Google Consumenten Barometer 2014

Wist je dat 88 % van alle Nederlanders hun laatste vakantievlucht online boekte en  46 % van de consumenten online research doet alvorens een product aan te schaffen? Dit soort data komt uit de Consumer Barometer van Google.

Google lanceert voor de vierde jaar op rij zijn Consumer Barometer, een gratis tool die inzicht geeft in het online gedrag van consumenten. De barometer geeft inzicht in hoe gebruikers omgaan met verschillende apparaten, video en koopgedrag van 150.000 consumenten in 46 landen.

De tool is gratis te gebruiken en geschikt voor marketeers die meer inzicht willen krijgen in markt-specifieke data, deze op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren en te gebruiken voor media planning. Voorbeelden van vragen waarop per sector en land antwoord op wordt gegeven zijn:

  • Hoe vaak zijn mensen online
  • Hoeveel verbonden apparaten worden gebruikt
  • Hoe mensen onderzoek doen
  • Hoe kopen ze online
  • Wat is de invloed van online video op hun koopgedrag
  • Wat zijn de verschillen tussen generaties en hun online gedrag
  • Wat zijn de verschillen in de verschillende sectoren (verticals)

Hieronder een voorbeeld waarin Nederland eruit springt; Het aantal verbonden apparaten en tablet gebruik.

 

Sectoren binnen de Barometer zijn: kleding en schoeisel, huishoudelijke apparaten, vluchten, hotels, cosmetica en boodschappen. Nieuwe verticale sectoren worden doorlopend toegevoegd door Google.

Peter Cory, agency sales director bij Google: “People now use digital media for a huge array of purposes but it isn’t always easy to tell what channels and activities are the most effective, particularly if you’re dealing with multiple markets and products. Our latest Consumer Barometer captures a vast array of new consumer research and enables anyone to easily explore how consumers are behaving in this brave new digital world.”      

AdRoll remarketing op het Display Netwerk én op social media

Deze maand kreeg Maxlead bezoek van AdRoll, één van de grootse retargeting platforms ter wereld. Het voordeel van retargeting met AdRoll is dat het bereik groter is. Waar Retargeting via Google zich richt op het Google Display Netwerk, kun je via AdRoll bezoekers ook retargeten op grotere netwerken en social media sites als Facebook en Twitter. 

 
Door middel van een AdRoll retargeting pixel kunnen doelgroepen gesegmenteerd worden op basis van bezoekersgedrag. Denk hierbij aan welke pagina’s zijn bezocht en welke producten zijn bekeken.


Liquid Ads

Ook is het mogelijk om bezoekers dynamisch te retargeten. De laatst bekeken producten worden automatisch in de banners geplaatst, hierdoor stijgt de relevantie. Des te persoonlijker de boodschap, des te beter de banner presteert. Adroll noemt dit Liquid ads. 

Wij zijn al voor verschillende Retail en Travel klanten aan de slag met AdRoll. Wil je meer weten over de mogelijkheden van (dynamische) retargeting, neem dan contact op met het Retail team

 
 
 

#Twitter4Brands

Op vrijdag 17 oktober bezocht René de Vries van Maxlead het Twitter event #Twitter4brands. Twitter4brands wordt speciaal georganiseerd voor marketing-, communicatie- en mediaprofessionals. Suzanne Ekel hield een levendig verhaal over Twitter “always on” en illustreerde dit met voorbeelden.​ Samsung​ kwam met een inspirerende case rondom​ ​de introductie van de Samsung​ Galaxy​ S5​ en de rol van Twitter advertising in hun marketingmix​. Direct Response Specialist Riccardo Scotti Di Uccio zette uiteen hoe Twitter kan helpen ‘Performance’ doelstellingen te behalen.​ In deze sessie kwamen praktische tips naar​ voren​ met strategische targetingmethodes om de juiste doelgroep in de juiste aankoopstadium te bereiken: Elke Tweet is dan ook een signaal over de interesse en intentie van een gebruiker.

 

Wil je meer over weten over Twitter advertising, neem dan contact op met het social media team.

Google’s nieuwste Penguin en Pirate update

Google heeft deze maand opnieuw meerdere updates uitgerold: De aangekondigde Penguin update en een update met betrekking tot piraterij websites. 

Begin oktober werd er op Search Marketing Expo al gemeld dat er in de weken daarop een nieuwe Google Penguin refresh plaats zou vinden. Ook werd er bij gezegd dat het niet alleen om een refresh zou gaan, maar dat ook het gehele Penguin algoritme herschreven zou worden.

Naast de penguin kwam Google deze maand ook met een Pirate update voor websites die aan copyright schending doen. Meer lezen kan op ons laatste SEO blog: http://www.maxlead.nl/blog/google-penguin-30-update/

 

Weer wijzigingen in de Facebook Advertising interface

Niets zo veranderlijk als Facebook… In februari dit jaar werd een geheel nieuwe advertentiestructuur uitgerold, met campagnes, adsets en ads. Nu wijzigt de advertentie-interface wederom. De mogelijkheden om biedingen, plaatsingen en targeting toe te passen verdwijnen op advertentieniveau en dienen dus op Adset niveau toegepast te worden. 

Wat pas je toe op welk niveau in de Facebook Advertising interface:

  • Campagne niveau: doelstelling van de campagne (pagelikes, website clicks, pagepost engagement etc.)
  • Adset niveau: Planning, Budget, biedingen, targeting en placement
  • Ad niveau: de verschillende advertenties (teksten en afbeeldingen)

 

Facebook maakte een handige Campaign Structure Best Practice hiervoor.

Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.