Vernieuwde Google test tool voor 'Structured Data'

Op 15 januari jl. stuurde Google het bericht de wereld in dat hun bestaande test tool voor 'Structured data' (in de volksmond markups) was vernieuwd. En dat daarnaast een upgrade was gegeven aan de documentatie en policy guidelines. Ook ondersteunen zij nu meer dan voorheen de JSON-LD markup syntax, dat in september begon met de markups voor de 'Sitelinks search box'.
 
Waarom 'Structured Data'
Door het toevoegen van 'gestructureerde gegevens' aan de html code van je website informeer je de zoekmachines spiders nog beter wat bepaalde contentelementen zijn binnen een webpagina. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Je organisatie logo (wordt daardoor eerder toegevoegd aan je Knowlegde Graph in de zoekresultaten)
  • Kruimelpaden binnen de webpagina's (beter begrip van de sitestructuur)
  • Adresgegevens en openingstijden van je bedrijf (voor o.a. resultaten in Google Maps)
  • Beoordelingen en ratings (sterretjes en beoordelingen in de zoekresultaten)
  • Video's
  • Evenementen (voor het tonen bij je Knowledge Graph)
  • Sitelinks Search Box (interne zoekfunctie)
 
Waarom een test tool?
De test tool is er vooral om het voor iedereen makkelijker te maken de html code inclusief de markups te testen voordat deze worden toegevoegd aan de website.
 
Gestructureerde gegevens in Google Webmaster tools
Is het, voor welke reden dan ook, niet mogelijk de markups te implementeren binnen de html code? Maar je hebt wel een actief Google Webmaster tools (GWT) account voor je website(s)? Dan kun je Google ook via deze weg informeren over je gestructureerde gegevens. Sinds een aantal maanden zit er binnen GWT een onderdeel waar je dit zelf aan kunt geven zonder dat de html broncode moet worden aangepast. Leuk en interessant dit een keer uit te proberen.
 
Heb je hulp nodig of wil je meer informatie over de tool(s)? Neem dan contact op met 1 van onze SEO medewerkers. Zij helpen je graag verder.
 

Google Analytics valuta omrekening

Een kleine wijziging in analytics die voor veel van onze internationale klanten van grote waarde kan zijn is de automatische omrekening van AdWords kosten data in de zelfde valuta als de Google Analytics data. De Adwords kosten en kosten per klik worden automatisch weergegeven in de valuta die gebruikt wordt in de Analytics account. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om kosten en opbrengsten te vergelijken. Lees voor meer informatie deze korte aankondiging

Facebook tools voor pagina eigenaren

Vorige maand kwam Facebook met een aantal nieuwe tools voor pagina eigenaren. Deze tools bieden interessante opties om nog beter te presteren op Facebook:
 
1. Interesse targeting van organische posts
Het targeten van interesses binnen Facebook advertising was altijd al een zeer doeltreffend middel om de juiste doelgroep binnen Facebook te bereiken. Deze targeting optie kan nu ook worden toegepast op organische posts, die niet geboost worden. Hiermee beperk je dus de doelgroep, maar kan de engagement wel verhogen en daarmee de Edgerank verhogen.Wil je hiermee aan de slag, dan zul je privacy en targeting  moeten aanzetten (bij settings op de pagina)
 
2. Einddatum van post instellen
Hiermee voorkom je dat een oude post nog te zien blijft in de newsfeed. Op de pagina zelf blijft deze post gewoon te zien.
 
3. Smart publishing
Een tool die identificeert welke links vanaf je website populair zijn en deze vervolgens deelt in de nieuwsfeed van je fans. De posts komen niet op de Facebook pagina zelf te staan. Deze tool is voorlopig nog zeer beperkt uitgerold.
 
4. Domain Insights zijn verbeterd
Om inzicht te krijgen hoeveel link kliks naar je website gaan kun je een domein toevoegen door middel van een tag. Hiermee krijg je een analyse dashoard erbij dat Domain insights heet. Nieuw is de top url reporting. Hiermee krijg je inzicht welke urls er door wie gedeeld worden.