Click-to-call voor jouw bedrijf interessant?

  • Travel: Checken van beschikbaarheid en/of boeken van hotelkamers en vluchten
  • Restaurants: Reservering maken of bestelling plaatsen
  • Finance: Afsluiten van rekeningen en verzekeringen
  • Retail: Bij aanschaf van elektronische producten heeft de doelgroep veel vragen
  • Technology: Uitleg over ingewikkelde software gaat vaak telefonisch
  • Local Business: Inschakelen van een reparatieservice (mijn CV-ketel!)
  • Automotive: Persoonlijk contact bij het doen van een grote aankoop is vereist

 

Nieuw in Google AdWords

Vanaf 20 februari kun je een Call-only campagne in het zoeknetwerk van Google opzetten. Direct vanuit de AdWords interface creëer je een nieuwe campagne en schrijf je een speciale Click-to-call advertentie. Deze advertentie verschijnt alleen op mobiele apparaten. Elke klik op een Click-to-call advertentie zorgt voor een telefonische oproep. 
Daarnaast blijft de huidige optie met de call-extensie gewoon bestaan: een advertentie op mobiele apparaten waarbij de zoeker keuze heeft tussen een click naar de website of direct bellen.
 

7 Tips om geen klant te missen

  1. Stel een goede ad schedule in. De advertentie wordt alleen weergegeven wanneer jij in staat bent de telefoon te beantwoorden. 
  2. Verhoog Cpc-biedingen tijdens belangrijke uren van de dag. Bijvoorbeeld de uren wanneer bij jouw restaurant de reserveringen binnenkomen.
  3. Zorg voor een apart telefoonnummer in de Call-only campagne in Google AdWords. Houd de prestaties van dit telefoonnummer bij. Dit geeft inzicht in een winstgevendheid van de Call-only campagne.
  4. Installeer een voicemail. Wanneer je in gesprek bent ... (jouw campagne doet het goed!) kan men een bericht achterlaten.
  5. Zet lokale telefoonnummers voor lokale campagnes in. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de zoeker. 
  6. Zorg voor een verificatiepagina waar het opgegeven telefoonnummer staat vermeld.
  7. Test diverse advertentieproposities. Hierdoor ontdek je welke advertentiepropositie jouw doelgroep het meest aanspreekt. Beoordeel de prestaties van de advertenties op CTR (click-through-rate).

Bellen ze of bellen ze niet? 

Het schrijven van een goede advertentie is het verschil tussen winnen of verliezen.  Net als in topsport zit het verschil vaak in de kleine dingen. Zorg ervoor dat je de dienstverlening of het product duidelijk omschrijft. Speel in op de situatie van de zoeker of de buyer fase waarin de zoeker zich bevindt. Deze situatie of fase is (bij een goede campagnestrcutuur) te herleiden uit de zoekopdracht en dus het zoekwoord uit jouw advertentiegroep.
 
Een doordachte Click-to-call advertentie bevat:
 
  • Titel: Bij alle click-to-call advertenties wordt jouw telefoonnummer in de titel weergegeven.
  • Display URL: Domeinnaam van de webstite met daarachter een toevoeging.
  • Eerste beschrijvingsregel: Inlevingsvermogen! ‘Stopt uw CV-ketel er ineens mee?’
  • Tweede beschrijvingsregel: USP’s en voordeel voor de zoeker. ‘Wij repareren vandaag nog’
  • Call-to-action: Hoe kan het ook anders. ‘Bel snel’!
Zorg ervoor dat je jouw dienst duidelijk omschrijft. Het aantal karakters is gelijk aan een reguliere AdWords advertentie. Daarnaast vul je een verificatie URL in, waar Google het door jouw ingevoerde telefoonnummer kan achterhalen. Dit kan een landingspagina, maar ook de homepage zijn.
 

In 5 stappen aan de slag met een call-only campagne

  1. Gebruik de ‘Campagne tab’ en maak een nieuwe campagne aan. Klik op +Campagne en kies voor het search netwerk van Google. 
  2. Zorg voor een consistente naamgeving van de ‘Call-only campagne’, zodat je deze direct terug kunt vinden in de campagnestructuur. Bijvoorbeeld: Call – Amsterdam – CV Monteur.
  3. Kies voor het campagnetype ‘Call-only’ in de Settings tab.
  4. Kies de locatie of regio die je met de campagne wilt bereiken  (interessant als je lokale telefoonnummers hebt).
  5. Voeg overige instellingen toe.

Kom jij er niet uit of wil je meer weten over Call-only campagnes? Neem gerust contact op met jouw Maxlead  search advertising consultant.

Meer informatie is te lezen op Inside Adwords