Gisteren (dd. 26 maart 2015) was er een sessie over de gebruiksvriendelijkheid van mobiele sites. Hierin zijn drie onderwerpen besproken: tikelementen, lettertype en geblokkeerde content. Deze onderwerpen zullen wij hieronder verder toelichten.

Tikelementen

Twee tikelementen die te dicht op elkaar staan, kunnen voor frustraties zorgen. Je wilt soms een link aanklikken, maar doordat links te dicht op elkaar staan, klik je de verkeerde link aan. Je komt dan op een pagina die je niet wilt zien en moet weer terug naar de vorige pagina. Erg frustrerend allemaal op een mobiel.

Gemiddeld is de wijsvinger van een volwassen persoon 10mm breed. Houd hier rekening mee met klikbare elementen op een mobiele site.

Google geeft als advies om tikelementen die veel gebruikt worden op een mobiel, bijvoorbeeld de navigatie naar de homepage, minimaal 7mm hoog én breed te maken. Zodoende is er genoeg ruimte om op het tikelement te klikken.

Tikelementen die minder van belang zijn of die minder vaak gebruikt zullen worden door bezoekers, zoals een ‘algemene voorwaarden’ link in de footer, dienen minimaal 5 millimeter van elkaar gescheiden te zijn.

Lettertype

Googles advies voor het lettertype is minimaal 16 pixels als standaardgrootte van de tekst. Dit geldt voor teksten op zowel een mobiel als desktop.

Wil je een kleiner of juist groter lettertype? Gebruik dan percentages ten opzichte van de standaardgrootte. Bijvoorbeeld 125% voor groter en 75% voor een kleiner lettertype.

Qua ‘line spacing’ (afstand tussen twee regels) is het goed om de standaardinstelling van de browser aan te houden.

Geblokkeerde content

Om er zeker van te zijn dat de Google mobile bot kan herkennen dat het om een mobiele site gaat, is het noodzakelijk geen JavaScript en CSS uit te sluiten van ‘crawlen’. Behandel dus de Google mobile bot als een gewone bezoeker en een browser.  Zorg er voor dat de content die aan Google mobile bot voorgeschoteld wordt gelijk is aan datgene wat een gebruiker te zien krijgt.

Heb je nog vragen over de behandelde onderwerpen of komt jouw website niet door de tests heen? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten. De volgende ‘hangout’ sessie is volgende week,  donderdag 2 april. Dan worden de onderwerpen ‘redirects en canonicals’ behandeld.


 

Over Glenn Snel

Marc ThierrijGlenn is als marketeer afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en heeft ervaring opgedaan als SEO specialist en Online Marketeer in de e-commerce wereld. Hierdoor is hij breed ontwikkeld en geïnteresseerd, maar wat hij het leukst vindt is SEO en ook conversie optimalisatie! In samenwerking met de klant probeert Glenn een winstgevende campagne op te zetten.

Naast zijn passie voor SEO, houdt Glenn ook van sport en dan voornamelijk voetbal.