Wat deed Penguin ook alweer?

Penguin is een algoritme update door Google ontwikkeld om webspam aan te pakken. Webspam is volgens Google het nastreven van hogere rankings of meer SEO-verkeer door technieken toe te passen waar eindgebruikers van websites niet mee geholpen zijn. Denk aan shortcuts, mazen in de Google-wet e.d. waardoor sites hoger ranken dan ze eigenlijk verdienen. In de praktijk is webspam vaak een synoniem voor linkspam, maar het omvat dus wel degelijk meer.

Penguin 4.0 komt dat zien: nieuwe kenmerken

Demotion vs devalue

Penguin 4.0 bestraft niet langer hele websites als ze webspam signalen zien, maar ze negeren eerder de signalen. Google zelf heeft het over demotion vs. devalue. Natuurlijk is Gary Illyes van Google gevraagd wat het verschil is tussen demotion and devalue, zie het Facebook-bericht hieronder. Het verschil zou zijn dat demotion inhoudt dat de rankings van een site aangepast worden en dat devalue inhoudt: "oh look, some crap coming towards this site. Let's make sure it won't affect its ranking".

Betekent dit dat er niet meer gestraft wordt? Kun je opeens weer oude linkfarms in ere herstellen en de Rolodesk met linkpartners uit het archief trekken? “Nee, zeker niet” zegt Gary op Pubcon, “dit soort praktijken kan ertoe leiden dat Google al je backlinks minder waardeert”. Ai, dat komt alsnog neer op het verliezen van al je autoriteit. Niet doen dus.

Gary geeft daarnaast in de onderste opmerking aan dat er ook nog steeds zoiets is als het manual webspam team van Google dat indien nodig een handmatige actie (penalty) niet zal schuwen.

 

Granular vs site-wide

Het volgende kenmerk is dat Penguin niet langer site-wide maar granular werkt. Wat betekent granular dan precies? Daar geeft Google (zoals we van ze gewend zijn) geen helder antwoord op. Op Pubcon heeft Gary gezegd dat om pagina's gaat, maar op internationale blogs lezen we dat Google gezegd heeft dat het niet alleen om pagina's gaat:

Het wil dus niet zeggen dat het specifiek gericht is op pagina’s, maar ook niet meer op hele websites. Granular zit er dus ergens tussen in.

Voor de volledigheid: vroeger raakte de Penguin-update de hele website. Dat wil zeggen dat je bijna je gehele organisch verkeer verloor als de algoritme update nadelig voor je uitpakte. Vooral in de US heeft Google met z’n updates diverse bedrijven naar het randje van de afgrond gebracht. Het lijkt erop dat ze nu wat milder zijn. Maar vergeet de waarschuwing van Gary Illyes hierboven niet!

Realtime

Penguin is vanaf nu geïntegreerd in het core-algortime van Google. Dat betekent dat als Googlebot je site crawlt en (opnieuw) indexeert, er meteen een ‘Penguin-check’ op zit. Dat is goed nieuws voor veel spammers. Doe je namelijk dingen die niet mogen en werd je geraakt door een update, dan kon je vroeger enkele maanden wachten tot Google een nieuwe update draaide. Nu kun je sneller herstellen. Trouwens, de voorlaatste Penguin-update stamt uit oktober 2014. Werd je toen geraakt? Dan heb je twee jaar zitten wachten op betere tijden.

Wat moet je concreet anders doen?

Door deze update is er eigenlijk niets veranderd aan de manier waarop je SEO bedrijft. Zet nog steeds geen linknetwerken op, koop geen links en linkruil is al bijna even lang uit de mode als Flippo-ruil.
Andere shortcuts of tactieken die er enkel op zijn gericht om je rankings te verbeteren en geen waarde toevoegen voor de gebruiker zijn nog steeds not done. Het enige dat écht veranderd is, is dat je minder lang de sjaak bent als het Google algoritme je pakt. Ruim je troep op en wacht tot Google je site opnieuw bezoekt. Je hoeft vanaf nu niet meer maanden of jaren op het strafbankje te zitten. Anders wordt het als het webspam team je een (handmatige) penalty geeft, dan zul je na de grote schoonmaak Google middels een reconsideration request moeten vragen om weer mee te mogen doen. 

Google heeft inmiddels bevestigd dat de update in z’n geheel is uitgerold voor alle talen.

Terugblik: de Penguin-updates

  • April 2012: Google lanceert Penguin 1.0
  • Mei 2012: Lancering Penguin 1.1
  • Oktober 2012: Lancering Penguin 1.2
  • Mei 2013: Lancering Penguin 2.0
  • Oktober 2013: Lancering Penguin 2.1
  • Oktober 2014: Lancering Penguin 3.0
  • Oktober 2016: Penguin 4.0

 


Over Chantal Smink

Chantal werkt sinds 2012 bij Maxlead en is Sr. SEO & Contentmarketing Consultant. Zij adviseert  bedrijven over het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Vanaf de bouw van een nieuwe website tot het verbeteren van bestaande sites.

Binnen het vakgebied van SEO is Chantal specialist op het gebied van contentstrategie. Zij blogt regelmatig over SEO op de Maxlead site en de onafhankelijke sites Marketingfacts.nl en Frankwatching.nl.
Daarnaast spreekt zij op ook op congressen over SEO.

Meer over Chantal Smink >>