Marketing Automation

Rob Steenbrink -Algemeen Directeur en Ronald van Klooster - Commercieel Directeur

Marketing wordt in verregaande mate geautomatiseerd. Het zogenaamde “lead nurture” traject, hoe maak je van een prospect een klant, wordt steeds meer door software opgepakt. Potentiële klanten met specifieke behoeftes krijgen van “Marketing Automation” systemen stapsgewijs zeer relevante content aangeboden via de verschillende online kanalen. Zo kunnen potentiële klanten langzaam opgewarmd                                                   worden om uiteindelijk klant te worden. 

Maxlead ziet dat Marketing Automation nu al veel in de US en bij haar grotere Nederlandse, met name B2B klanten, wordt ingezet. In 2015 zullen nog meer bedrijven, ook in de B2C, Marketing Automation systemen gaan inzetten. De uitdaging voor 2015 is de goede inrichting van dergelijke systemen, de aansluiting van alle online kanalen en de achterliggende CRM systemen en vooral de meetbaarheid en optimalisatie van het totale systeem van bezoeker naar klant.

 

 

 

Strategisch advies, visie en projectmanagement

Erik Jan Reijenga – Operationeel Directeur:

Consumenten worden parttime marketeers. Ze begrijpen marketing en verwachten eerlijke advertising. Ze stellen hoge eisen aan customer service en het wordt steeds moeilijker om hun aandacht te krijgen. Marketing Automation en Dynamische Retargeting worden steeds belangrijker om extreem relevante content aan te bieden op het juiste moment in de Customer Journey.

Strategisch advies, visie en projectmanagement zullen centraal staan in de nieuwe marketing organisatie en de bureaus zullen hier een steeds grotere rol gaan spelen. Een flexibele schil van experts zal zich bezig houden met de automatisering van marketing en media-inkoop. Recruitment van ervaren online marketeers blijft een uitdaging in 2015 voor zowel adverteerders als bureaus. Het zelf opleiden van jong talent wordt daarom nog belangrijker.

Marketing budgets zullen steeds flexibeler worden waardoor sneller kan worden ingesprongen op actuele trends en rendabele projecten.

 

Omnichannel strategie en data analyse

Jaïr Levie - Team Manager Retail & Travel:

In 2015 wordt de grote uitdaging hoe bedrijven verschillende kanalen gaan integreren om synergie te creëren. Er zijn de afgelopen jaren erg veel nieuwe advertentiemogelijkheden en kanalen bij gekomen wat ertoe heeft geleid dat er erg veel ad-hoc beslissingen gemaakt werden door marketeers. De reden hiervoor is dat vele marketeers nog denken in 'we moeten hier ook nog iets mee doen'. Geïntegreerde marketingplannen, of noem het een omnichannel marketing strategie, leveren niet alleen consistente informatie naar je doelgroep, maar zorgen tegelijkertijd voor meer bruikbare data voor nieuwe inzichten. De uitdaging voor 2015 wordt ook om deze data goed te structureren, te analyseren en te interpreteren. Vervolgens zal in 2016 data actionable gemaakt worden vanuit de learnings die in 2015 gemaakt zijn. Er zal een grote vraag naar data analysts & data activists komen!

Voorspelling: We gaan weer op zoek naar de marketingmix (omnichannel marketing strategie) en zorgen voor één analyse-instrument waarin al je data verzameld wordt. Zorg voor een consistente boodschap extern & consistente data-verzameling intern.

Uitdaging: Zowel qua kanalen als in metingen de wildgroei beperken. Leer van de inzichten die in 2015 gemaakt worden.

 

Mobile en Content

Marieke Veenstra – Team Manager SEO:

In 2015 nog geen responsive, adaptive of aparte mobiele website? Het weergeven van welke sites ‘mobiel-vriendelijk’ zijn in de zoekresultaten en de mobiele tester in Google Webmaster Tools geven aan dat het hebben van een mobiel vriendelijke website voor Google (en de gebruiker) ook komend jaar nog belangrijker wordt. 

De verschuiving van specifieke SEO pagina's naar een focus op Content zal in 2015 verder doorzetten. Unieke waardevolle Content die aansluit bij waar de gebruiker naar op zoek is en hem helpt in zijn keuzeproces raakt niet alleen SEO maar is de basis voor alle online kanalen. Met Content geef je aan een autoriteit te zijn op een specifiek gebied of van een bepaald product. Content dient  waardevol genoeg te zijn om te delen of naar te linken. Maar dat alleen zal niet voldoende zijn. Het vermarkten van de Content (Content Marketing) is hierbij essentieel.

Het gebruik van microdata (zoals schema.org) zal Google verder stimuleren. Het beter structureren van data geeft zoekmachines meer duidelijkheid over waar de Content over gaat. Maar het zorgt er ook voor dat zoekmachines binnen de zoekresultaten al antwoord kunnen geven op gestelde vragen (via bijvoorbeeld de Knowledge Graph). Is dit een voordeel of een nadeel? In ieder geval een ontwikkeling om goed te blijven volgen.

 

1 op 1 marketing in Display én Search

Arjan ter Huurne - Industry Manager Retail & Travel:

Bij de inzet van Display advertenties zijn de afgelopen jaren grote stappen gemaakt in het gesegmenteerd benaderen van doelgroepen. We begrijpen steeds vaker wíe de consument is die de Display advertentie zal zien en wat zíjn behoefte is. Daar kunnen de advertenties dan perfect op aangepast worden, evenals de landingspagina's. Real-time 1-op-1 marketing dus. Een goed voorbeeld zijn Facebook Custom Audiences waarbij bedrijven hun eigen klanten terug kunnen vinden op Facebook. Of als een product uitverkocht is, slim Retargeten met een gerelateerd product in de maat van die consument. 

Search leert intussen veel van deze initiatieven en ook hier zullen we in 2015 gesegmenteerd kunnen gaan communiceren met specifieke doelgroepen. Met brainstorm sessies zullen we in 2015 klant-persona's gaan definiëren en mogelijkheden zoeken om deze vast te leggen bij een website-bezoek van de consument. Vervolgens kunnen biedingen, zoekwoorden, proposities en landingspagina's afgestemd worden op deze persona's. Een duidelijk onderscheidend vermogen in concurrerende search-markten. Spannende ontwikkelingen die Marketing en Digital Advertising dichter bij elkaar brengen. Werk aan de winkel!

 

Nieuwe call to actions

Robert Verburg Robert Verburg - Industry Manager Technology & B2B:

Call to actions: Volgend jaar moeten B2B bedrijven de bezoekers meer verschillende manieren aanbieden om bezoekers te laten converteren. Een 'bel me terug' of 'meer informatie' mogelijkheid bieden is te weinig. Zoek de interactie met uw bezoekers. Ga experimenteren met een chat-functie op uw site. Maak gebruik van surveys (maximaal drie vragen) als uw bezoekers de site willen verlaten. Zorg voor verschillende telefoonnummers voor uw marketingcampagnes, waarbij u kunt vastleggen hoeveel binnenkomende telefoongesprekken via de verschillende campagnes zijn binnengekomen. U kunt dan nog beter de effecten meten van uw geïnvesteerde marketing-euro.

CRM+: Uiteraard worden de leads allemaal vastgelegd in een daarvoor geschikt Lead-volgsysteem, zodat u als marketingmanager exact kan zien hoeveel leads er zijn binnengekomen, hoe snel deze zijn opgevolgd en hoeveel er uiteindelijk klant zijn geworden vanuit welke bron/campagne met de bijbehorende omzet.

 

Tailor made web analytics  

Tom Wentholt - Team Manager Web Analytics:

2 April 2014, de dag dat Universal Analytics officieel Beta-af was. Vanaf dat moment loopt de houdbaarheid van Classic Analytics langzaam af. Google heeft aangegeven de ondersteuning tenminste twee jaar voort te zetten. Veel accounts zijn al overgestapt, maar Maxlead komt nog zeer veel classic tegen. Dat maakt 2015 tot het jaar waarin de massa overgaat op Universal.
 
In 99% van alle gevallen doet Maxlead zo’n migratie in combinatie met Google Tagmanager (GTM). Beide tools samen bieden een enorme flexibiliteit. Meten wordt maatwerk. Custom Dimensions, Custom Metrics, Custom Channel Groupings en Custom Attributiemodellen. De trend in Google Analytics is duidelijk to customize. Google heeft met Universal Analytics en GTM de mogelijkheden gecreëerd om web analytics op maat te maken. Meten op maat en analyses op maat leiden tot acties op maat. Aan u en Maxlead de taak om deze mogelijkheid in 2015 optimaal te gebruiken.

 

Help de bezoeker met hyper-relevante informatie

Mike Orizand – Industry manager Finance en Public:

B2B-Marketing is het verleiden van bezoekers. Tot nu wordt dat vaak gezien als “hoe krijgen we iemand zo snel mogelijk tot Lead of tot Klant”. We bieden allerlei informatie, maar altijd met de verkoopgedachte.

Bedrijven realiseren zich steeds meer dat het inspelen op vragen en behoeftes van de bezoekers verleiden is. Die content moet gemaakt worden en dat is vaak nog een uitdaging voor bedrijven. Marketing wordt “het nieuwe helpen”. Help je bezoeker bij het beantwoorden van zoekvragen, door de juiste content op het juiste moment aan te bieden. Geef ook kennis en laat daarmee zien dat je de autoriteit bent.

 

Meer lezen over online marketing trends voor 2015? Maxlead verzamelde een aantal interessante links:

Top 7 online marketing trends that will dominate 2015

E-commerce trends in 2015

6 social media trends voor 2015

Top 7 social media trends that will dominate 2015

 

Maxlead wenst iedereen alvast gezellige kerstdagen en een mooie jaarwisseling, op naar een succesvol 2015!

    Google - Year in Search 2014