Duane Forrester

Ik probeer altijd een rode draad te vinden tijdens een presentatie, echter ik weet uit ervaring dat dat bij Duane Forrester wat lastig is. Hij vliegt van links naar rechts en springt van de ene naar de andere tak. Waar zijn verhaal vooral omdraait dit keer is dat wij als marketeers rekening moeten houden met de verandering van gedrag van onze doelgroepen en de mega-versnelling van de huidige technologie.

Millenials vs. Baby Boomers

Zo zet hij de 'millenials' af tegen de 'baby boomers'; waar die laatste groep veelal loyaal is aan een merk zijn de millenials dat veel minder. Ze stellen zichzelf centraal, het gaat meer om de ervaring en het gevoel van iets dan het produkt zelf, zijn meer gericht op 'social'-content en ze verwachten dat je als merk autentiek en echt bent. Het apparaat waar zij het meeste op kijken is de smartphone, niet meer een laptop, desktop of TV. Je content en zichtbaarheid als merk moet dus 100% proof zijn voor mobiel en 'wearables' tegenwoordig. Ben je dat niet, doe je vaak al niet meer mee bij de 'millenials'.

Technologische versnelling

Starbucks is een prachtig voorbeeld hoe zij inspelen op deze doelgroep en vernieuwing in technologie; je kunt je koffie betalen met de smartwatch of andere wearable; 11% van de Starbucks transacties is al mobiel. Gemak siert de mens. Zeg maar dag tegen de ouderwetse portemonnee en credit card.
En als we het dan toch hebben over gemak, laten we de zelfrijdende auto niet vergeten. Een aantal staten in Amerika zijn al aan het teste met zo'n vehikel. De verwachting is dat je binnen een aantal jaar mensen in hun auto ziet werken; en dan niet op de achterbank maar gewoon legaal acher het stuur. Dat is nog eens je tijd goed besteden in plaats van file te moeten rijden of je ergeren aan medeweggebruikers.

Machine learning is openzetten van data

'Machine learning' is deze week het grote woord van elke spreker. Het fenomeen dat algoritmes meer en meer data verzamelen om betere voorspellingen te kunnen doen. Doe maar eens de test op http://how-old.net. Het geldt ook voor de zoekmachines; voor ons als zoekmachinemarketeers belangrijk zoveel mogelijk gerichte data open te zetten voor de algoritmes. De mooiste uitspraak van deze week vond en vind ik nog steeds 'Data is the new oil of the world'. En dat geloof ik ook echt. Kijk maar naar bijvoorbeeld 'Beacons' in winkels of restaurants, ze ontvangen jouw data en kunnen daardoor gerichte data aan jou teruggeven. Het klinkt allemaal wat geaky en nerdy maar we zitten er al middenin.

Zoekmachine-optimalisatie is daarom dus nog steeds belangrijk. Want data is essentieel en moet openstaan voor machines om het te ontvangen. Content produceren waar onze doelgroepen wat aan heeft is key. Anders denken anno 2015 maar toch ook weer hetzelfde. Machine dames zoals 'Siri' en 'Cortona' moeten onze data kunnen vinden als de baas op zoek is naar een concertkaartje, hotelkamer, computerkabel, of pizzatent. Oemf, waar blijft het persoonlijke contact.

Wil Reynolds

Reynolds ging vooral in op 'great content', de relevantie ervan voor een individu. Veel 'crap' wordt gepubliceerd op het internet waardoor de echte goede content vaak moeilijk te vinden is. Hij gaf het voorbeeld van 'how to cook a great steak' naar aanleiding van een tweet van Rand Fishkin over een steak die je 4 dagen in de koelkast moet laten liggen bedekt met zout voor het beste resultaat. Omdat Reynolds niets
wist over steaks maar ook indruk wilde maken op zijn vrienden ging hij op zoek naar een relevant artikel. Pas op de 3de zoekmachinepagina kwam hij een resultaat tegen waar ook echt diepgang in zat en antwoorden op zijn vraag; de website seriouseats.com. Alles wat je wilt weten over een goede steak.

Van non-brand naar brand

Het goede nieuws is dan vervolgens dat als je gerichte antwoorden geeft op vragen van een bezoeker, die persoon vervolgens van non-brand een brand-bezoeker gaat worden, terugkomt op je site en de content gaat delen waardoor brand zich zal verspreiden.

Is de informatie op 'seriouseats' voor iedereen relevant? Waarschijnlijk niet, anderen willen alleen weten hoe een malse steak te maken: eerst in de oven opwarmen tot ongeveer 32 graden, vervolgens in de pan 4 minuten beide zijden aanbraden en dan 5 tot 10 minuten laten rusten onder aluminiumfolie (zo maak ik mijn steaks).

Michelin: banden of restaurants

Om iemand van non-brand naar brand te krijgen moet je je doelgroep kennen en weten zij behoefte aan hebben. En vervolgens ook promotie maken. Reynolds versterkte dit met een verhaal uit 1900 van het bandenmerk Michelin. Hoe vaak heb je nieuwe banden nodig, niet wekelijks. Dus hoe hou je het merk toch in ieders gedachte? Dit deden ze door een boekuitgave van restaurants; deze werden gratis weggegeven aan chauffeurs in Frankrijk zodat zij op elk restaurantvraag van een klant konden inspringen. We kennen allemaal wat er van dat boek gekomen is............kwaliteit.

Het kan best lastig zijn zichtbaar te zijn in een zoekmachine, de concurrentie is vaak moordend. Maar er zijn zoveel andere mogelijkheden want content is meer dan alleen tekst; probeer het eens op Pinterest of Instragram afbeeldingen, of lanceer je video's op Vimeo. Dat kan veel verkeer, extra brand-exposure en omzet genereren.

Gary Illyes

Garry Illyes (webmaster trends analyst) viel totaal in het niet naast de vorige 2 grote sprekers in de letterlijke zin van het woord. Het is een kleine man die tijdens de keynote een valig wit t-shirtje met een baseball cap droeg. Ik dacht eerst dat het de IT-man was die de presentatie aan probeerde te zwengelen. Zijn Engels is van dienaard dat hij soms wat lastig te volgen is. Ik hoopte dus op slides met veel tekst.

De aandacht van nog niet een vis

Waar Duane Forrester een vergelijking maakte tussen de 'baby boomers' en de 'millennials' ging Gary nog iets verder; hij maakte een onderscheidt tussen de millennial generatie geboren tussen 1980 - 2000 en 1995 tot nu. De oudste groep binnen de millennials zijn vaak onstabiel, goed opgeleid, altijd online en sociaal. Ze zijn egocentrisch, onafhankelijk, zelfverzekerd, 'needy', ongeduldig en staan open voor veranderingen. Ze twitteren en delen hun hele persoonlijk hebben en houe en alles draait om henzelf. Ze hebben een kort aandachtsmoment dat wil zeggen tussen de 8 en 12 seconden (dat is korter dan een vis, 13 seconden volgens Illyes).

De 2de groep is net iets anders, zij hebben meer meegemaakt in de vorm van terrorisme, oorlog, economische crisis etc. en zijn daarom minder sociaal dan de eerste groep. Daarentegen zijn ze wel altijd online, hebben veel connecties en zijn de winnaars van de 'selfies'. Ze hebben een 'mobiele fobie'; geen WiFi of volle batterij en ze zijn niet te genieten. Daar waar de eerste groep nog een aandachtstijdsbestek heeft van gemiddeld 10 seconden is dat bij de 2de groep nog maar 2.8 seconden. 2.8 SECONDEN!

Let op, bovenstaande punten zijn uiteraard gegeneraliseerd, er zijn altijd uitschieters, maar dit is wel iets waar wij als online marketeers mee te maken hebben. Voor mij als 'baby boomer' moet dat kunnen herkennen en implementeren in de SEO strategieen. Dit geldt niet voor al onze klanten dat de doelgroep uit millennials bestaat maar ze zijn er wel.

Het is een generatie die niet meer merkgebonden is, als je niet heel gericht hun de informatie geeft waar ze naar zoeken zijn ze weg en komen niet meer terug.  Ze willen het gevoel krijgen dat je ze speciaal vindt, daarbij is snelheid is een absolute must, alles draait om hun. Probeer daar je content en uitingen op te richten.

Google en Millennials

Google elementen die daar bij aansluiten zijn:

  • Mobile Friendly - zorg dat je website mobielvriendelijk is
  • App indexing - het indexeren van Apps binnen de Google zoekresultaten helpt bij de vindbaarheid ervan
  • Google Now - alle (lokale) informatie die je nodig hebt bij elkaar
  • Google Now on tap - 'pretty nifty and slick', bekijk de video
  • Voice search - 'hyper local'. Spreek duidelijk tegen je mobiel (Gary gaf eerlijk toe dat zijn mobiel problemen heeft zijn Engels te begrijpen)

Als laatste gaf Illyes nog een aantal do-s en don't-s weg vanuit Google optiek. Iets wat ons niet nieuw in de oren klinkt maar altijd goed is weer even te zien.

Do-s

  • Create original content with care
  • Make sure useres find the information fast
  • Have bitesize information where possible
  • Leave your community up
  • Moderate your community

Don't-s

  1. Construct your pages for search
  2. Optimise for information you don't have
  3. Send all your visitors to other sites
  4. Rely solely on widely available data

Wrap up Pubcon 2015

Al met al was het een congres waar we weer veel energie, ideeen en insights uit hebben kunnen putten. De varieteit aan onderwerpen zijn dusdanig dat je van alles wat kunt meekrijgen. Er zijn veel mogelijkheden te netwerken met andere marketeers en bedrijven kunnen met een eigen stand hun producten promoten. Voor
elke zoekmachine marketeer die de mogelijkheid heeft een aanrader een keer bij te wonen. Om een idee te krijgen, bijgaand het programma van de 3 dagen.

Lees meer over Pubcon:

Over Olinda Luksen
 

Olinda houdt zich bezig met SEO-trajecten in de breedste zin des woords: reviews op bestaande en nieuwe websites, begeleiding tijdens bouw nieuwe sites, migraties, mobiel vs. desktop, lokalisatie, trainingen schrijven voor zoekmachine optimalisatie, redigeren SEO pagina’s en verder alles wat maar langs komt.