Google introduceert nieuwe Adwords Editor

In augustus heeft Google een update vrijgegeven van de Adwords Editor met geüpgrade sitelinks.

Hiermee kun je:

  • Het nieuwe tabblad 'Sitelinks (geüpgrade)' gebruiken om sitelinks en instellingen te bekijken en te beheren, waaronder de apparaten die je wilt targeten.
  • Sitelinks toevoegen, bewerken of verwijderen op campagne- of advertentiegroepniveau.
  • Geüpgrade sitelinks kopiëren en plakken tussen campagnes of advertentiegroepen.
  • Geüpgrade sitelinks opnemen in imports en exports.

Koppeling WMT: Paid vs Organic resultaten in de Adwords interface

In Adwords is het nu mogelijk om de betaalde én organische resultaten te zien en hoe ze elkaar aanvullen.Het enige wat je hoeft te doen is je Adwords account te koppelen met de Google Webmaster Tools van de betreffende site.

Google Webmaster Tools is een programma waarbij je verifieert dat jij de eigenaar bent van een site waarna je onder andere toegang krijgt tot crawl statistieken, indexatie gegevens, gebruikte zoekopdrachten etc.
Vooralsnog werkt het rapport niet met terugwerkende kracht, dus zal je na het koppelen even geduld moeten hebben om genoeg data te verzamelen.

Cross account conversion tracking in Google Adwords

Als je meerdere Google Adwords accounts hebt die dezelfde conversie meten (bijvoorbeeld hotelketens die verschillende accounts hebben, maar één en dezelfde bedankpagina) hoef je niet langer meer verschillende conversiecodes op één pagina te zetten. Adwords heeft nu cross-account conversion tracking in het leven geroepen, waarmee je maar één snippet op je site hoeft te plaatsen. Je genereert deze snippet op MCC-niveau.

Goodbye External Keyword Tool

In de vorige MaxUp2Date gaven we al aan dat Google had aangekondigd dat de External Keyword Tool zou gaan verdwijnen. Afgelopen dinsdag 27 augustus was het zover. De External Keyword Tool is vervangen door de Keyword Planner. Met deze nieuwe tool kun je naast het bekijken van nieuwe zoekwoorden ook data vinden per matchtype van dat zoekwoord en direct toevoegen aan je Plan. Zoekvolumes zullen wat hoger uitvallen dan je gewend bent van de Keyword Tool. Dat komt voornamelijk doordat deze nieuwe tool data meenement van alle devices, de Keyword Tool gaf de mogelijkheid om alleen zoekvolumes op desktops en laptops te bekijken.

Binnen de SEM wereld is de nieuwe tool met gemengde gevoelens onthaald, doordat een aantal mogelijkheiden zijn verdwenen. Zo is het niet langer mogelijk om inzicht te krijgen in zoekvolumes op breed en woordgroep, maar wordt enkel inzicht gegeven in de zoekvolumes op exacte matches. Ook de optie filteren op 'verwante zoekopdrachten' is verdwenen en er wordt niet langer informatie gegeven over lokale maandelijke zoekopdrachten vs wereldwijde maandelijke zoekopdrachten.

Manual penalty? Check het in Google Webmaster Tools

Begin augustus kondigde Google aan dat er een nieuwe functie is opgenomen in Webmaster Tools. Zo kun je vanaf die datum bekijken of je website een 'manual penalty' heeft gehad: een handmatige straf.
Google heeft meerderen soorten penalties: de handmatige en de automatische penalty. Als je een automatische penalty hebt gehad, kun je weinig anders doen dan alle verdachte zaken oplossen en afwachten tot de website opnieuw gecrawld wordt. Bij een handmatige penalty moet je ook zaken opruimen, maar kun je daarna een zogenaamde reconsideration request invullen.


 

Google Analytics introduceert Attributie modellen voor alle accounts

Het attributie model in Google Analytics is al wat langer beschikbaar maar nog niet eerder genoemd in onze MaxUp2Date. Toch is het goed om deze feature kort aan te halen: het kan namelijk een grote impact hebben op de effectiviteit die je toekent aan de diverse marketingkanalen.

Voorbeeld:
Een prospect ontvangt via e-mail een nieuwsbrief over nieuwe sportschoenen van Nike ("Rode sportschoenen van Nike"). Vanuit de nieuwsbrief wordt doorgeklikt naar de webiste, de landingspagina wordt bekeken maar de gebruiker verlaat daarna de website.

Een dag later zoekt de gebruiker alsnog naar deze specifieke sportschoenen, maar doet dit via Google. Hij zoekt naar  "Rode sportschoenen van Nike", komt via een AdWords advertentie opnieuw op de website en plaatst vervolgens een order ter waarde van €100,- . Welke marketing activiteit is nu verantwoordelijk voor deze verkoop?
Email marketing of Google AdWords?
 
Google Analytics zal standaard de volledige €100,- toekennen aan Google Adwords volgens het zogenaamde "Last Interaction Model". De advertentie was namelijk de laatste schakel voorafgaand aan de aankoop.
De kans is echter groot dat deze conversie zonder de e-mail campagne niet tot stand zou zijn gekomen. Maar ook zonder Google AdWords had deze transactie misschien niet plaatsgevonden.

Door de nieuwe optie voor attributie modellen is het vanaf nu mogelijk om te bepalen dat zowel de nieuwsbrief als de advertentie de helft van het aankoopbedrag toegekend krijgen in Google Analytics.Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met onze Google Analytics afdeling. 

Google's Matt Cutts geeft een paar tips rondom SEO

Regelmatig krijgen we via video handige tips of opmerkingen van Google's Head of Webspam Matt Cutts. Deze maand een aantal bijzondere opmerkingen die het vermelden waard zijn:

  • Matt Cutts: Van +1's ga je niet beter ranken. Matt maakt duidelijk dat +1's geen directe invloed hebben op de rankings en door Google niet meegeteld worden om de rankings te bepalen. Wel geeft hij aan dat het logisch is als een pagina's met veel +1's beter rankt: deze pagina zal zeer waarschijnlijk veel relevante content bevatten en daardoor vaker gedeeld worden.
  • Matt Cutts: Mobile Page Speed is vooralsnog niet belangrijker of minder belangrijk bij mobiele sites dan bij gewone zoekresultaten op een desktop.
  • Matt Cutts: Heb je een widget gemaakt en staat daar een link naar je eigen site? Voorzie deze link dan van een rel=nofollow. Al eerder dit jaar liet Matt zich uit over links in persberichten die ook een rel=nofollow moeten hebben, net zoals links vanuit advertorials.
  • Matt Cutts: Google bestrijdt spam in meer dan 40 landen met internationale spam algoritmes. Maar ze focussen op de Engelse queries. Zou dat de reden zijn waarom we in Nederland nog maar weinig meekrijgen van de penalties en updates van Google in vergelijking met de Engelstalige landen?

 

Maxup2date is het blog van Maxlead met het laatste nieuws en de laatste features op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), webanalytics, social media en online leadgeneratie. Heeft u vragen naar aanleiding van een blogartikel? Neem dan contact met ons op via 071-5425306 of kijk verder op onze branche- of dienstenpagina’s.