Matt Cutts over guestblogging voor SEO

Guest blogging, het schrijven van een blog voor een andere website, wordt veel misbruikt voor SEO activiteiten om links te vergaren. Dit gebeurt vaak bij portals waarbij je zelf je artikel kan plaatsen zonder enige vorm van redactie.

Wat wij eigenlijk al wisten over guest blogging is nog een keer duidelijk naar voren gebracht door Matt Cutts deze maand op Mattcutts.com. Volgens Matt Cutts is het idee van guest blogging niet verkeerd, je kan dit doen om je merk onder de aandacht te brengen, je netwerk te vergroten of een discussie op gang te brengen. Dit kan je onder andere doen door de naam van je bedrijf bij een artikel te plaatsen al dan niet met een (nofollow) link. Bij een guest blog gaat het vaak niet om de link die je krijgt maar juist om de manier hoe je jouw bedrijf of boodschap bij jouw doelgroep onder de aandacht kunt brengen. Het verkrijgen van relevante traffic via een guest blog is dan ook belangrijker dan de link die er eventueel bij staat. Denk daarom altijd bij het plaatsen van een guest blog eerst na over wat de toegevoegde waarde van je artikel is en niet over wat voor en hoeveel links het kan opleveren.

Op Matcutts.com lees je het hele artikel over Guestblogging met video’s

 

Nieuw uiterlijk van de Google AdWords interface

Wie regelmatig inlogt in Google Adwords heeft deze maand gezien dat het uiterlijk van de Adwords interface is aangepast. Google geeft op Inside Adwords Blog aan dat de verandering aan de interface voornamelijk gedaan is om meer consistent te zijn in het uiterlijk van Google producten en om de navigatie te verbeteren.
Voornaamste veranderingen zijn:
  • Billing, account settings en help zitten nu onder 1 knop
  • Meer ruimte voor grafieken en tabellen
In feite is er niet zo veel veranderd, behalve het uiterlijk dus. Zie je nog geen verschil in je eigen account, dan kan dat kloppen, want het is nog niet over alle accounts uitgerold. 
 

Facebook: Retargeting wordt makkelijker, call 2 action en Paper

Facebook komt op de valreep van januari nog met twee belangrijk advertising updates die we binnenkort ook in Nederland kunnen verwachten:
 
  1. Retargeting van mensen die al eens op je website geweest zijn, met een retargeting pixel en direct vanuit de editor of ads manager, zonder tussenkomst van een andere partij als FBX of Adroll. Voor zover ik zie is dit nog niet in alle Nederlandse accounts uitgerold. In de editor komt het beschikbaar onder: Audiences>Create Audience>Website Custom Audience.
  2. Er komt een mogelijkheid van een call 2 action button bij pagepost ads die naar de website gaan. Je kunt dan kiezen uit 5 knoppen: Shop Now, Learn More, Sign Up, Book Now of Download.
 
Vandaag komt Facebook ook nog met een nieuwe app: Paper. Een intuïtieve app die de Facebook newsfeed combineert met ander (redactioneel) nieuws. Deze app is het product van Facebook Creative Labs en voorlopig alleen geschikt voor iphone gebruikers in de Verenigde Staten. Wij moeten nog even wachten, maar het ziet er veelbelovend uit.
 

Google verwijdert 350 miljoen "Bad Ads" in 2013

Omdat Google net zo gebaat is bij een gezond advertentiesysteem als de adverteerders  kijkt Google altijd kritisch naar de soort advertenties die worden geplaatst en naar de publisher. Google wil zijn gebruikers hoge kwaliteit blijven bieden en zal advertenties die niet voldoen aan de Google guidelines dan ook direct verwijderen. In 2013 waren dat 350 miljoen advertenties. In de januari post op het Inside Adwords Blog kun je lezen dat Google daarnaast ook 270.000 adverteerders heeft verwijderd, zoals counterfeiters, vervalsers van merk artikelen.
Naast het beoordelen van advertenties en adverteerders kijkt Google ook kritisch naar de publishers; de websites in het Adsense netwerk die ruimte bieden voor de ads. In totaal zijn er in 2013 200.000 publishers op de blacklist gekomen en 3 miljoen aanvragen afgewezen. Op onderstaande infograhic meer uitleg over de Bad Ads aanpak van Google:

 

 
 

Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.