Wat Boykin eigenlijk zegt, datgene wat Matt Cutts ons ooit adviseerde en waar toen nog lachend op werd gereageerd, begint eindelijk door te dringen. Geef bezoekers wat ze nodig hebben, zorg dat ze tevreden zijn als ze jouw website bezoeken, dat was altijd de aanbeveling van Cutts aan SEO-ers. Daarnaast was het advies te werken aan de branding, zorg dat je een autoriteit wordt in jouw vakgebied. Voldoe je aan beide punten, dan gaan anderen vanzelf naar jouw linken en versterk je de autoriteit en daardoor rankings en zichtbaarheid in Google.

Masterclass Organic Traffic Optimization

Na deze opening ga ik naar de trainingsessie van de heren Joe Laratro, Bill Hunt en Eric Enge. Zij geven ons een masterclass in Organic Traffic Optimization. Een hele dag SEO praktijkvoorbeelden, ik heb de meest interessante uitspraken op een rijtje gezet.

Joe Laratro eerde Matt Cutts (zijn verlof bij Google is verlengd) door te beweren dat mobilegeddon (het moment dat mobielvriendelijk een rankingfactor werd, wordt naar gerefereerd als mobilegeddon) heeft aangetoond waarom we hem missen. Tijdens dit fenomeen waren er zoveel geruchten en onduidelijkheden wat wel en niet kon. Als Matt Cutts er nog zou zijn geweest was alles meer duidelijk, hij zorgde altijd voor de nodige extra informatie.

Doordat Google de resultatenpagina's verrijkt met o.a. de Knowledge Graph of een Local Box (rechterkant van de pagina), mobiele apps en de 'Buy now knop',  hoef je als gebruiker minder vaak meer door te klikken naar een andere website, het antwoord wordt al door Google gegeven. De concurrentie van Google zelf in de zoekresultaten wordt hierdoor steeds groter.

Optimaliseren voor Google begint altijd met de basis elementen. Denk hierbij aan title-tags, meta descriptions, H1 header-tags, ALT-tags enzovoorts. Dit zijn de zaken die voor Google en ook de zoekmachinebezoeker belangrijk zijn. Zorg dat deze punten up-to-date zijn en spiderbaar voor Google.

Niet onbelangrijk is ook dat de XML sitemap op orde is. De kracht van een goed ingeichte XML sitemap wordt nog wel eens onderschat. Google hecht veel waarde aan dit bestand, voeg alleen URL's toe die geindexeerd mogen worden en een HTTP 200 OK statuscode afgeven.

Heb je meerdere websites voor verschillende landen, bespaar dan op onderhoud door voor allen dezelfde templates en CMS te gebruiken. En dat ze geoptimaliseerd zijn voor zoekmachinespiders en ook het gebruikersgemak.

Waarom je geen 'Google Penalty recovery' tools dient te gebruiken? Google ontwikkelt en vernieuwt al sinds haar bestaansrecht het eigen algoritme, waarmee o.a. ook SPAM en overoptimalisatie wordt gedetecteerd. Met als gevolg dat de hele site of bepaalde pagina's minder goed worden vertoond. Hoe kun je met software van bijvoorbeeld $ 50 deze penalty opheffen? Met andere woorden, het oplossen van een Google klap dient handmatig te gebeuren en kost veel tijd, hard werken en expertise.

Google wordt steeds beter in het beste antwoord geven op een zoekopdracht (Hummingbird). Zorg dus dat jouw website antwoorden geeft op vragen van (zoekmachine)bezoekers. Ingesproken zoekopdrachten worden steeds populairder, deze ontwikkeling zal invloed hebben op de zoekresultaten. Nogmaals, content en met name kwalitatieve content wordt steeds belangrijker en zal dat ook blijven.

Een tevreden bezoeker, in ons geval via de zoekresultaten van een zoekmachine, zal eerder zorgen voor een conversie. Wederom, geef de bezoeker content die relevant is waar hij of zij iets aan heeft.

Lokale SEO is niet meer weg te denken, vooral ook voor mobiel. Vergeet dus niet de lokale elementen in de website zoals adresgegevens en openingstijden op de website, vermelding in Google My Business, je eigen social media profielen en adresvermeldingen op externe NAW-sites. Steek tijd in het up-to-date houden van deze bedrijfsinformatie.

Hoe ziet de toekomst eruit van SEO? The Internet of Things, slimme apparaten laten zien dat een up-to-date website met (bedrijfs)informatie belangrijk is. Zo kan de zelfrijdende Google auto jouw bedrijfsprofiel tonen op een scherm als de auto langs de vestiging rijdt. Dat gebeurt nu al als met een smartphone wordt gezocht naar een dienst of product dat jij aanbiedt. De navigatie software kan jouw organisatie tonen als resultaat.

Samenvatting

Als ik deze eerste Pubcon trainingsdag mag samenvatten, is het duidelijk dat SEO tegenwoordig niet meer alleen bestaat uit het tweaken van een pagina. Het is goede informatie verschaffen aan de bezoeker via allerlei verschillende kanalen die op elkaar zijn afgestemd. Onderzoek wat jouw (potentiële) klanten voor vragen hebben, in welke kanalen ze zich bevinden en geef ze antwoorden en de informatie die ze nodig hebben. Doe je dit goed, dan wordt je content gedeeld en zullen andere partijen naar jouw webpagina linken. Hierdoor vergroot je jouw autoriteit en zul je uiteindelijk beter gaan ranken dan de concurrent. 

Nu even snel een biertje met mijn collega Olinda, die ook net is aangekomen en dan morgen (dinsdag 6 oktober) naar de tweede Pubcon-dag.

Lees meer over Pubcon:

Over Ramon Gulikers

Ramon is een self-made SEO specialist die tijdens zijn carriere in de recruitment al bezig was met het bouwen en optimaliseren van websites. Als content manager bij Randstad rolde hij fulltime de online wereld in. Bij TicketsNederland en Privilege is Ramon verantwoordelijk geweest voor de online exploitatie van de websites.

Daarnaast beheerde hij een aantal webshops en heeft hij meerdere websites gebouwd en uiteraard in de zoekresultaten van Google gebracht. Bij Maxlead verdiept Ramon zich verder in uw website als SEO consultant.