Beginnen

Als SEO-experiment heb ik, Ramon, op 1 juli 2014 een nieuwe website opgezet en ben hier periodiek korte artikelen over woningonderhoud op gaan posten. Uiteraard met unieke en nieuwe content. Meer dan dit heb ik niet gedaan; ik heb geen online marketing acties ingezet zoals externe links naar deze website aangevraagd, promotie via social media of enigerlei andere manieren om de website bekend te maken bij anderen. Wel heb ik in Google Search Console (voormalig Google Webmaster Tools) de website laten indexeren en crawlen door Google. Hiermee zorg ik dat de inhoud van de website wordt opgenomen in de index van de zoekmachine (wil je trouwens weten wat de URL is van de website, stuur mij dan even een privébericht).


Geblurde screenshot van onze test website

 

De strategie: micro-moments

De onderwerpen van de artikelen heb ik gekozen aan de hand van mijn eigen vragen over woningonderhoud. Wat zou ik zelf interessant vinden om advies over te lezen? Dus geen diepgravende keyword-onderzoeken, maar gewoon ‘boerenverstand’. In feite richt je je op micro-moments; momenten waarop potentiële leads behoefte hebben aan informatie waar jij juist veel over kunt vertellen. Hoe installeer ik iets? Welk product is de beste keuze?

En dan...

Toen de website eenmaal klaar was (laatste artikel op 26 november 2014), merkte ik bij mezelf hetzelfde ongeduldige gevoel als vele andere met een eigen website. Elke dag keek ik in Google Analytics om te zien of er al bezoekers op mijn nieuwe website zijn geweest. Ook ging ik zelf googlen op de titel, om te kijken hoe het zoekresultaat eruit ziet en of ik wel goed geïndexeerd ben in Google.

Het enthousiaste checken van de bezoekersstatistieken deed ik eerst nog dagelijks, toen wekelijks, vervolgens drie wekelijks. Daar waar ik in het begin nog niet onder de indruk was van de langzame groei van organische bezoekers, zag ik na een half jaar iedere maand een stijging van de organische bezoekersaantallen, met als ultieme piek april 2015.

Uiteraard bleef ik nieuwe artikelen plaatsen, want ik wilde natuurlijk wel iedere maand meer organische bezoekers. Daarnaast ben ik benieuwd wanneer een artikel of de hele website wordt opgepikt door een andere website, waardoor ik nog meer bezoekers ga krijgen. Tot nu toe komen de bezoekers puur binnen via Google door de content.


Organische bezoekersaantallen per maand van 1 juli 2014 tot en met 1 september 2015



De cijfers en feiten op een rijtje van 1 juli 2014 tot en met 31 augustus 2015:
 

  1. Start website op 1 juli 2014
  2. 28 artikelen op 4 augustus 2015
  3. Organische bezoekers in juli 2014, 0
  4. Organische bezoekers in augustus 2015, 254
  5. Meeste organische bezoekers in april 2015, 264
  6. Meest gelezen artikel zorgt voor 41% van alle organische bezoeken
  7. Een na meest gelezen artikel zorgt voor 13,7% van alle organische bezoeken


De conclusie

Het plaatsen van content op een website werkt om bezoekers via Google binnen te halen. Zelfs in een markt waar al veel concurrentie zit, woningonderhoud en tips voor je woning. Sterker nog, in dit geval zelfs met een website waarbij er geen aanvullende acties zijn ondernomen om de website te promoten. De site moet het echt van de content hebben en de waardering van Google in de zoekresultaten. De resultaten zouden nog beter kunnen zijn als we dus wel volledig los waren gegaan met de mogelijke marketing en SEO-middelen.

Hoe lang duurt het voordat SEO begint te werken? In dit geval duurt het ongeveer 6-7 maanden voordat er echt een duidelijke groei in organische bezoekers zichtbaar wordt. Dan zaten we tot nu toe toch niet zo verkeerd met onze niet-concrete antwoorden ;-)

En toegegeven, als de organische bezoekersaantallen een positieve lijn laten zien, dan werkt het ook motiverend om nieuwe content te plaatsen. Het tegenovergestelde is dan helaas ook waar. De beste tip die ik kan geven over het schrijven voor je website, ‘geef nooit op!’. Content werkt, is het niet voor Google of andere zoekmachines, dan is het wel voor je bezoekers die zien dat jij kennis van zaken hebt of goed door jou geïnformeerd worden.


Dynamische website

Ben je dus geïnteresseerd in content maken voor je website, of denk je aan contentmarketing? Besef je dan goed dat tijd een essentieel onderdeel is van het proces. Maar blijf in de tussentijd niet stilzitten: terwijl jouw content meer en meer bezoekers bedient, zorg je dat je huidige bezoekers blijven hangen. Blijf dus die content updaten en je zult zien dat het resultaat positief is! 

Meer informatie over SEO? Neem dan contact op met het Maxlead SEO-Team.
 
Over Ramon Gulikers en Dieuwerke Antoons

Ramon is een self-made SEO specialist die tijdens zijn carriere in de recruitment al bezig was met het bouwen en optimaliseren van websites. Als content manager bij Randstad rolde hij fulltime de online wereld in. Bij TicketsNederland en Privilege is Ramon verantwoordelijk geweest voor de online exploitatie van de websites.

Daarnaast beheerde hij een aantal webshops en heeft hij meerdere websites gebouwd en uiteraard in de zoekresultaten van Google gebracht. Bij Maxlead verdiept Ramon zich verder in uw website als SEO consultant. 

 

Dieuwerke heeft jarenlange ervaring in de online wereld als tweetalig eindredacteur (EN en NL) en contentmanager. Voor ze bij Maxlead kwam werkte ze als social media manager voor een Nederlands loyaliteitsprogramma.

Voor een campagne op Facebook draait ze haar hand niet om, maar als SEO consultant richt ze zich helemaal op het optimaliseren van uw website. Contentmarketing heeft haar focus, waarin ze in goed overleg met de klant het hele contenttraject opzet en coördineert.