Matt Cutts (Google): Intern getest met resultaten zonder links, niet tevreden

Afgelopen week publiceerde Matt Cutts (Hoofd Webspam binnen Google) een video waarin hij antwoord gaf op de vraag van een gebruiker of er ook een versie van Google is die zich bij de resultaten niet baseert op links.

Het blijkt dat Google intern inderdaad testen heeft uitgevoerd om te beoordelen hoe de zoekresultaten eruit zouden zien als backlinks geen rol meer zouden spelen. De conclusie is dat de resultaten daar niet beter op zouden worden. Matt Cutts: "It turns out that backlinks, even though there's some noise and certainly a lot of spam, for the most part are still a really really big win in terms of quality of search results."

Hieruit kunnen we opmaken dat Google verder blijft ontwikkelen en blijft zoeken naar andere/ extra manieren om resultaten te blijven verbeteren. Tot op heden zijn links echter nog steeds omisbaar om tot het (nu mogelijke) beste resultaat te komen. Het belang van een goed linkprofiel blijft dus de komende tijd op de agenda staan. En het valt zeker te verwachten dat links altijd een deel zullen blijven het algoritme, eventueel ooit nóg verder aangescherpt om spam te filteren en aangevuld met andere signalen.
Het blijft daarom belangrijk om in ieder geval te zorgen dat je een natuurlijk en relevant linkprofiel hebt en zelf geen activiteiten onderneemt om het linkprofiel te manipuleren.

     

    SEO is achterhaald, is SEOF de nieuwe term?

    In haar artikel op Frankwatching pleit onze SEO Consultant Chantal Smink voor een andere visie op SEO. Niet langer dekt de term SEO de lading en dus is het goed om te kijken naar alternatieve benamingen. Is SEOF (Search Organic Findability) een beter alternatief? Het gaat echter om het verhogen/ verbeteren van je vindbaarheid en niet langer om het optimaliseren voor zoekmachines. In haar artikel benoemt ze nog een paar andere termen die je beter niet meer kunt gebruiken omdat ze verouderd en achterhaald zijn. Haar pleidooi behandelt ook de visie die Maxlead heeft op duurzame organische vindbaarheid.

    Het gehele artikel is na te lezen op de site van Frankwatching.

    Nieuwe Google Shopping officieel gelanceerd

    De nieuwe Google Shopping functionaliteiten voor Product Listing Ads, die al een tijdje in Beta vorm beschikbaar waren, zijn in de afgelopen weken officieel uitgerold aan alle Google AdWords gebruikers. Deze nieuwe vorm is bedoeld om het gebuik van Google Shopping voor het adverteerders eenvoudiger te maken door direct vanuit AdWords de indeling te beheren. De koppeling met het Merchant Centre account gaat via de campagne instellingen. Verdere mogelijkheden zijn voorraadinstellingen en aangepaste filters (labels). In de nieuwe Google Shopping gebruik je productgroepen, in plaats van productdoelen of zoekwoorden. Nieuw zijn ook de benchmark statistieken en instellen van prioriteiten (laag/normaal/hoog) voor voorrang in vertoning. Meer informatie is te lezen op het Inside AdWords Blog of vraag ernaar bij de Retail advertising consultants

     

    Flexible Conversion Counting

    Na estimated cross device conversions en cross account conversion tracking komt Google nu met Flexible Conversion Counting. Voorheen werden conversies opgedeeld in 1 per click en many per click, nu zie je nieuwe kolommen: converted clicks en conversions.
    Wat is het verschil tussen beiden? 
    • Converted Clicks zijn unieke klanten. Dus als 1 klant 2 conversies (aankopen of acties) doet op je website wordt het aangegeven als 1 converted click
    • Conversions zijn totaal aantal aankopen of acties per click
    Bij de conversion settings kun je aanpassen wat er per conversie gerapporteerd moet worden:
    • All conversions (alle conversies worden geteld)
    • Unique conversions (alleen unieke conversies, met name handig voor lead generatie campagnes)
     
    In bovenstaande afbeelding wordt het nog een keer uitgelegd:
    2 Klanten worden geteld als 2 converted clicks. Samen doen ze 2 aankopen en 4 downloads. De aankopen worden geteld als all conversions en de 3 downloads als 1 unieke lead, samen 3 conversies.
     

    Facebook’s  nieuwe campagne structuur

    Vanaf 4 maart zal Facebook een nieuwe campagne structuur gaan implementeren. Voornaamste verandering is de toevoeging van een nieuwe laag: Ad Sets. Hierdoor gaat de Facebook Advertising structuur steeds meer op de Google Adwords structuur lijken.
     
    Per Ad Set kun je een budget toevoegen (anders dan in Adwords) en een doelgroep aangeven. 
    Het zal voor de Facebook Adverteerders wel weer even omschakelen zijn, maar ik verwacht dat met de nieuwe campagne structuur adverteren op Facebook uiteindelijk overzichtelijker en doeltreffender zal worden. Voordelen van de nieuwe campagne structuur:
    • Stel één objective (doel) in per campagne
    • Vergelijk gemakkelijker verschillende doelgroepen (Audiences) in 1 campagne (doelgroep per Ad Set)
    • Betere statistieken

    Meer lezen over de Facebook migratie naar de nieuwe structuur? Kijk op AllFacebook.com

    Nieuwe doelgroep Targeting op Facebook: Behaviour Targeting

    Op 20 februari komt Facebook met nog meer nieuws over hun Core Audiences. Naast de bestaande Interesse-, demografische- en locatie targeting, komt Facebook met een nieuwe targeting methode: Behaviour.

    De nieuwe Behaviour targeting is dus gebaseerd op gedrag; wat voor een dingen de mensen kopen en welke devices ze gebruiken. Een hele interessante toevoeging. Facebook zet hiermee weer een stap richting nog preciezere targeting. Wij gaan deze nieuwe features natuurlijk testen zodra ze zijn uitgerold!

    Google Analytics Remarketing update

    Op het Google Analytics Blog van 30 januari j.l wordt een update aangekondigd voor remarketing met analytics. Hier kunnen we lezen dat de nieuwe enhanched bezoekers segmentatie uit analytics nu ook goed in te zetten is voor Remarketing. Je kunt nu specifiekere remarketing lijsten opbouwen in analytics gebaseerd op source (waar de bezoeker vandaan komt), demografie en gedrag en deze importeren in de remarketing list builder.

    Neem voor meer informatie contact op met ons Analytics Team.

     
     

    Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.