Minder harde groei in SEA spend

Adobe spreekt van een groeikrimp van 75% jaar over jaar ten opzichte van 2014. De SEA uitgave vertoonde eind 2014 in Europa nog een groei van 17%, deze groei is eind 2015 nog maar 5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Belangrijk is dat er over de hele linie dus nog steeds meer gespendeerd wordt ten opzichte van het voorgaande jaar, maar alleen de groei minder hard is.

 

In Europa en Noord Amerika weet Google zijn dominante positie op search advertentie uitgaves vast te houden. In Europa is Google’s aandeel in de paid search spend 82% van het totaal.

Groei in mobile adspend

Geen verrassing, maar smartphone en tablet spend is nu 38% van de totale zoekmachine advertising spend. Stijging in mobile adspend is ten opzichte van Q4 2014 is 22%

 

Vooral de search spend op smartphones is sterk toegenomen ten koste van spend op desktops.
De kosten per click zijn gedaald op mobile devices en de doorclickratio’s met 40% gestegen. De kosten per click liggen 26% lager op mobile devices dan op desktop. 41% van alle  website bezoekers komt nu van mobile devices, aldus Adobe.
 
De daling van de CPC’s op mobile devices verklaart deels ook minder harde groei van de totale adspend.
 
 

Groei in spend Google Shopping

Spend in Google Shopping is ook toegenomen in 2015  met totaal 37% De groei zat met name in Product Listing ads (PLA’s) op mobile devices. De zeer recente wijziging in de Google SERPs, waarbij de advertenties aan de rechterkant niet meer getoond worden, biedt opnieuw meer ruimte aan het blok met PLA’s. We verwachten dan ook opnieuw groei voor deze advertentie categorie.
 

Display campagnes  hogere doorklikratio’s

In Display zijn de doorclickratio's met 22% gestegen jaar over jaar, de kosten per 1000 bezoekers zijn echter ook gestegen, maar minder hard. 
          

Facebook CTR stijgt met 30%

Ten opzichte van Q4 2014  steeg de doorclickratio’s met 30% in Q4 2015. De kosten per 1000 impressies steeg ook, maar minder hard.
 
Facebook’s omzet (3,59 miljard) steeg met 49% het afgelopen jaar. De omzet stijging kwam met name uit Mobile newsfeed ads.
 
Het aandeel Mobile Active Users op Facebook steeg naar 1,44 miljard, een stijging van 21% jaar over jaar. Meer dan de helft van de gebruikers gebruikt Facebook alleen op mobile devices.
 
We kunnen vaststellen dat Google en Facebook steeds beter in staat zijn om mobiele gebruikers te monetizen. Deze twee advertentie eco-systemen zijn dominant en strijken een steeds groter aandeel van de online marketing budgetten op. Verschuiving van desktop naar mobile spend zet verder door. Met het verdwijnen van advertenties aan de rechterkant, verwachten we ook een toename in Google Shopping ads (PLA's).
 
Bekijk hier het hele Adobe Digital Advertising Report (Q4 2015):
http://www.slideshare.net/adobe/adobe-digital-index-q4-2015-advertising-report
 
          
Over Pauline Quéré

Pauline werkt als online advertising consultant en is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is ook Google Adwords Professional.

Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en online marketing.