Google: Mobielvriendelijkheid wordt rankingfactor

Vorige week bracht Google het nieuws naar buiten dat mobielvriendelijkheid per 21 april 2015 een rankingfactor wordt in de mobiele zoekresultaten. Onze collega Marc Thierrij wijdde er een artikel aan wat de gevolgen hiervan zijn en hoe je kunt voorkomen dat jouw site straks minder vindbaar is op smartphones.  Trouwens; wie ook niet genoeg kan krijgen van mobiel; de maand maart is door Google uitgeroepen tot de maand van de #MobileMadness. Google verzorgt dan een aantal sessies waarbij webmasters worden geholpen bij het mobielvriendelijk maken van hun site. Maxlead zal na elke sessie uitgebreid verslag doen.

 

Google Adwords App voor Android

Altijd al je biedingen willen aanpassen vanaf je mobiele telefoon en/of tablet? AdWords gebruikers in Canada kunnen dit nu! In de beta kun je de status van je campagne, biedingen en budgetten wijzigen, notificaties ontvangen maar ook direct Google bellen voor advies. Handig! Volgens Google wordt deze app op korte termijn wereldwijd uitgerold.

Nieuw! Radius targeting in Bing Editor

Bing heeft afgelopen maand de editor aangepast. De navigatie door het programma is verbeterd, er zijn duidelijke pictogrammen gebruikt en de workflow is wat logischer. Daarnaast heeft Bing het mogelijk gemaakt om vanuit de editor een radius aan te geven. Op die manier kun je een specifieke locatie met een bepalde straal targeten.

Meer weten? Bekijk onderstaand filmpje:

         

    Auction insight Bing

    Bij Bing zitten ze niet stil, vanaf nu kun je ook bij Bing inzicht krijgen in de veilinggegevens van je zoekwoorden. In Google was het al lange tijd mogelijk, maar nu is ook Bing hier klaar voor. Je kunt nu dus zien tegen welke domeinnamen je concurreert en wat hun performance is in de zoekresultaten.
    Is je concurrent bijvoorbeeld altijd aanwezig maar staat hij altijd lager in de resultaten of is je concurrent maar voor een beperkt deel aanwezig maar dan wel op een hoge positie?

    Deze statistieken zijn nu inzichtelijk via de auction insights, te vinden in de web interface of via de speciale Excel add-in.

    Nieuw: Click to Call in Google Adwords

    SEA Consultant Jesper Cuvelier berichtte er deze week al uitgebreid over. Sinds 20 februari j.l. is het mogelijk om een Call-only campagne op te zetten in het zoeknetwerk van Google. Hiermee wordt de bezoeker in staat gesteld om direct vanaf een advertentie een telefoongesprek op te starten met de aanbieder. Afrekenen gaat zoals we gewend zijn van Adwords op basis van CPC. De Click to Call advertentie is alleen zichtbaar op mobiele telefoons. De huidige optie waarbij de bezoeker de keuze heeft tussen een telefoongesprek of het bezoeken van de website blijft ook bestaan. Lees het hele artikel hier.

    Nieuw: Prullenbak én Cohort Analyse in Google Analytics

    Google heeft in Analytics de prullenbak geintroduceerd.  Daarmee kun je verwijderde accounts, properties of weergaven herstellen tot max 35 dagen na verwijderen.

     

    Ook nieuw is de Cohort Analysis. Met dit rapport kun je een nauwkeuriger beeld krijgen van je relatie met klanten. Het is mogelijk om gebruikers in te delen op basis van gemeenschappelijke kenmerken zogenaamde cohorts. Dit zijn sets gebruikers ingedeeld op basis van een zo'n gemeenschappelijk element én een bepaalde periode. Deze periode kan een dag, week of maand zijn. Als je in Google Analytics de cohorten instelt op de dimensie 'Acquisitiedatum' met als periode 'Dag' dan zijn alle gebruikers in elk cohort op dezelfde dag met hun sessie begonnen. Ingewikkeld? Deze maand zal ons Analytics-team hier een aparte blog over maken waarin je meer uitleg krijgt over wat je in de praktijk met cohorten kunt en hoe je dit kunt instellen.

    Facebook introduceert relevantiescore voor ads

    Afgelopen maand ontdekten we een nieuwe metric in de Facebook advertising interface: Relevantiescore. De relevantiescore, een cijfer tussen de 1 en 10, wordt gegeven op basis van de prestatie van je advertenties voor de geselecteerde doelgroep. Des te hoger de score, des te minder te kosten per click.
    De score wordt bepaald op basis van positieve en negatieve feedback op ads. Positieve feedback is bijvoorbeeld aantal likes, shares en comments. Negatieve feedback is verbergen of rapporteren als spam. 
    Facebook marketeers hebben nu een extra metric om ads op te optimaliseren.