaas daalt de webpagina ook weer (en zelfs meer dan gewenst) in de rankings als de testgroep stopt met klikken op de link in Google.

Rand stelt tevens dat SEO dient te gebeuren voor zoekmachines en mensen. Je website moet technisch gezien makkelijk en snel toegankelijk zijn voor zoekmachinespiders. Mensen willen een tevreden gevoel krijgen van jouw website, anders klikken ze meteen weg en/of doen geen verdere acties op jouw site.

De hele presenatie van Rand Fishkin kun je trouwens hier vinden: http://bit.ly/twoalgo

Sessie 3: In-House Tools and Tricks

Drie sprekers in één uur in sessie 3, het thema is SEO organiseren in een in-house situatie. Op het eerste oog geen onderwerp voor iemand van een consultant bureau, maar ik wil weten of SEO-ers binnen een bedrijf tegen dezelfde zaken aanlopen als ik als externe consultant.

Brian McDowell

De eerst spreker, Brian McDowell, is het type niet lullen maar poetsen. Hij investeert in 3 zaken om succesvol te kunnen werken in SEO.

  1. Data, zorg dat je de juiste tools hebt zoals Screaming Frog, Raven, seoClarity of Searchmetrics. Verzamel data en bouw dashboards, zodat je realtime informatie hebt en direct kunt ingrijpen als er iets mis is.
  2. Educatie, ga naar congressen, volg seminars en webinars en spreek over jouw successen met anderen.
  3. Investeer in mensen, SEO-ers zijn hot, zorg dat je medewerkers tevreden zijn en kunnen groeien, dan groei jij ook als bedrijf en hou je de goeie krachten binnen.

Over een punt is McDowell heel stellig, huur geen linkbuildingbedrijf in. Die tip kregen we er nog gratis bij. En uiteraard was iedereen het roerend met hem eens.

Alex Volk - Microsoft

Na McDowell, volgt de iets rustigere Alex Volk, search marketing director bij Microsoft. Microsoft heeft 13 hoofdsites met 12 verschillende CMS-en met allen hun eigen beheerders en contentmanagement. Toen hij werd aangesteld was SEO een nachtmerrie, iedereen deed maar wat. Hij heeft één hybride SEO team opgesteld voor de 13 webteams.

Vervolgens werden er wekelijks rapportages gemaakt voor verschillende lagen in de organisatie:

  • Het management kijgt een overzicht van de opbrengsten en ROI.
  • Contentmanagement krijgt een rapportage gericht op organische bezoekers en rankings.
  • Verkoop krijgt een rapportage gericht op conversies en leads.
  • De maandelijkse rapportages krijgen meer geschreven uitleg met nieuwe inzichten, verantwoording van de KPI’s, trends en aandachtspunten.
  • Per kwartaal worden de persoonlijke business reviews en grote impacts over de afgelopen 3 maanden besproken.
  • Tenslotte zijn er de ad hoc meldingen zoals SEO nieuws en events.

Keith Goode - seoClarity

Laatste spreker, met strikje, is Keith Goode chief SEO evangelist bij seoClarity. Goode begint met een grafiek waarin wordt aangeven hoe in-house SEO-ers hun tijd verdelen. Het grootste deel bestaat uit research, rapportage en data verzamelen. Het uitvoeren van optimalisaties en educatie krijgen de minste tijd. Hij vindt dat in-house SEO-ers juist het 70% van hun tijd moeten bezig zijn met het uitvoeren van optimalisaties en het overige deel met de rest van de werkzaamheden.

In-house zoekmachinespecialisten beginnen vaak met het daadwerkelijk uitvoeren van optimalisaties, contentcreatie en promotie. Als ze hier eenmaal 'klaar' mee zijn verdwijnen deze werkzaamheden doordat er teveel gerapporteerd moet worden en data verzameld moet worden.

Keith sluit af met de 7 gewoontes die iedere SEO-er moet hebben:

  1. Sla alle data zelf ook op, zo heb je altijd een back-up.

  2. Zorg dat je mensen/collega’s te vriend houdt. Je weet nooit wie je nodig hebt en dat heb je als SEO-er.

  3. Laat binnen de organisatie zien wat SEO voor iedere afdeling kan doen.

  4. Stel alerts in voor fouten, updates, downtimes etc.

  5. Ken je rapportagepubliek, pas de taal en cijfers aan per rapportage.

  6. Houd rapportages simpel, maximaal 2-3 KPI’s, laat alleen de data zien die de lezers nodig hebben.

  7. Crawl vaak en regelmatig je eigen websites.

  8. BONUS: Hou je SEO kennis up-to-date met congressen, seminars en netwerk met andere SEO-ers.


Sessie 4: Site reviews

Iedere dag is er een site review-sessie. Bezoekers kunnen hun website laten beoordelen door experts in hun vakgebied. Bij deze sessie zitten een technische SEO-er, een contentmarketeer, een webshop developer en een conversie optimalisatie specialist.

Ik kan vanwege de lengte van dit verslag niet ingaan op alle verbeterpunten van alle 5 de websites die worden besproken, maar deze punten wil ik wel met jullie delen:

  • Kijk naar de hele laadtijd van de pagina en de 'time to first byte'.

  • First byte time moet in milliseconden zijn.

  • Overoptimalisatie kan juist tegen je werken.

  • Snelheid kan worden vertraagd door Google Maps kaarten en andere extern gehoste elementen.

  • Third party scripts, kunnen vaak ook op je eigen server gehost worden en dat versnelt de laadtijd van je site.

  • Vul 'site:jouwurl' in op je mobiel in Google en je ziet zo welke pagina’s niet mobielvriendelijk zijn als ze niet het label ‘voor mobiel’ hebben in de zoekresultaten.

  • 'If you’re not penalised then don’t disavow'


And that’s that for now folks! Dag 3 is ten einde en mijn energieniveau is gelukkig nog behoorlijk hoog. Ik krijg alleen maar meer energie van alle bruikbare informatie die ik straks zelf kan toepassen. Wat nu? Even naar Treasure Island waar een onofficiële borrel is van Pubcon en nog even aan de praat raken met andere SEO-ers. Want dat laatste hoort zeker bij de gewoontes die ik als SEO-er dien te hebben.

Lees meer over Pubcon:

Over Ramon Gulikers

Ramon is een self-made SEO specialist die tijdens zijn carriere in de recruitment al bezig was met het bouwen en optimaliseren van websites. Als content manager bij Randstad rolde hij fulltime de online wereld in. Bij TicketsNederland en Privilege is Ramon verantwoordelijk geweest voor de online exploitatie van de websites.

Daarnaast beheerde hij een aantal webshops en heeft hij meerdere websites gebouwd en uiteraard in de zoekresultaten van Google gebracht. Bij Maxlead verdiept Ramon zich verder in uw website als SEO consultant.