Wanneer is je site ook alweer mobielvriendelijk?

Je ontvangt van Google het mobiele label in de zoekresulaten als je pagina voldoet aan de volgende 4 criteria:

  1. Een mobiele gebruiker hoeft niet in te zoomen om de contentpagina te kunnen lezen
  2. Klik-elementen staan ver genoeg uit elkaar om door te klikken naar een andere pagina
  3. Horizontaal scrollen voor het bekijken van de content is niet nodig
  4. Plugins (zoals video plugins) werken gewoon op het mobiele apparaat

Sinds 21 april 2015 is mobielvriendelijk een rankingfactor geworden voor Google; het is belangrijk dat zoveel mogelijke relevante resultaten worden getoond aan de mobiele bezoekers van de zoekmachine. Google bekijkt per webpagina of deze mobielvriendelijk is. Het label geldt dus niet meteen voor de hele website.

Criterium #5: Vermijd 'Install App Insterstitials' voor mobiele gebruikers

Sinds vorige week heeft Google de lijst met criteria uitgebreid; Ze willen niet meer dat je een 'download onze App' interstitial op je webpagina toont als een mobiele bezoeker op je pagina binnenkomt vanut de Google zoekresultaten.

Dat wil zeggen als deze overlay het grootste deel van je content beplakt. Google vindt dit niet gebruikersvriendelijk; het kan frustrerend zijn voor jou als mobiele bezoeker als je op een pagina binnenkomt en allereerst een App moet downloaden die je helemaal niet wilt. Let op: voor nu geldt dat alleen voor Interstitials voor het installeren van een App, niet voor enig ander.

Uitbreiding van de mobielvriendelijk testtool

Je kunt nu ook testen of Google vindt dat jij een App Interstitial over je pagina hebt geplakt.

Voorbeeld van een pagina die de 'install App' interstitial heeft. Google detecteert, en geeft het aan in tekstvorm. Momenteel is de pagina nog wel mobielvriendelijk.

 

Vanaf 1 november a.s. niet meer mobielvriendelijk

Als je webpagina's na 1 november 2015 nog steeds de 'Install App Interstitials' hebben en deze het grootste deel van de content bedekken, zal Google het mobielvriendelijke label niet meer op die pagina's plakken. Dit kan negatieve effecten hebben op je organische rankings van die pagina's.

Er zijn zeker andere manieren om je bezoekers te vragen jouw App te laten installeren; gebruik bijvoorbeeld kleinere banners voor het downloaden ervan. Creativiteit is hier een schone zaak.

Wil je de bron van ons artikel lezen? Ga dan naar Google Webmaster Central.

Meer weten over een mobielvriendelijke website?

Wij hebben hier al vele blogartikelen over geschreven. Het blijft een hot topic. Je kunt ze teruglezen op:

Toch nog vragen?

Heb je vragen over het onderwerp mobielevriendelijke websites? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten.

Over Olinda Luksen
 

Olinda houdt zich bezig met SEO-trajecten in de breedste zin des woords: reviews op bestaande en nieuwe websites, begeleiding tijdens bouw nieuwe sites, migraties, mobiel vs. desktop, lokalisatie, trainingen schrijven voor zoekmachine optimalisatie, redigeren SEO pagina’s en verder alles wat maar langs komt.