Online marketing trends 2014

Aan het einde van het jaar wordt er traditiegetrouw voorspellingen gedaan over dé trends voor het nieuwe jaar. Hieronder een samenvatting van een aantal artikelen dat aan online marketing trends voor 2014 zijn gewijd.

 

Forbes contributor Jason DeMers komt met een lijst van 7 online marketing trends voor 2014

  1. Het belang van juiste Content Marketing blijft groeien
  2. Meer diversiteit in Social Media Marketing.
  3. Image-Based Content (Pinterest, Instagram ed) wordt steeds belangrijker
  4. Less is More; Houd je boodschap simple en clean. Daarnaast zullen er steeds meer diensten en producten komen die het leven van consumenten kunnen vereenvoudigen
  5. Door de enorme groei van het smartphone en tablet gebruik moet content op alle apparaten leesbaar zijn
  6. Advertentie Retargeting wordt steeds effectiever
  7. Social signs (met name het delen van content) worden steeds belangrijker voor vindbaarheid

Cheryl Conner van Forbes signaleert nog 5 Top SEO en Online Trends voor 2014

  1. Google algoritme updates. Zorg dat je website klaar is voor 2014. Verwijder spammy links en zorg voor aantrekkelijke, kwalitatieve, rijke content voor je bezoekers
  2. Optimalisatie voor multiscreen, smartphone en tablet gebruik (responsive design)
  3. Local Search wordt steeds belangrijker
  4. HTML 5 wordt verkozen boven Flash. Flash is op steeds minder apparaten zichtbaar
  5. Pinterest gebruik blijft groeien (onder vrouwen 18-64)

 

 

Mark de Bruin, blogger bij Marketingfacts, ziet 10 social media- en onlinemarketingtrends voor 2014

  1. Twitter
  2. Snapchat
  3. Google +
  4. AirBnB  en Couchsurfing
  5. Video
  6. Contentmarketing
  7. Meer keuze in Social Media Marketing (en belang van visuele content)
  8. Mobiel vriendelijke content
  9. Retargeting
  10. Beïnvloeding van Social op SEO

WebDam ontwikkelde onderstaande Infographic op basis van 20 marketing statistieken, met belangrijkste trends in de marketing mix voor 2014:

 

Online marketing trends volgens de Maxlead branche managers

Net als vorig jaar  vroegen we de branche managers van Maxlead naar hun visie op 2014. Wat gaat volgens hen belangrijk worden in 2014, welke trends zien zij binnen hun specifieke vakgebied?

Multi-Channel en Samenwerking

Erik Jan, operationeel directeur: “De marketing wordt in 2014 nog meer om de klant heen gebouwd. Multi-channel én multi-device is het motto. De omni-channel strategie zal voor veel retailers een belangrijk middel zijn om concurrerend te blijven in de aanhoudende groei van e-commerce consumentenuitgaven. Een goede mobiele website wordt onmisbaar en de targeting van nieuwe en bestaande klanten wordt persoonlijker. Search engine marketing (SEA/SEO), local targeting (search/apps/mobile) en retargeting (display) zullen hierin een belangrijke rol spelen waarbij het kunnen beheren, lezen en omzetten van de eigen web (analytics) data in toepasbare marketing adviezen van groot belang is. Voor adverteerders wordt het steeds belangrijker om alle processen rondom de verschillende marketing kanalen te borgen in de eigen organisatie. Steeds vaker zal het bureau dat de search en/of web analytics verzorgd, gevraagd worden om kennis on-site te delen en marketing campagnes samen met het marketing team van de adverteerder te draaien. Een goed bureau biedt continuïteit in 2014 en is goud waard, want ook al gaat de economie weer aantrekken, elke marketing euro zal steeds efficiënter besteed worden.”

Social Local Mobile

Arjan ter Huurne, Retail & Travel: "Het buzzword van 2012 én 2013 was SoLoMo (Social, Local en Mobile). Ik verwacht dat er in 2014 vooral veel zal gebeuren met de combinatie tussen Local & Mobile. Door dat internetdiensten nu áltijd dichtbij zijn, vervaagt de grens tussen online en offline. Zijn we tijdens het winkelen in de winkelstraat 100% óff-line?  Tijdens onze search naar producten en diensten gebruiken we veel verschillende apparaten. We beginnen onze zoektocht bijvoorbeeld op de pc en kijken later nog even op de tablet. Als we op die tablet de locatie zoeken (en vínden) van de fysieke winkel die ons product heeft, dan is de verwachting dat we daar binnenkort ook binnenlopen. Verwachting? Harde data is wat we willen zien! Google is het er mee eens. Google is dan ook bezig met een bèta om een conversie te noteren op het moment dat we vervolgens ook daadwerkelijk die winkel binnenwandelen. Dit is mogelijk omdat veel Android (en iOS) gebruikers Google toestemming geven om hun locatie te delen voor advertentiedoeleinden. In dit geval zou de pc een ‘Assist conversie’ toegewezen krijgen en de tablet een ‘Estimated Store Visit Conversie’. Cross-device en online-to-offline tracking dus.

Daarnaast geeft Universal Analytics nu de mogelijkheid om offline acties te importeren in ons favoriete (web) analyse pakket. Zo wordt de offline wereld meetbaar met een online dashboard. Naast Tracking gaat ook ad-targeting een ‘cross-device make-over’ krijgen. Zo zullen we cross-device retargeting gaan inzetten. Om juist die relevante shoppers in de winkelstraat bij jou te laten binnenlopen in plaats van bij de buren! Al deze ontwikkelingen geven winkeleigenaren de data en de tools in handen om echt omni-channel te gaan werken. En de kans om Local & Mobile echt te laten renderen!"

Attributiemodellen

Robert Verburg, Technology & B2B: “In de B2B wordt de trend het bepalen van de investeringen (géén kosten) en opbrengsten (ROI) van de campagne. Het invoeren van een attributiemodel wordt komend jaar daarbij onmisbaar, zodat bepaald kan worden welke bronnen bijdragen aan het succes van de campagne. Zorg dus dat je per bron (mobile, social, paid, direct, organic) inzicht krijgt in de toegevoegde waarde en maak vervolgens een plan hoeveel je wilt investeren per bron. Maxlead kan helpen bij correct inrichten van je analytics accounts en het bepalen van de juiste attributiemodellen.”

 

Mobile Search

Mike Orizand, Public & Finance: “Door de stijging in het aantal smartphones en tablets, is nog lang geen einde aan de groei in mobile search te verwachten in 2014. Mij is opgevallen dat het aandeel Mobile-search voor veel van mijn klanten nog steeds explosief stijgt. Waar 30% de verwachting was voor dit jaar, zie ik soms al tussen 40-50%.  Mobiel solliciteren staat nog in de kinderschoenen. Zal in 2014 echt veel gemakkelijker gemaakt worden, door bijv. je linkedin-profiel te koppelen aan je sollicitatie.”

 

Cross Device Tracking

 Tom Wenholt, Web analytics: “ In 2014 gaan we meer naar Customer-analyse in plaats van Bezoeker-analyse. Customers gebruiken hun mobiele telefoon, een tablet en hun desktop voor het doen van één aankoop. Nu zien we dat vaak als drie losse bezoeken. In 2014 zullen we, met behulp van Universal Analytics, in staat zijn om bezoeken op verschillende devices aan elkaar te koppelen. Dit gaat ons veel meer inzicht geven in de waarde van bijvoorbeeld mobiele websites en customer-lifetime value.”

  

 

Kwalitatieve content en natuurlijk linkprofiel

Marieke Veenstra, SEO en Social Media: "Na een jaar met een aantal belangrijke updates als Penguin 2.1, Hummingbird en de 100% Not provided zal in 2014 duurzame SEO nog belangrijker worden. Trucjes en korte termijn aanpassingen worden steeds minder effectief. En waar Google met name ingreep in Engelstalige landen zien we dat spam technieken ook steeds meer op lokaal niveau gesignaleerd worden.

In 2014 zal de focus liggen op unieke kwalitatieve content die het verschil maakt. Van content optimalisatie naar een contentmarketing strategie met als doel om een autoriteit te worden op een specifiek gebied. Het vaststellen van je doelgroep en belangrijkste thema’s (ipv keywords) is hierbij het uitgangspunt. Niet langer het ‘linkbuilden’ maar content die waarde toevoegt voor bezoekers en potentiele klanten die van daaruit links gaan plaatsen en content gaan delen, is de sleutel tot het succes voor het verkrijgen van meer autoriteit in 2014."

 

Maxlead wenst iedereen een mooie jaarwisseling, op naar een succesvol online 2014!

 

    Google Zeitgeist | Here's to 2013