Brett Tabke en Guy Kawasaki

Na een continental breakfast van bagels en grote Starbucks koffies, werd Pubcon 2015 officieel geopend door Brett Tabke (de grote man achter Pubcon). Naast een standaard praatje en bedankjes vertelde hij dat door de jaren heen Pubcon veel goede doelen heeft gesteund en daarnaast scholarships verleend. De highlight van zijn korte speech was dan ook dat er vanaf nu een officiele Pubcon Foundation is opgericht waar we binnenkort zeer waarschijnlijk meer over zullen horen. Een mooi initiatief om Pubcon 2015 mee te beginnen.


De keynote spreker was Guy Kawasaki, Chief Evangalist Canva en o.a. voormalig Apple medewerker. Guy is heel duidelijk een publieke spreker; zijn keynote zat vol met 'feel good'-uitspraken, grappen en grollen over zichzelf maar daarnaast vele interessante takeaways hoe je je eigen (persoonlijke) marketing maar ook social media kunt perfectioneren.

Sessie 1: Beyond SEO, Market Intersection Optimization

Het mooie van Pubcon-sessies is, is dat het onderwerp je eigenlijk wel bekend is maar dat het toch veel nieuwe inspiratie geeft voor je eigen werkzaamheden en die van klanten. Echter, deze sessie ging over een onderwerp waar ik mezelf nog niet eerder in had verdiept maar wat al veel groter is dan ik had durven denken: Wearables! Zoals de Google Glass (mag het niet zeggen, maar soort van mislukt) maar vooral de smartwatches, een technologie die hele grote aantallen aanneemt en naar verwachting keihard gaat groeien. Een absolute must voor ons SEO-ers om daar meer mee te doen en te implementeren in de strategieën voor klanten.

Als bedrijf heb je een hele andere verbinding met je (potentiële) klant via wearables, eentje die vooral 'hyper local' is. Het is met name content die de persoon verder helpt in zijn keuzes en acties waar hij of zij zich op dat moment bevindt of mee bezig is, voorkom aggressieve push content was de waarschuwing. Een superinteressant onderwerp met ook wel veel technische informatie waar ik op moet studeren. Ik had het voordeel dat een van de sprekers  woonachtig is in mijn stadje, we gaan dus binnenkort een goeie kop koffie drinken en bomen over SEO, social media en wearables.

Sessie 2: Social, SEO and Content

De tweede sessie die ik had uitgekozen ging over bovenstaande 3 onderwerpen. Soms heb je een hele verkeerde perceptie wat er gaat komen. Dat was ook bij deze en daarom leuker dan verwacht. Het ging over de hele evolutie van digital marketing en de rol van social, SEO en content daarin. Een megaberg aan ontwikkelingen waar je niet bij stilstaat totdat je ze op een rijtje ziet staan, wat er allemaal gebeurd is sinds 1990 en waar we als digitale marketeers en SEO-specialisten op in moeten blijven springen en innoveren. We kunnen niet meer werken puur vanuit onze eigen eilandjes, er moet synergie zijn tussen onderdelen als PR, PPC, Social Media, SEO, content, analytics en e-mailmarketing. We hebben elkaar allemaal nodig om tot de meest ideale resultaten te komen. Iets wat Maxlead intern al veel doet, maar wat altijd nog beter kan en waar de klant bij aangehaakt moet worden. Een groot stuk projectmanagement komt daarbij kijken. Een sessie vol met nieuwe inspiratie.

Sessie 3: What is new in Contentmarketing 2015

Sja, wat kan er nieuw zijn aan contentmarketing. Dit is zo'n onderwerp dat vele malen terugkomt tijdens Pubcon en waar veel wordt gesproken over planning, onderzoek, verversen van oude content, delen via social media profielen en ambassadeurs (influencers), weten waar je doelgroep zit, meten, evalueren en opnieuw beginnen, bladibla. Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat er nieuwe insights tussenzaten op herkenbare punten.


Niet elk stuk content dat je lanceert is namelijk een homerun. Altijd weer geinig hoe een spreker zijn zakelijke data probeert uit te leggen via sportstatistieken. En Amerikanen zijn daar gek op. Het succespercentage van honkballers werd vergeleken met die van contentartikelen en dat zag er minder goed uit dan wanneer je de korte hoogtepunten bekijkt van een wedstrijd op TV. De takeaway was verwachtingen managen om teleurstellingen te voorkomen. Zet je doelen duidelijk neer en hoe je deze gaat meten en wil behalen. Zorg voor ondersteuning uit verschillende lagen van het bedrijf zodat de content en de kanalen voor distributie goed worden voorbereid.
En denk qua content niet alleen vanuit tekst maar afbeeldingen, infographics, video, audio en e-books zijn ook content. Er is een 'boat load' aan audio platformen dat soort content. En probeer eens te werken met interactieve video's (die was nieuw voor mij). Innovatie in je content, zo blijf je de concurrent voor.

Sessie 4: Content Management Across International markets

Deze wilde ik per se bijwonen omdat wij als Maxlead klanten hebben die wereldwijd bezig zijn met het vermarkten van diensten en producten via de site en andere online kanalen. SEO is hier een spannend vak omdat je o.a. te maken hebt met content in dezelfde taal voor meer landen, taal/landpagina's die soms ranken in het verkeerde land, cultuurverschillen, regionale marketeers etc. Iets wat niet altijd even makkelijk is te managen. De sprekers hadden heel veel goede adviezen voor de luisteraars. Het grootste advies hier was, is dat je alles standaardiseert;  contenthandleidingen, styleguides, best practices, maandrapportages en meetings om learnings te delen en te implementeren. Gebruik 1 CMS, zelfde tools en templates voor alle landen. Dat maakt de controle en werkbaarheid een stuk gemakkelijker.

Niet alle content hoeft per land/taal per se 100% uniek of anders te zijn, optimaliseer je pagina's met het lokale adres en telefoon. En onderzoek welke diensten of producten wel of niet werken in de diverse landen, kijk naar het woordgebruik ervan en optimaliseer op die manier. Voorkom kannibalisatie en zet de hreflang tag in. Onderzoek de linkprofielen in de landen onderling en kijk of bepaalde lokale backlinks omgelegd kunnen worden naar de correcte landpagina's. Voor mij was dit een zeer waardevolle sessie.

Sessie 5: Site reviews, focus on organic SEO

Dit is altijd een leuke sessie om in ieder geval 1 keer bij te wonen, een aantal websites van mensen uit de zaal worden onder de loep genomen door een aantal SEO-guru's. Door middel van hun tooltjes maar ook eigen ervaringen hebben ze ongeveer 10 minuten de tijd de pijnpunten uit de website te halen en met mooie aanbevelingen te komen zowel voor techniek, content, sitestructuur en autoriteit. De website eigenaren gaan dan met een zak vol goede adviezen terug naar huis. Een goed idee voor onszelf voor een Maxlead Monday sessie.

Gezellig

Senor Frog's

Zo ging ik met een platgeschreven Pubcon notitieboekje en een volgestampt hoofd terug naar ons hotel. Om vervolgens met Ramon naar Treasury Island te lopen waar in de Senor Frog's bar een goed feest werd georganiseerd voor alle Pubcon-deelnemers. Altijd lachen om Marty Weintraub rond te zien springen. zijn superman-pak had hij thuis gelaten maar wat hij aan had zat er dicht tegenaan. Ik moest van hem het woord 'Gezellig' inspreken in zijn telefoon. En waarom ook niet, het is tenslotte een oer-Hollands woord dat niet te vertalen is naar het Engels, en het was ook echt een gezellige dag.

Morgen meer over dag 3 van onze Pubcon-ervaringen.

Lees meer over Pubcon:

Over Olinda Luksen
 

Olinda houdt zich bezig met SEO-trajecten in de breedste zin des woords: reviews op bestaande en nieuwe websites, begeleiding tijdens bouw nieuwe sites, migraties, mobiel vs. desktop, lokalisatie, trainingen schrijven voor zoekmachine optimalisatie, redigeren SEO pagina’s en verder alles wat maar langs komt.