Succesvolle RLSA campagnes

Sinds de introductie van Remarketing Lists for Search Ads in de zomer van 2013 heeft Maxlead al voor veel van zijn klanten succesvolle RLSA campagnes opgezet. Hierbij wordt aan mensen die de website al eerder bezocht hebben, op het Zoeknetwerk opnieuw een specifieke advertentie getoond. De kans dat deze zoekers een aankoop doen of dienst afnemen is natuurlijk groter.

Er zijn drie interessante manieren om RLSA toe te passen:

  • Bredere zoektermen inzetten
  • Biedingen verhogen of verlagen
  • Specifieke advertenties tonen

Meer lezen over RLSA en de resultaten va RLSA inzet? Lees dan het hele artikel over RLSA Advertising

 

Bereik ouders op het Google Display Netwerk

Binnen het Google Display Netwerk is er een nieuwe targeting optie bijgekomen: Parental status targeting. Een extra aanvulling dus op de al bestaande demografische targeting opties op het GDN Netwerk. Hiermee kun je ouders targeten, maar ook ouders uitsluiten.

 

Ideaal voor retail branche; denk aan baby- en kinderartikelen, opleidingen, kinderboeken, maar ook voor non profit en overheden die zich richten op het informeren van ouders van kinderen.

Meer lezen kan op Search Engine Watch

 

Hoe kan Google gebruikers zo specifiek targeten?

Hoe weet Google eigenlijk dat we man of vrouw zijn, of we kinderen hebben en welke interesses we hebben? Als je gegevens hebt ingevuld op je Google (plus) profiel kan Google dit gemakkelijk gebruiken om je gerichte advertenties te laten zien. Als je bent ingelogd op Google wordt jouw surfgedrag  bijgehouden. Google bouwt zo een profiel op wie je bent, in welke leeftijdscategorie je zit, of je een man of een vrouw bent en jouw hobby’s en interesses.

Maar ook al ben je niet ingelogd, kan Google een profiel opbouwen op basis van je zoekgedrag en welke websites je hebt bezocht. Ben je benieuwd of hoe jouw profiel eruit ziet? Kijk dan op: www.google.nl/settings/ads

Waarschijnlijk komt dit best goed overeen met de werkelijkheid?

 

Nieuwe segmentatie tussen Brand en Generic traffic in Google Analytics

Een nieuwe toepassing in Google Analytics is de differentiatie tussen Brand en Non-Brand verkeer uit Paid Search.

 

Een interessante toevoeging omdat Brand en Non-Brand verkeer zeer verschillende prestaties leveren en anders beoordeeld moeten worden. Voor adverteerders en marketeers geeft dit nieuwe inzichten in de verschillende kanalen van Paid Search. Paid Search omvat niet alleen Adwords verkeer, maar alle betaalde verkeersbronnen. Lees meer hierover op het Google Analytics Blog

 

Thuiswinkel markt monitor Q1 2014

Thuiswinkel publiceerde onlangs de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor over het eerste kwartaal van 2014. Er wordt opvallend genoeg geen vergelijking gemaakt met 2013. Thuiswinkel geeft in het artikel ook een reden hiervoor: Wijzigingen in de methodiek en in de definitie van de marktsegmenten zorgen ervoor dat een trendbreuk met de eerder gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor door Blauw Research onvermijdelijk is en een vergelijking moeilijk te maken is. Trends op basis van de nieuwe opzet van de Thuiswinkel Markt Monitor zullen vanaf het tweede kwartaal beschikbaar zijn.”

Van het totaal aantal bestedingen in het eerste kwartaal van 2014 werd volgens dit onderzoek 22% Online gedaan. Men besteedt gemiddeld €140 per aankoop en de grootste branche is volgens de Thuiswinkel Markt Monitor: Tickets voor attracties en evenementen.


 

 

Facebook test “BUY” button

Gisteren maakte Facebook bekend dat het op kleine schaal is begonnen met testen van een BUY call-to-action button voor pageposts en ads. Op deze manier kunnen consumenten direct iets kopen op Facebook terwijl ze binnen de Facebook omgeving blijven. Dit is momenteel nog in de testfase, maar als dit algemeen wordt uitgerold is dit natuurlijk een zeer interessante optie voor onze Retail klanten.

 

 

 

 

 

 

Google gaat mensen vergeten

Al begin juni kwam het nieuws naar buiten dat Google verplicht werd door het Europese Hof om te faciliteren dat men vergeten kan worden in zoekmachines. Vrij snel na de uitspraak van de rechter kwam er een formulier online waarmee aanvragen ingediend konden worden. Binnen korte tijd liep het aantal aanvragen in de tienduizenden. Nu, een paar weken later, is Google met de aanvragen aan de slag gegaan. De eerste webmasters zouden via Google Webmaster Tool geinformeerd zijn dat een aantal van hun resultaten niet langer kunnen worden weergegeven op bepaalde zoekopdrachten.
Ook aan de gebruiker wordt inmiddels een melding vertoond dat er resultaten verwijderd kunnen zijn. Het lijkt er echter op dat Google deze melding bij alle persoonlijke zoekopdrachten weergeeft, want ook bij zoekopdrachten van namen van personen die geen 'vergeet-mij-request' hebben ingevuld wordt onderstaande melding getoond:

 

Einde authorship foto's in Google

Eind juni kondigde Google bij monde van John Mueller aan dat er drastische wijzigingen kwamen in het authorship zoals we dat nu kennen. Hieronder een afbeelding van hoe Google nu omging met authorship:

google-authorship-image

Door het linken van je content aan je Google+ profiel werd de foto van je Google+ profiel getoond in de zoekresultaten.
In oktober 2013 kondigde Google's Matt Cutts op het Pubcon congres in Las Vegas al aan dat Google het aantal auteurssnippets terug zou gaan dringen. Het was de bedoeling dat niet langer iedereen een foto kreeg getoond, maar enkel nog de echte autoriteiten op een bepaald gebied. Helaas is nu duidelijk geworden dat Google de bezem er flink doorheen heeft gehaald en de profielfoto's en circle informatie voor niemand meer getoond worden.
De nieuwe authorship ziet er alsvolgt uit:

google-authorship-without-image

Het is dus nog steeds mogelijk om je Google+ te linken aan je content, maar je wordt niet langer beloond door een foto in de zoekresultaten. Volgens Google was het doel van de opschoonactie om de zoekresultaten duidelijker en overzichtelijker te maken.

Google waarschuwt gebruikers voor mogelijk niet werkende site op device

Begin juni kwam Google al met het nieuws dat in mobiele Engelstalige zoekopdrachten een melding weergegeven zou worden als de aangeboden site in de zoekresultaten redirect naar de homepage. Onze SEO consultant Chantal Smink schreef hierover op de site van Frankwatching. Een paar weken later kwam Google met eenzelfde mededeling: als een website mogelijk niet werkt met het device waarmee men op dat moment werkt, kan ook een melding weergegeven worden aan de gebruikers. Beide meldingen zien er alsvolgt uit:

Voorbeeld waarschuwing faulty redirect

Melding dat een website mogelijk redirect naar de homepage en dus niet de juiste pagina zal worden weergegeven

Melding dat een website mogelijk niet werkt op het gebruikte device

Om te voorkomen dat een dergelijke melding wordt weergegeven bij jouw zoekresultaat is het van belang om ervoor te zorgen dat de website geschikt is voor alle devices. Dit kan bijvoorbeeld door een responsive website aan te bieden of gebruik te maken van een mobiele site en deze op de juiste wijze te implementeren. Gebruik niet langer technieken die niet door alle smartphones ondersteund worden zoals bijvoorbeeld Flash.
Zorg er ook voor dat de robots.txt niet (per ongeluk) spiders de toegang ontzegt tot CSS en JavaScript bestanden. Wil je zeker weten dat jouw (mobiele) website en robots.txt op de juiste wijze zijn ingesteld? Neem dan contact op met onze SEO Manager Marieke Veenstra.

 

Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.