Linkedin advertentie interface overzichtelijker

Het eerste wat opvalt als je het pagina- en accountoverzicht in de nieuwe UI opent is dat het veel overzichtelijker oogt, in tegenstelling tot de kleine lightbox die in de oude versie verscheen. Beheer je veel pagina’s, dan biedt de nieuwe zoekfunctie een uitkomst. Ook vanuit een specifiek account kun je nu heel gemakkelijk overgaan naar een ander account.
 
Account hoofdoverzicht
 

Verandering binnen het LinkedIn account

LinkedIn werkt niet meer met de oude tabs voor LinkedIn Ads (Tegenwoordig Text Ads), Sponsored Updates en All (alle ad mogelijkheden). Nu staat alles bij elkaar, wat meer samenhang geeft tussen de twee advertentietypen. Wil je toch een apart overzicht hebben tussen beide advertentietypen, dan biedt de zoekfunctie een uitkomst, mits je uiteraard je advertenties goed benoemd. Op dezelfde pagina vind je nog steeds de functie om een campagne te creëren. Zonder dat je daarvoor naar een aparte pagina gaat, selecteer je direct het gewenste advertentietype.  
 
Campagneoverzicht binnen account
 

Nieuwe campagnes aanmaken

Het opzetten van Text Ads en sponsored Updates blijft in grote lijnen onveranderd, hoewel het allemaal net even wat gebruiksvriendelijker is. Nieuw bij de Sponsored Update is dat je Direct Sponsored Content (updates die je niet organisch inzet, maar alleen als advertentie) nu kunt benoemen. Een probleem van Sponsored Updates in de oude situatie was dat alle advertenties op één hoop werden gegooid. Dit blijft het geval, maar is door de advertentie benamingen en filterfunctie net ietsje makkelijker geworden.
 

Geen revolutionaire verbetering

Een groot gemis van de LinkedIn Campaign Manager is het ontbreken van een (offline) editor  functie, waarbij je makkelijk campagnes op specifieke targetingopties in bulk kunt kopiëren of aanpassen. Die functie zien we nog niet snel komen bij LinkedIn. Heb je een lijst met locaties, functieomschrijving, groepen, etc., dan moet je deze nog steeds stuk voor stuk handmatig invoeren: Veel werk, waarbij je snel iets over het hoofd ziet. Wel is er bij de meeste targetingopties nu de keuze om een zoekfunctie en selectieveld met alle opties te kiezen, waar je voorheen slechts één van de twee keuzes had.
 
 

Beste nieuwe feature?

Maar is het dan alleen maar een beetje van hetzelfde in een nieuw jasje? Het dupliceren van een campagne in de oude UI was nu niet bepaald gebruiksvriendelijk. Je moest je worstelen door tientallen of soms honderden bestaande advertenties, volledig willekeurig opgesomd en verspreid over vele pagina’s. Wat misschien wel de beste verbetering van de nieuwe UI is, is dat je nu in de campagne zelf een duplicatiefunctie kunt gebruiken, wat een hoop zoekwerk scheelt. Het nadeel is dat je voor de nieuwe kopie niet meer van campagnetaal kunt verwisselen. Wil je een anderstalige kopie van je campagne maken, dan zal je deze dus als nog handmatig moeten aanmaken.
 

Waarom overstappen?

Het is dan wel geen heel sterk en overtuigend verhaal, maar de nieuwe UI is een verbetering ten opzichten van de oude. Hoewel niet de verandering waar iedereen op gehoopt heeft, is het geheel een stuk overzichtelijker en logischer geworden. Fervent Adwords gebruikers worden iets meer tegemoet gekomen. Facebook is niet zo lang geleden overgestapt naar een andere campagnestructuur met extra adset niveau. Het grote wachten is op wanneer LinkedIn’s versie van adgroups worden geïntroduceerd. LinkedIn heeft voor nu in ieder geval hard gewerkt aan een verbeterde gebruikerservaring.

Heb je vragen over adverteren op Linkedin? Neem dan gerust contact op met René de Vries online advertising consultant.
 
René is Online Advertising Consultant bij Maxlead en actief binnen de Public, Recruitement en Non-Profit branche. Een ervaren consultant, gespecialiseerd in search-, display-, video- en Linkedin-advertising. 
 
Na zijn studie International Tourism Management is hij werkzaam geweest als marketing manager aan de klantzijde. Verder kun je René alles over het Google for Non-Profit en Ad Grants programma, Lead generation, Lead nurturing, branding en awareness campagnes vragen.