Shelfies, Pokemon challenge, chromecast voor eekhoorns en analytics academy nieuws

Het is April Fools day, of 1 april, bij Maxlead kijken we dan altijd uit naar de Google inbreng. Dit jaar weer een paar leuke acties van Google. Een greep uit de de Google 1 april grappen;

Heb jij al een Shelfie? Verander je Gmail achtergrond met een eigen selfie: the SHareable sELFIE

 

 

Google Maps lanceert een Pokemon challenge op de app voor IOS en Android. Opgezet in samenwerking met Nintendo. Het draait hier om het vangen van de pokemons die wereldwijd verstopt zitten. 

Wel eens gehoord van eekhoorntjes die tv kijken? Met Google Chromecast voor eekhoorns kunnen de diertjes hun eigen tv uitzendingen en voetbalwedstrijden zien en natuurlijk ook muziek luisteren. 

Google Analytics Academy komt met een nieuwe cursus: Data-Less decision making,  een cursus die iedereen moet volgen!

     

    Zoeknetwerk met Display select, een nieuw campagnetype

    Verder met serieuzer nieuws. Bij het aanmaken van een nieuwe campagne in AdWords is sinds kort de default setting: Search Network with Display select. Oppassen dus als je in de editor bijvoorbeeld denkt een Search only campagne aan te maken. Wat houdt het nieuwe campagne type in? Het campagnetype is een automatische combinatie van Search en selectieve plaatsingen op het display netwerk op basis van de keywords.

    Google geeft in het Inside AdWords Blog hierover aan dat het is bedoeld om het adverteerders eenvoudiger te maken. Omdat klanten voor een aankoop op verschillende sites zoeken naar informatie over producten en diensten alvorens voor een aankoop over te gaan, kunnen adverteerders deze informatiezoekers bereiken op het Display Netwerk. Wij denken dat het voornamelijk handig is voor startende ondernemers, omdat je in één campagne Search en Display eenvoudig inzet.

    Google zegt dat de ads alleen op high-performing plaatsen op het display netwerk zullen verschijnen, vandaar de benaming select. Heb je nu Search en Display in één campagne dan kun je die volgens Google beter over zetten op Display Select voor betere ROI. Ze adviseren gelijktijdig dat als je al seperate Display en Search campagnes hebt opgezet je dit zo moet laten: "If you currently run Search and Display campaigns separately, we recommend you keep them separate for greater bidding, budgeting and targeting flexibility."

    Door Search en Display apart op te zetten is er meer controle over budgets, instellingen als taal en lokatie, specifieke doelgroepen en websites, bereik per campagne en een duidelijkere rapportage. In sommige gevallen zou je de setting kunnen testen, als je bijvoorbeeld campagnes hebt met beperkt zoekvolume, door bijvoorbeeld longtail zoekwoorden of lokatie targeting. 

     

    True View Video in Adwords vereenvoudigd

    Adverteerders die met Adwords for YouTube werken zullen volgende maand een aantal wijzigingen zien bij het inzetten van Video campagnes. Op 15 april wordt True View Video teruggebracht van 3 naar 2 formaten:
    • True View in-stream (in een andere video-preroll)
    • True View in-display

    Hiermee komt de voormalige in-search (zoeken op Youtube) onder in-display te vallen.

    Consequenties van de nieuwe TrueView:

    • Gebruiker staat centraal en en niet de plaats waar de advertenties worden weergegeven.
    • Per campagne aangeven waar de advertenties mogen worden vertoond (Youtube video’s, YouTube zoeken en het Google Display Netwerk)
    • Meer vertoningen op de YouTube zoekpagina (niet alleen op basis van zoekwoorden, maar ook op basis van instellingen als demografische gegevens)

     

    Consumer rating annotations

    Naast bestaande sitelinks als seller ratings en review extensions heeft Google aangekondigd een nieuw advertentietype te gaan uitrollen: Advertenties met Consumer rating annotations. Dit is een nieuw advertentietype met een annotatie eronder en geen sitelink, maar past wel in deze lijn. Deze nieuwe annotaties in Search ads onderstrepen een aspect van je business waarin je specifiek sterk bent om je daarmee weer te onderscheiden van de concurrentie.
     
    De ratings komen automatisch uit Consumer surveys.  Er moeten minimaal 100 surveys zijn ingevuld, alvorens de ratings worden getoond. 
    Voorlopig alleen beschikbaar in US, UK en Canada. De ratings, mits beschikbaar, worden automatisch onder de ad gezet. Wanneer dit ook in Nederland wordt uitgerold is nog onduidelijk. Meer lezen kan op het Inside Adwords Blog.
     

     

    Meer SEO penalties voor spamnetwerken

    Wie de afgelopen maanden het Twitter account van Matt Cutts (Hoofd Webspam binnen Google) gevolgd heeft moet het opgevallen zijn dat Google steeds actiever wordt in het achterhalen van spam netwerken binnen Europa. Zo kreeg in januari het Franse link netwerk Buzzea een penalty en kregen in februari twee Poolse link netwerken een penalty. Hier is het echter niet bij gebleven; in maart zijn er link netwerken in Griekenland, Spanje, Italië en Duitsland bestraft. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Google ook de aandacht op Nederland gaat vestigen als het gaat om het bestraffen van link netwerken.

    Opvallend deze maand was de reactie van Matt Cutts naar aanleiding van een penalty op een guest blog network. Wanneer Google een guest blog network bestrafte ging men er van uit dat dit alleen het guest blog network zelf betrof. In een reactie op Twitter meldde Matt Cutts deze keer dat ook de websites die profiteerden van de links bestraft kunnen worden. 

     

    Wanneer je dus veelvuldig gebruik maakt van dergelijke guest blog networks loop je kans op een penalty van Google. Het plaatsen van een guest post op een netwerk waarbij het puur en alleen om het vergaren van links gaat is nu dus niet alleen verleden tijd maar het geeft ook een groot risico op een penalty vanuit Google.

     

    Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.