Maxlead volgt deze vierdelige Google serie ‘Basics of a mobile website for SMBs’.  De 1ste hangout  van vandaag stond in het teken van ‘het leren omgaan met de tools’ die Google aanbiedt:

  1. Mobile-Friendly Test
  2. Mobile-Usability
  3. PageSpeed Insights

Mobiele ontwikkelingen

Naast het bieden van tools is Google in november begonnen met het waarschuwen van webmasters via Google Webmaster Tools als een website niet mobielvriendelijk is. Ook is het label mobielvriendelijk al enige tijd zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je via een smartphone een zoekopdracht doet.

De Google sessie van vandaag begint gelijk al met een belangrijke mededeling:

“Good user experience keeps users engaged with your site; bad user experience can hurt your site’s ranking in search results!”

1. Mobile-Friendly Test

De eerste tool die aan bod komt is de Mobile-Friendly Test. Door het gebruik van deze test tool kun je kijken of jouw website volgens de criteria van Google mobielvriendelijk is. Bij de Mobile-Friendly Test voer je een URL in waarna deze opgehaald wordt op dezelfde manier zoals de Googlebot een pagina ‘ophaalt’ en ziet (fetchen als Google).

Screenshot van de mobile-friendly test tool:Wanneer een URL opgehaald is komen de resultaten in beeld.

  • Pass indicator - de belangrijkste mededeling is of een pagina wel of niet door de test komt, dat staat gelijk onder de URL. Is die groen dan ben je geslaagd, is de melding rood dan heb je nog wat te doen.
  • Test results - de testresultaten aan de linkerkant laten zien wat er nog aan schort. Als je wilt slagen, moet je aan al deze criteria voldoen.  
  • Help links and tools - aan de rechterkant geeft Google je een aantal handreikingen via links waar je informatie kunt vinden voor het optimaliseren van de pagina om de de test wel te halen. Een groot voordeel is dat Google het CMS kan herkennen. In geval van een bekend CMS als WordPress of Drupal zullen de links aan de rechterkant specifiek gericht zijn op het CMS van de website.
  • How Googlebot sees the page – in het midden van de pagina geeft Google je nog een screenshot hoe de mobiele pagina er volgens hun uitziet.

Let wel op de test geldt voor de pagina die je hebt laten ophalen. Het is dus verstandig om meer pagina’s en verschillende templates te testen. 

2. Mobile-Usability (Feature in Google Webmaster Tools)

Als je beschikt over een Google Webmaster Tools (GWT) account en je website is hierbij aangemeld, kan je gebruik maken van de Mobile-Usability (Mobiele bruikbaarheid) test. Deze optie is te vinden onder Zoekverkeer -> Mobiele bruikbaarheid.

Deze feature houdt dezelfde criteria aan als de Mobile-Friendly Test maar heeft als voordeel dat de gehele website getest wordt in plaats van 1 enkele pagina. De testresultaten zijn echter wel van het moment dat de Googlebot een pagina geïndexeerd heeft, deze test is dus niet realtime. Heb je aanpassingen gedaan nadat de Googlebot langs is geweest kan het zijn dat je website volgens de Mobile-Usability test nog niet aan alle criteria voldoet. Let dus op en houd de datum goed in de gaten.

Screenshot mobiele bruikbaarheid in GWT:

Wanneer Mobile-Usability fouten detecteert worden deze in een overzicht aangegeven. Door op een fout te klikken zie je op welke pagina’s de fout ontdekt is en op welke datum. Let op: er wordt enkel een ‘subset’ van pagina’s getoond, dit kunnen er meer zijn van dat type template.

Screenshot als je doorklikt op 1 van de issues:

Wil je weten hoe je de fouten kunt oplossen? Dat kan heel gemakkelijk door een fout aan te klikken waardoor een popup verschijnt met stappen die je kunt doorlopen om de fout te herstellen.

3. PageSpeed Insights

De laatste tool die aan bod komt in de hangout is PageSpeed Insights. Als je deze tool gebruikt zal er gelet worden op de volgende punten:

  • Server reactietijd
  • Afbeeldingen
  • JavaScript
  • CSS
  • HTML
  • Browsercatching

De test wordt zowel uitgevoerd voor mobiel als voor desktop.

En ook hier geldt weer, je doet de test voor 1 pagina niet voor de hele site. Wanneer de tool een pagina verwerkt heeft krijg je een score te zien met de punten waar jouw website slecht, matig of goed op scoort. Door deze punten aan te klikken zie je hoe deze punten verbeterd kunnen worden met als doel de PageSpeed (laadtijd) te versnellen.

Wat de spreker tijdens de hangout duidelijk aangeeft is dat deze tool geen gebuik maakt van de Googlebot. Wanneer je CSS of JavaScript bestanden hebt uitgesloten voor Google, bijvoorbeeld via een robots.txt, zal deze tool dat niet vermelden. Je kunt dus een hoge score krijgen zonder dat jouw website mobielvriendelijk is.

Rood label 'Slow'

Deze tool is echter wel van belang als het gaat om ‘good user experience’. Zoals Google aangeeft in het begin van de sessie kan een ‘bad user experience’ een negatief effect hebben op de organische rankings van de website. Ook is Google al aan het testen met het rode label ‘Slow’ in de zoekresultaten wanneer een website slecht scoort op het gebied van snelheid.

Vragen?

 

Heb je nog vragen over de behandelde tools of komt jouw website niet door de tests heen? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten. De volgende ‘hangout’ sessie is volgende week donderdag 19 maart. Dan worden de onderwerpen ‘Viewports, zoom en plugins’ behandeld.

Over Marc Thierrij

Marc ThierrijTijdens zijn opleiding Communicatie & Multimedia Design heeft Marc het vertalen van hoe maak ik mijn website zo gebruikersvriendelijk mogelijk verbeterd en geoptimaliseerd naar 'hoe maak ik mijn website zo zoekmachinevriendelijk mogelijk'.

Na zijn opleiding is Marc via de Linkbuilding Specialist en offerte vergelijker TellUs bij Maxlead aan de slag gegaan als SEO consultant. Bij Maxlead adviseert hij klanten in verschillende branches op het gebied van SEO en daarnaast houdt hij u regelmatig op de hoogte van de laatste SEO nieuwtjes via het Maxlead blog.

Meer over Marc Thierrij >>